1

Goddag alla luftkylda kamrater ICQ/ab
Detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum så ni får ha lite överseende ICQ/ab
lång historia kort :
Är sedan drygt ett år tillbaka lycklig ägare till en 1600 tl långnos -72 http://www.garaget.org/?car=331121

va sugen redan från första början på lite mer kräm i maskin, men iom att 1600 som satt där inte var i det bästa skicket, den tickade, rasslade, hade avdragna pinnbultar samt att den hade mer olja på utsidan än inne i motorn ICQ/ab så föll valet på ett motorbyte till en typ 4 motor.

Var i våras och hämta en 2,0 cv motor i okänt skick, dock helt komplett med massa reservdelar, rev isär toppar och cylindrar för inspektion, slipa in ventiler, böt justerskruvar till vipporna, tvätta rent lyftarna (hydrauliska) mm
plocka ihop motorn med nya packboxar, lackade kylkåpor , nya bränsleslangar och ultraljudstvättade spridare med mera, flong nya värmekammare fick den också, blev grann som fan motorn, nästan synd att slänga i bilen ICQ/ab

nåväl. ur med gamla motorn i med nya, tillverka motorbalk osv . bygga bränslesystem.

Men sen börja problemen, har hållit på i 2 månaders tid och felsökt varför motorn inte svarar på gas pch dör på tomgång.
har använt mig av elscheman från google och thesamba , men elen är ju simpel, lite matningar och jord till dubbelrelät som jag tog från bla "diagnoskontakten" i bakkant på motorrummet, allt frid och fröjd med det.

Bilen startar hur enkelt som helst, går bra i max 5 sekunder innan den börjar blöddra och dör, trycker du på gasen så stendör den oftast! men ibland kan du hålla den vid liv med gaspedalen några sekunder,  innan den börjar skjuta eld i avgassystemet och dö. starar direkt upp igen hur lätt som helst.

bytt:
Dubbelrelä
termotidgivare
kallstartspridare
tempsensor 2
aux air valve
kabelhärna till motorstyrningen.

*Mätt upp bränsletryck = 2,2bar, har även laborerat med olika tryck med en ställar btr, ingen skillnad.
flödet verkar bra , fyller en 50cl burk på 15 sek.

*har mätt upp voltsignalen från lmm med hjälp av en guide på thesamba, inga "blind spots" i voltsignalen vad jag kunde se, även ohm mätt i stort sett alla komponenter i motorstyrningen via handsken till styrenheten, ALLT är inom angivna värden.

*Har provat en gammal brytarfördelare samt en annan tändspole för att avskriva fel på den elektroniska tändningen, ingen skillnad dock.
*Har komp på alla cyl, vet ej hur mkt men det blåser på bra ur tändstiftshålen iaf.
* ställt ventilspel enligt konstens alla regler, hydr lyftare så lite krångligt men har testat med 2 varv in från 0, 1,5 varv, 1 varv , 0 spel, samt 0,30 spel, ingen skillnad på gången.
* yes, kabeln från styrenhet till tändspole sitter på plats, vanlig tabbe annars vad jag förstått ICQ/ae

har inringat felet till bränslet iallafall, sprayar man startgas i mängdmätaren så håller sig motorn igång längre. likadant om du kopplar ur tempgivaren på vä topplock så håller sig motorn igång, dock fettar den på extremt och svartryker som sig bör.

de enda 2 sakerna som ej är utbytta eller testade med andra är ecu och lmm, vet inte riktigt vart jag ska börja dock, så fyll gärna på med ideer och förslag, behöver tips och råd från er l- jetronic gurus, för ni finns väll där ute?  ICQ/ag

Tack på förhand / Richard

Ps ska ladda upp ett filmklipp på hur motorn beter sig snart om det kan vara till hjälp!

2

Om du kopplar loss kabeln till kallstartsventilen, är den stendöd då?

3

Japp den går men inge bra, hostar mest, så spridarna öppnar visserligen men går alldeles för snålt

4

Kolla att du inte har tjuvluft nånstans, t.ex kan du få in luft via vevhusventilationen eller egr-ventilen ( om du har nån).

5

jonas n skrev:

Kolla att du inte har tjuvluft nånstans, t.ex kan du få in luft via vevhusventilationen eller egr-ventilen ( om du har nån).

har pluggat vehusventen helt för att avskriva detta, nån egr finns ej. Enda reaktionen på startgas jag får är om jag sprayar rätt in i lmm, mao ger bilen mer soppa, den håller sig då vid liv tills man slutar spraya.

Glömde även nämna att jag testat med 4 andra spridare utan resultat.
även dragit extra jorkabel mellan motor och kaross samt gjort rent kabelhärvans jordanslutninar på blocket.

6

Resistansen från motortempgivaren på cylinderlocket? Är den för låg kan det bli problem med att motorn går för magert, speciellt under varmkörningsfasen.
Öppnar insprutarna? Eller går den bara på den mängd som kallstartventilen gett vid start?
Insprutarna förses med spänning via reläet och när öppning skall ske JORDAS de av styrenheten! Jordledningar?

7

Liten uppdatering, har idag lossat spridarna och kört på starten och kollat så dom öppnar, det gör dom! sprutbilden är kanske inte jätteimponerande men borde fungera, bör tilläggas att alla 8 spridare jag testat ser likadana ut så avskriver dom som ett fel.

Har forskat lite i art nummer på delarna till sprutet, det visar sig att jag har sprut från en bay buss på en cv motor( t25?), någon som vet om det skiljer mycket mellan en cv motor från en fyrkantsbuss jämfört med en bay motor ( ge? eller vad heter dom?), tycker att om alla delarna till insputet matchar varandra så borde det ej spela någon roll vilken maskin det sitter på.

min motor är alltså en Cv (80-83?)
ecu heter 022 906 021N och kommer från en 76?
luftmassmätarens nummer slutar på 020 och innebär att den kommer från bay buss?
kabelhärvan och spjällhuset har en spjällhuskontakt vilket dom slutade nån gång slutet på 70 talet?

är tvärsäker på att det är ett elektriskt fel, hade motorn igång och den vaknade liksom till emellan åt när den börja blöddra och höll på och dö, misstänker styrenheten så ska låta en bekant som är kunnig inom området kika på den, öppnade den själv och kikade över lödningarna med lupp men hittade inget.

Kan dock inte avskriva fel på luftmassmätarn heller, skulle nog behöva en som jag vet fungerar endå, Någon som sitter på en och vill sälja? ICQ/ab min har slutsiffrorna 020 men ska tydligen fungera med 018 eller 022 också, 7 pins ska det vara.

over and out / Richard.

8

Hur gick det sen?  Har samma problem på min motor!

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

9

Hej
Felet jag hade när jag skrev denna tråd berodde på en defekt styrenhet, hämtade ett par stycken från skoten och provade med och vipps så startar och går motorn, lite svajjig tomgång har jag dock samt att den nu istället går ruskigt fett och svartryker lite grand vid gaspådrag , tomgångsproblemet tror jag beror på en defekt pcv ventil till vevhusventen. Nu står bilen på vinterförvaring där jag ej kommer åt den så det blir fortsättning följer i vår!
mvh Richard