Goddag alla luftkylda kamrater 
Detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum så ni får ha lite överseende 
lång historia kort :
Är sedan drygt ett år tillbaka lycklig ägare till en 1600 tl långnos -72 http://www.garaget.org/?car=331121
va sugen redan från första början på lite mer kräm i maskin, men iom att 1600 som satt där inte var i det bästa skicket, den tickade, rasslade, hade avdragna pinnbultar samt att den hade mer olja på utsidan än inne i motorn
så föll valet på ett motorbyte till en typ 4 motor.
Var i våras och hämta en 2,0 cv motor i okänt skick, dock helt komplett med massa reservdelar, rev isär toppar och cylindrar för inspektion, slipa in ventiler, böt justerskruvar till vipporna, tvätta rent lyftarna (hydrauliska) mm
plocka ihop motorn med nya packboxar, lackade kylkåpor , nya bränsleslangar och ultraljudstvättade spridare med mera, flong nya värmekammare fick den också, blev grann som fan motorn, nästan synd att slänga i bilen 
nåväl. ur med gamla motorn i med nya, tillverka motorbalk osv . bygga bränslesystem.
Men sen börja problemen, har hållit på i 2 månaders tid och felsökt varför motorn inte svarar på gas pch dör på tomgång.
har använt mig av elscheman från google och thesamba , men elen är ju simpel, lite matningar och jord till dubbelrelät som jag tog från bla "diagnoskontakten" i bakkant på motorrummet, allt frid och fröjd med det.
Bilen startar hur enkelt som helst, går bra i max 5 sekunder innan den börjar blöddra och dör, trycker du på gasen så stendör den oftast! men ibland kan du hålla den vid liv med gaspedalen några sekunder, innan den börjar skjuta eld i avgassystemet och dö. starar direkt upp igen hur lätt som helst.
bytt:
Dubbelrelä
termotidgivare
kallstartspridare
tempsensor 2
aux air valve
kabelhärna till motorstyrningen.
*Mätt upp bränsletryck = 2,2bar, har även laborerat med olika tryck med en ställar btr, ingen skillnad.
flödet verkar bra , fyller en 50cl burk på 15 sek.
*har mätt upp voltsignalen från lmm med hjälp av en guide på thesamba, inga "blind spots" i voltsignalen vad jag kunde se, även ohm mätt i stort sett alla komponenter i motorstyrningen via handsken till styrenheten, ALLT är inom angivna värden.
*Har provat en gammal brytarfördelare samt en annan tändspole för att avskriva fel på den elektroniska tändningen, ingen skillnad dock.
*Har komp på alla cyl, vet ej hur mkt men det blåser på bra ur tändstiftshålen iaf.
* ställt ventilspel enligt konstens alla regler, hydr lyftare så lite krångligt men har testat med 2 varv in från 0, 1,5 varv, 1 varv , 0 spel, samt 0,30 spel, ingen skillnad på gången.
* yes, kabeln från styrenhet till tändspole sitter på plats, vanlig tabbe annars vad jag förstått 
har inringat felet till bränslet iallafall, sprayar man startgas i mängdmätaren så håller sig motorn igång längre. likadant om du kopplar ur tempgivaren på vä topplock så håller sig motorn igång, dock fettar den på extremt och svartryker som sig bör.
de enda 2 sakerna som ej är utbytta eller testade med andra är ecu och lmm, vet inte riktigt vart jag ska börja dock, så fyll gärna på med ideer och förslag, behöver tips och råd från er l- jetronic gurus, för ni finns väll där ute?
Tack på förhand / Richard
Ps ska ladda upp ett filmklipp på hur motorn beter sig snart om det kan vara till hjälp!

