26

Äntligen lite tid i garaget. Felsökning 2.0. Provade startgas på insugets gummibälgar och ner mot cylindrarna - inget hände, bra. Har blåst som en galning i vakuumklockan på fördelaren - stopp. Sugit som en .... i den också Default/lol - stopp.

Justerat förgasaren till grundinställning och fått ordning på tomgången - som bara funkar när bilen är kall... i och för sig så går den bättre än förut men tomgången försvinner när automatchoken släpper.

Vad tror ni, nu gäller det att successivt fixa det som verkar vara kasst, är det vettigt att försöka hitta en begagnad fördelare eller ska jag gå loss på en AccuSpark-sats(med tändspole, tändkablar och fördelare 89 pund på eBay)?

VW 1200 -56
VW 1300 -68

27

Jag förstår inte varför fokuset är tändning 
Som du beskriver när choken försvinner så dör den får motorn  ingen mat 
testa med startgas  i förgasaren och gasa lite mera går den då på mera varv så har du ett bränsle problem
Då kan du ta en pet flaska gör hål i korken en bit slang montera dit slangen i förgasaren häll i soppa i flaskan försök starta går den bättre då
(du kan även hälla i soppa i röret som sticker upp från flotörhuset )(luftning) (mässingsrör) 

om den har haft en del soppa i tanken så brukar etanolen skikta ´vatten/ etanol/ bensin  i tre skikt = det brukar rosta i filtret i tanken
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

28

Jo, jag har blivit lätt besatt av tändningen nu. Ska ut i morrn och kolla bränslet. Har en reservdunk stående.

VW 1200 -56
VW 1300 -68

29

Det verkar ju som om fördelaren behöver en renovering.
Det finns en utmärkt tråd hår på forumet som beskriver detta.
På dessa motrer lever och arbetar förgasare och fördelare i symbios.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

30

Inget skräp i tanken - samma bekymmer med tank modell äppelciderflaska. Inga jordfel heller.
Sakta bockar jag av bra tips. ICQ/ad

Ger mig på förgasaren nästa gång. Sedan är det nog bara fördelaren kvar.

VW 1200 -56
VW 1300 -68

31

Nu är det AccuSpark på gång. Nya kablar och tändspolen kom på plats mellan jobb och dagis/skolhämtning. När jag gav mig på fördelaren satt den som f-n. Bult och mutter till låsbrickan lossnade tillslut men eländet sitter fast. Innan jag låste garaget för dagen lyckades jag i alla fall röra lite på fördelaren. Dusch med WD40 så får vi se om den lossnar till helgen...

VW 1200 -56
VW 1300 -68

32

NoSpark... Öket startade med nya kablar och spole. Nu med ny fördelare ingen gnista. Jag måste kopplat fel(total nybörjarvarning med andra ord). Det är en 009-fördelade med elektronisk tändning.

Sladdarna från fördelaren går ju på plus och minus på tändspolen. Tändkablarna sitter som de ska. Det är en liten glipa i spåret vid fördelarfoten där fästet klämmer åt. Är det så enkelt som att fördelaren ska ner mer? Jag vågade inte banka ner den.

Tändningen är grovt ställd med rotorn pekande mot första cylindern, längst bak till höger och renskivans två hack ligger rakt upp med markeringen vid generatortornet i mitten.

Soppa får den, men ingen gnista. Det är jag som missat något, frågan är bara vad... ICQ/ad

VW 1200 -56
VW 1300 -68

33

Det blev snyggt och prydligt i alla fall ICQ/ab
http://www.forumbilder.se/EA57M/img-2806.JPG

VW 1200 -56
VW 1300 -68

34

Ditt bensinfilter lär nog smälta om det ska ligga på förvärmningen till insuget. Dra om det så du inte får motorbrand. Helst ska man inte placera filtret i motorrummet, det är säkrare att placera det vid växellådan om det skulle börja läcka.

Bubbla -62

35

Ska fixas. Sitter bara där så länge jag kollat soppan kommer fram.

VW 1200 -56
VW 1300 -68