1

Har obalans i min fläkt som det verkar.
I hastighet över 100.
Det börjar vibrera rätt ordentligt och om man låt säga gasar upp till 120 så vibrerar det rätt ordentligt, men, när man frikopplar och varvet går ner på tomgång så slutar det vibrera helt.
Har haft av fläktremmen och varvat typ samma varv som vid den hastigheten och jag inbillar mig att det inte är någon påtaglig vibration alls då.

Kände på lagerglappet i generatorn och jag upplevde inte det som påtagligt. Vet dock inte hur mycket som är acceptabelt och hur mycket där "brukar" vara.

Någon med input i ämnet? Kan det va att där är lite obalans? Kan man balansera den? Behöver man balansera den? Eller byter man?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

2

Byt fläkthjul, då vet du snabbt om det var problemet.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Det är ju ett hyggligt jitte att göra det med.
Fläkten var iofs hyggligt rostig, men det är dom ju rätt ofta.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-06-18 20:34:02)

Tag bort fläkthjulet  kolla så det inte är skevt (tappat det i backen) eller om det saknas någon skovel i hjulet  Default/hmm
Om du har övervarvat motorn kan skovlarna lossna (dom är nitade)
Man brukar svetsa fast skovlarna i hjulet och balansera 
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

Tag bort fläkthjulet  kolla så det inte är skevt (tappat det i backen) eller om det saknas någon skovel i hjulet  Default/hmm
Om du har övervarvat motorn kan skovlarna lossna (dom är nitade)
Man brukar svetsa fast skovlarna i hjulet och balansera 
//// Micke

Får väl ta och göra det.
Tappat i backen är väl ingen om inte Asta Andersson (typ) haft av den för lite inspektion.
Övervarv finns såklart som risk, med tanke på tidigare ägare av motorn. Jag själv kör mest som Asta jag med, fast med koll på växlarna.

Den ska varva rätt bra för att det ska bli outhärdligt, men såklart är det ju i motorvägsfart som det känns som att den ska explodera till och från.

Förgasare och generatortorn ska väl bort, sen bara rakt ut?
Hade inte av detta när jag hade isär motorn för inspektion i våras.