Gamla spanska vs italienska vs nytillverkade Weber vs Empi vs Kina, vilka för och nackdelar finns det?
/M
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Nytillverkade IDA 48 vs gamla
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Gamla spanska vs italienska vs nytillverkade Weber vs Empi vs Kina, vilka för och nackdelar finns det?
/M
Det beror på vem som svarar 
Många skulle svara att org weber är klart bäst, och det är säkert sant i många fall.
Nu har jag bara erfarenhet av weber/empi/fajs IDF förgasare, och jag tycker att gamla org weber är trevligare. Dom är finare i gods och gjutningar.
Men jag har inte märkt nån skillnad när förgasaren väl används. Det kan till&med vara så att det är enklare att få nytillverkade kinaförgasare att gå bra, än gamla slitna weber.
Det viktigaste med dubbla förgasare är bestyckning och inställning... Där kan man lätt göra fel med både gamla och nya förgasare 
Här har du empis åsikt i frågan(IDF) 
Italienska brukar hållas högre än spanska sen finns det flera olika generationer också, minst fyra kommer jag på.
De första har mässingsrör till accpumpen, sen kom det i gjutet alu, två projektionshål för lågfarten. Jag tror att alla italienska har pinnskruvar med nylocmutter till locken.
De spanska har skruvar till locken och de första har två projektionshål, sedan kom det tredje som gör övergången mellan lågfart och högfart lite mjukare. Sedan upphörde tillverkningen i ett antal år för att återupptas och du var det tredje projektionshålet av någon anledning borttaget.
Skulle förvåna mig om EMPIs variant tillverkas någon annanstans än Kina, kanske till och med på samma ställe som Fajs. Copyright betyder i Kina kopiera rätt.
De har väl till och från lite problem med kvaliten, spåner i kanaler, för långt borrade hål mm men i huvudsak så fungerar de väl bra.
Det viktiga för att förgasare är bestyckningen och där gäller samma sak som alltid; Finns inget som slår kunskap.
IDAs akilleshäl har alltid varit att man inte förstår lågfarthållarens inverkan på övergången mellan hög- och lågfart.
Skall in flika lite till
Att IDA 48 kom till var för RACING Första som använde dom var FORD GT40 och till DFV (F1 motor 1964-70 )
Sista modellen av italien tillverkade har skruvar i stället för pinskruvar i flotörlocket( att jag vet detta är jag köpte dom sista som kom in till misab 95 ) dom har bara två hålprjojektionshål
EMPIs kopior har glömt att kopiera tratten på rättsätt (flödes testat) Dom kanske är lika bra som Weber IDA
det finns några saker som är sämre som blandnings skruvarna som är inte samma vinkel som Weber och dom är mjuka i matrialet och grövre svarvade i spetsen på om som jag har haft möjligheten att skruva i ( det låg skit i kanalena för bränslet till spridaren oxå)
/// M
Hej!
Valet föll på ett par EMPI så vi får hoppas dom duger för min blygsamma motor.
Blandningskruvarna och trattar kan man väl byta till Weber då Empi är en kopia av dom?
Du har mail Magnus.
//Mats
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Nytillverkade IDA 48 vs gamla
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.