Finns det svänghjul som passa en AS motor med 180mm koppling?
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Svänghjul
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Finns det svänghjul som passa en AS motor med 180mm koppling?
Ja, ett svänghjul från AB motorn passar, och den har väl 180mm?
Tack Lasse! Då återstår bara att hitta ett...
Varför vill du ha det?
Är inte AB 1300dp 6v med 109 kuggars och AS 1600dp 12v 130 kuggars ?
Att detta ska vara så svår myt att ta död på.
Alla svänghjul efter 1967 (i princip) har 130 kuggar och det har ingenting med kopplingen att göra. Växellådor före -67 har inte plats för 130 kugg men har inga problem med plats för en 200-koppling.
Att det var en myt visste jag inte
tänkte inte på att AB motorn kom -71 
Håller på med en ny motor (AS block)till 61a bussen och då behöver man visst ett svänghjul just till en AS motor, jag har ju kört med ett 6V svänghjul på en 1600 innan utan problem men nu vill motor renoveraren ha ett AS svänghjul och jag köpte ju en ny koppling i våras med tryckplatta och allt (180) men nu behöver jag en 200 koppling till hans svänghjul där av frågan om det fanns sånna svänghjul (som passar till 1600) så jag kunde använda min nya 180 koppling.
Men har nog insett att det enklaste är att köpa ett nytt kit för ca 1800:-...
Förstår inte varför man vill ha så liten koppling på en AS och dessutom i en buss. Måste finnas bättre sätt att skaffa problem. 
Annars finns denna, som borde ligga nålad i How to
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295
Det brukar bli problem när man handlar delar innan man vet vad man ska ha. Jag har ett 109-kuggs (6V) svänghjul för 200 mm koppling till salu. Det passar på din AS-motor om du vill ha 6V.
Problem gillas Svwerker
Har aldrig någonsin upplevt att den lilla kopplingen varit för liten men den stora är väl bättre på nått sätt.
Tack Stickan men bussen e 12V konverterad iom detta behöver jag ju slipa ur lådan med.

Jag har ett rostigt AB svänghjul om du är sugen. 100kr + frak? 
Tack
men nu är en ny koppling inhandlad (200mm) så det kommer antagligen bli ett helvetiskt drag i kopplingen lagom till rally säsongen 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Svänghjul
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.