Om man orkar.... 

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Bygga egen spot welder
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Om man orkar.... 

Man bör nog unvika att göra hem pyssel jobb med starkström..(över24volt)man dör ju hyfsat enkelt av dylikt.... 
Man bör nog unvika att göra hem pyssel jobb med starkström..(över24volt)man dör ju hyfsat enkelt av dylikt....
Sant ! 

Ser lagom livsfarligt ut... 
Ursäkta Mikalelth, men ström mäts i ampere, spänning mäts i volt.
Jag fick aldrig se hela filmen innan mitt bredband lade av (nu tillfällig mobil och långsam uppkoppling) Men transformatorn som byggs in funkar ungefär som en växellåda med extra låg lågväxel, man får ut en himla massa kraft, i detta fall ström, med låg inmatad spänning.
Det krävs väl minst en ström i storleksordningen 100 ampere för att kuna punktsvetsa ihop nånting. Och helt klart den är direkt ohälsosam att få genom kroppen, det blir ju en saftig brännskada utefter hela vägen som strömmen passerar kroppen. Det elektriska motsåndet i en människokropp är lägst i huden och stax under denna, varför den mesta strömmen passerar där, sådana där elskador är riktigt otrevliga, jag såg en sådan för en del år sedan, tonåring som hade klättrat på en godsvagn. Hua...
Iofs så räcker det med några få milliampere genom hjärtats retledningssystem för att man skall få en arytmi, och i ogynnsamma fall kan det leda till "the bitter end".
Annars så orsakar väl elsvetsar mest ögon- och värmeskador?
Är väl en gammal lindning från en microvågsugn han använder i videon?
Kan tänka mig att man kan nog få en riktigt kyss av den.... får väl hoppas en säkring löser ut innan man är helt stekt 
inte för 2500:- eller vad det jag gav för min punktsvets.....
Tror Mikalelth menar starkström med lågspänning (upp till 24v) kontra starkström med högspänning (Över 24v)
Okey ni el messervissrar jag tror alla fattar att strömm skall man inte syssla med när det är 230volt eller mer eller höga ampere styrkor inblandade, det var det jag menar.. Va trott jag blir....
Tror Mikalelth menar starkström med lågspänning (upp till 24v) kontra starkström med högspänning (Över 24v)
Jodå, jag blir också trött, då man inte varit konsekvent då terminologin skapades. Det blir ett getingbo om man skall reda ut vad som är vad, men farligt kan det bli iallafall.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Bygga egen spot welder
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.