1 Senaste redigerad av BoogieMan (2015-01-26 23:15:09)

Hej!
Har ett gammalt panelvrak från 66, inte speciellt charmig alls.
Och alla balkar, långa längsgående och motorrumsplåten är trasiga eller sönderrostade.
Så allt måste byggas upp igen..och så finns det ingen motor...

Så då vaknar den gamla iden om att antingen:
1/ Sätta i en snygg, liten, tyst bensinsnål motor och en automatlåda byggd för bakhjulsdrift i lastutrymmet istället, med uppsvetsad ram och fästen för motor och bakaxel med kardandrift
eller
2/ Svetsa upp allt som vanligt, men mycket förstärkt för att klara tung last, och sätta in en elmotor i baken, och batteripacket i lastutrymmet
eller
3/ Vara supertraditionell och göra den till en "vanlig" panelvan
eller
4/ Bussfusk, dvs skaffa dörrar med fönster, och sätta fönster utmed skåpet, och sätta in säten...

Förra året var jag på G på 1-an, köpte en eltruck på Blocket, men tappade projektorken och startade aldrig.
Men kanske bättre med mittmotoralternativet?

Vad skulle ni göra?  1-an, 3-an, eller nåt annat?

89 Magnum dubbelhytt (snart till salu...)

2

Eldrift med högtalare med valfritt motorljud.   ICQ/ag

Projekt ska man ha, många och stora.

3

3 el. 4 - det kommer att betala sig bättre om du någon gång i framtiden säljer den.

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

4

speedwagen skrev:

3 el. 4 - det kommer att betala sig bättre om du någon gång i framtiden säljer den.

Håller med. Åsa-Nisse-konverteringar brukar dels aldrig bli färdiga, blir de färdiga fungerar de dåligt och är hopplösa att sälja.

5

Enligt mig så är det en 3:a, panel is the shit  ICQ/ag
Elmotor kan jag dock tänka mig är lite coolt, finns väl en i Sverige redan  ICQ/ab

6

http://www.electricsamba.com/esamba-upd … ic-vw-bus/

ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

7

Gör den precis så som du vill ha den om du tänker denna skall jag ha länge..
Om du inte vill ha den... sälj.. ICQ/ad
Om du tror du kommer sälja den efter ett tag, gör den så bra som du kan, i original eller nära original..
tex stait axel  är okey liksom annan större bättre motor bromsar fälgar..
det är ju oxo en fråga om hur mycket pengar man vill investera..om du inte måste ha en splitt. byt bort den mot en nyare fungerande buss..

Det är helt upp till dig, kan vara svåra val för vissa..

lite som måste man fråga då har man inte bestämt sig.. så kolla runt lite och ta och bestäm dig. ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Hmmm, ja jag undrar....
Det lutar faktiskt åt att behålla panelstuket, men ha en elmotor, det verkar ju finnas bra kit, om än lite dyra.
Tack för tips, och el-Sambalänk ICQ/ab

89 Magnum dubbelhytt (snart till salu...)

9

Jag vet inte om jag tycker teknologin för eldrift är riktigt redo än. De tester man ser av moderna fabriksproduerade bilar med eldrift, visar att tekniken ännu inte riktigt håller måttet. Nog för att andra förhållningssätt kan gälla vid ett entusiastfordon som bara går sommartid, men tekniken är ännu ganska dyr och inte fullt "fungerande". Annars är det häftigt med folk som vågar pröva nytt. I övrigt håller jag med tidigare talare i tråden, det beror väldigt mycket på vad du ska göra av bussen, beåhålla/sälja?

Paneler är ju självklart ballare än glasade bussar, så det tycker jag du ska skippa på en gång! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't