1 Senaste redigerad av masen (2015-01-27 09:52:53)

i mitten på ingående axel på automatlådan sitter en grann axel som är ca 8-10mm tjock. den lyckades jag kröka när jag särade på motor och låda och söker en ny! bussen i fråga är en 1973a . tydligen är det samma lådor i grund och botten på t2 , typ3 och typ4.. men om axeln är samma kan jag inte säga men det kanske är nån som har koll.. tacksam för respons..pm är bra att ta det via..
Anders

2

En bild på "grann axeln"(?) skulle underlätta.
(Att jämföra/hitta likheter mellan Typ 2 / 3 / 4 är som att jämföra Himalaya och Romeleåsen,)

3

Är det inte samma låda i passaterna från 70 talet.

4

Ett tips kan vara att kolla med www.vxl.se dom kunde i alla fall göra en hel genomgång på min låda sa dom (automat -75:a) Så dom borde kunna fixa delar med om det behövs...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

5

Sådär. Efter lite efterforskningar kring lådorna så kan jag konstatera att axeln är oljepumpsdrivningen mellan converter och pump!? Jag har fått fram ett artikelnummer på motsvarande del i den låda som monterades i typ 3 och jag har lästa att typ 3 och typ4 skall ha samma typ av låda... Problemet är att bay tydligen skall ha 2 olika axlar och då gäller det nog early och latebay... Så är det nån som har artikelnummer/reservdelslista på typ2 och typ 4 så vore det ju fint om man kunde få fram nummret på dessa. Är det sedan nån som har en låda /axel till typ3 eller typ4 så jag kan få komma över korrekt axel vore det ju ännubättre..
Alla automaterna har artikelnummer som börjar på 003..

Typ3, ölpumpwelle 003 323 561
Typ 2?
Typ4 ?

6

whallis skrev:

Ett tips kan vara att kolla med www.vxl.se dom kunde i alla fall göra en hel genomgång på min låda sa dom (automat -75:a) Så dom borde kunna fixa delar med om det behövs...

Bra tips!