1

Till bussen blir de 1641cc men en 36/36 och en liten skruvkompressor målsättningen e att få vrid så den inte tappar farten i uppförsbackarna med combicamp bakom och full semesterpackning ink kanot ICQ/ab, bilen i sig har kostat satan redan så finns inte så många slantar kvar så nå mer avancerat trim känns inte aktuellt men funderar på om de kan va lönt att stoppa i en annan kam för ändamålet eller e det ingen ide med en så liten maskin? Om de kan va ide va ska man sikta på för kam för att öka vridet helst på låga varv...

2

en 284 graders kam hade jag förespråkat, har åkt det i notchen ihop med 1679 cyllar och 36/36 vill minnas att varv området var 1500- 5000.

3

Jag kör 1641cc med orginal kam i min buss & Empi 32/36:a. Funkar kanon för min del. Men då har jag iförsig ingen combicamp bakom. Skippa låga varv & släng ner den i 3:an i uppförsbackarna istället. ICQ/ad

You’re not drunk if you can lie on the floor without holding on.

4

Vill du ha mer effekt på låga varv så ska du nog i första hand behålla originalkammen och gå på 1,25-vippor, känns inte rätt att öka varvtalet för maxeffekt om man vill ha det kvar på originalvarvtal. Vidare skulle jag inte begränsa mig till 1641 och 36/36 utan satsa på 1776 och dubbla 36 eller 40.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Hur byter man till 1,25 vippor? Måste man ha andra stötstänger? Eller chimsa nånting? Eller är det bara bulta dit?

6

Om man använder vws 1,25 så går det att byta rakt av, de togs fram till SP1 eller 2 av VW Brasilien. Det skadar dock inte att kontrollera geometrin.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

LowLife skrev:

Till bussen blir de 1641cc men en 36/36 och en liten skruvkompressor målsättningen e att få vrid så den inte tappar farten i uppförsbackarna med combicamp bakom och full semesterpackning ink kanot ICQ/ab, bilen i sig har kostat satan redan så finns inte så många slantar kvar så nå mer avancerat trim känns inte aktuellt men funderar på om de kan va lönt att stoppa i en annan kam för ändamålet eller e det ingen ide med en så liten maskin? Om de kan va ide va ska man sikta på för kam för att öka vridet helst på låga varv...

Efter som du har tänkt kompressor (kul )
Så skall du nog bara byta  vippor och fixa nya ventilfjädrar (trycket i kanalen vill uppna ventilen)
Satsa på ett lite grövre avgassystem så du får bort värmen
Tänk på ventil sätena på avgas  så du inte bränner sönder dom
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

jag kör 1680 med engle 140 kam och dubbla IDA48. Väldigt snäll tomgång och ett jävla liv vid gaspådrag. Kompet ligger på moderata 11,6-1. Kanske en humla men den verkar kunna flyga ändå. Får se hur den klarar sig i kylan i Östersund.