Tänkte mysmeka lite idag och kände att en genomgång av bensinpumpen till 65:a Varianten var en lagom munsbit.
Även om det inte var något fel på pumpen, så känns det bra att ha gått igenom denna vitala bit på bilen så att man inte står där i sommar med havererad pump.
Hade även beställt ett rep.kit så det var bara att kavla upp ärmarna.
Plockade isär pumpen och kan ganska snabbt konstatera att membranet med stång och etc. inte riktigt ser ut som original.
Kittets pumparm såg ut som ett skämt i jämförelse med den arm som satt i så den såg jag ingen anledning av byta. Ytan på armen som stången nere i motorn skall trycka på har helt fel utformning och ytfinish.
Skruvar ihop pumpen igen och kan snabbt konstatera att den är stum. Försöker pumpa genom att trycka på armen, men armen går inte att trycka in.
Membranet ligger väldigt långt ner i pumphuset jämfört med det som satt där innan och tycks vara i sitt nedre ändläge.
Tittar man på hur armen gafflar i stången som drar ned membranet så skiljer det ganska mycket eftersom man på rep.kittet har både en planbricka och en plastbricka som skall ligga emellan vilken snor höjd och drar ned stången.
Är det fler än jag som stött på dessa problem och hur gjorde ni för att lösa det?
Visst var jag inne på att armen skall gafflas in mellan plåtbrickan och stångens skalle och därigenom vinna några millimeter, men skallen är ju mer som en rund klump och är inte mycket större än spåret på armen och riskerar att tugga sig igenom armen vilket inte känns helt tryggt.
Visst är man luttrad vad gäller eftermarknadsdelar, men detta hamnar nog ganska högt upp på topplistan.
Ingenting i detta rep.kit var något som gick att använda. Inte ens packningarna passade utan att man fått klippa/skära till dem!