451

Fidde skrev:
car_l skrev:

Bara till barndoor eller kommer de finnas till split också? om det är nån skillnad vill säga...?  ICQ/ab

Om det blir av kommer det enbart att bli till Barndoor, men balken är lika förutom
urtagen till vajer rören och att hålet i den främre balken är mindre för det koniska
värmeröret. Dom sakerna går lätt att ändra på och man får balkar som passar
mellan rambalkarna.

Men man skulle lätt kunna fixa en ritning på Split balkar också om det
finns intresse för sådana och jag hittar något bra att mäta på.

Jag är iaf intresserad om det blir nån split balk, annars får ja väl köpa en barndoor balk av dig..  ICQ/ab

452

car_l skrev:
Fidde skrev:
car_l skrev:

Bara till barndoor eller kommer de finnas till split också? om det är nån skillnad vill säga...?  ICQ/ab

Om det blir av kommer det enbart att bli till Barndoor, men balken är lika förutom
urtagen till vajer rören och att hålet i den främre balken är mindre för det koniska
värmeröret. Dom sakerna går lätt att ändra på och man får balkar som passar
mellan rambalkarna.

Men man skulle lätt kunna fixa en ritning på Split balkar också om det
finns intresse för sådana och jag hittar något bra att mäta på.

Jag är iaf intresserad om det blir nån split balk, annars får ja väl köpa en barndoor balk av dig..  ICQ/ab

Kommer att fixa till split också när man ändå är i farten. Bussar 55-67 ska ha bra plåt
dom med! Måtten tar jag från en 67:a buss, kan finnas risk för avvikelser, men lär dra
en gräns ICQ/an

453

Du måste fixa lastrumsgolc och mellanvägg också ICQ/ad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

454

Wompa skrev:

Vi använde iPad när vi höll på med betongtillverkning så ICQ/ad

Dagens teknik!  ICQ/ag

ICQ/af

455

Det har varit ett problem hur man ska bocka så smalt och djupt i dom här balkarna.
Första alternativet var att svetsa ihop två delar men det kändes inte seriöst nog.
Idag provade vi att göra en V-bock i botten och sedan pressa med en plan dyna
allt vad maskinen orkade! Tycker själv att en liten rand på ca 2 tiondelar inte
stör.

Tror det här kommer att bli en kanon balk i slutändan, ni som är intresserad av
ett set balk, vad tror ni?

https://farm9.staticflickr.com/8614/16161932438_9f9c56e9ea_b.jpg
image by flat4sprintstar, on Flickr

https://farm8.staticflickr.com/7527/16161932458_230e1d207f_b.jpg

456

Hellberg skrev:

Du måste fixa lastrumsgolc och mellanvägg också ICQ/ad

Nej för fan! nu får det vara nog ICQ/ad  ICQ/ab

457

Jag vill gärna ha en till split! Har bara den främre och såg igår att jag bör byta även den bakre.

458

Ser skitabra ut! ICQ/ad

459

Niklas skrev:

Jag vill gärna ha en till split! Har bara den främre och såg igår att jag bör byta även den bakre.

Oki ICQ/ab

460

Alander skrev:

Ser skitabra ut! ICQ/ad

Du ser! har du gett klartecken så kör vi på det ICQ/af

461

Uppfinnaren Leo hittade naturligtvis ett användningsområde för skrotbiten! fartrekord
med liten 911!

https://farm9.staticflickr.com/8674/15733830743_b818d996e7_b.jpg

462

Speedparts.. Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

463

Blir kanon det där!  ICQ/ag

464

Fidde skrev:

Uppfinnaren Leo hittade naturligtvis ett användningsområde för skrotbiten! fartrekord
med liten 911!

Sådan far, sådan son  ICQ/ab

465

car_l skrev:

Blir kanon det där!  ICQ/ag

Yes, nu vill man ha en stansad och bockad färdig balk att prova på bussen ICQ/ag

466

t100r skrev:
Fidde skrev:

med liten 911!

Sådan far, sådan son  ICQ/ab

Hehe! ja så är det nog, ska fixas och donas med allt ICQ/ab

467

pompejus skrev:

Speedparts.. Default/lol

ICQ/af

468

På morgonkvisten blev ritningen klar till den främre Barndoor balken. Jag har lånat
gröna balkar av Demian och tittat på hur pass bra allt stämmer. Om man jämför
med dom original jag har så är det inte mycket som stämmer, men det har varit
intressant att mäta på dom som finns att köpa om man ska köra ut bättre
prylar.

https://farm8.staticflickr.com/7423/15759938823_b91c5bfc31_b.jpg

Sedan kan det skilja vad man mätt på från 50-55. Men att urtagen ligger 8mm
olika för rören verkar lite osannolikt.

https://farm8.staticflickr.com/7299/15759938833_beefcd6340_b.jpg

Totalmåttet är nästan det viktigaste med en balk som ska sitta mellan två andra.
Här ser det inte så roligt ut på den här. Detta mått ska nu ligga på 661mm som
är taget från en ny original bit.

https://farm8.staticflickr.com/7391/15759938843_18c7b1fa78_b.jpg

469

Det som förvånar en är att inte gör bitarna RÄTT när de ändå håller på..... är ju inga avancerade gjutformar och bocka plåt kan de ju men tydligen inte rätt.... slött!!!  ICQ/am

Tur det är ordning på dig Fidde.  ICQ/af

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

470

Reine skrev:

Det som förvånar en är att inte gör bitarna RÄTT när de ändå håller på..... är ju inga avancerade gjutformar och bocka plåt kan de ju men tydligen inte rätt.... slött!!!  ICQ/am

Ja det är konstigt att dom inte får till det bättre, vissa delar är som Dansk plåt!
Lika är det med AutoCraft:s bakre balk till Splitbuss 55-67. Där är utbredningen
fel så den blir för kort där rambalkarna vinklar ut och blir bredare. Har inte
sett det själv med egna ögon, men hört det av en plåtguru här på forumet.

471

Reine skrev:

Tänkte på en grej, det kan variera från del till del också kanske, vissa blir
lyckade och andra inte?

472

Kan även vara så att gerson började med detta för länge sedan och att det nu med prisutvecklingen och popularitet på bussarna blivit viktigare för vissa av oss att det ska vara perfekt.

Vad var totallängden på dina gerson balkar? Kul att jämföra med mina!

Jag kommer väl få slänga hälften av min pall från gerson när du är färdig med dina plåtar  ICQ/ad  Default/lol

Panel -53, 911 -71

473 Senaste redigerad av Fidde (2015-01-27 22:54:42)

jockebostrom skrev:

Kan även vara så att gerson började med detta för länge sedan och att det nu med prisutvecklingen och popularitet på bussarna blivit viktigare för vissa av oss att det ska vara perfekt.

Jag kommer väl få slänga hälften av min pall från gerson när du är färdig med dina plåtar  ICQ/ad  Default/lol

Helt rätt Boström, så är nog fallet! Fick samma fråga om totalmåttet av Demian för
20 minuter sedan. Nu har jag hittat en Talmeter. Det är snett och vint och diffar
här och där, men ena sidan är ca 657 och andra ca 659mm

Ingen fara du får behålla din plåt, det här är det sista jag gör i plåtväg tror jag ICQ/ae
Men ett par Chic-garage Cross Braces lär du ju ha på din Barndoor ICQ/ad

474 Senaste redigerad av Reine (2015-01-28 12:43:06)

Fidde skrev:
jockebostrom skrev:

Helt rätt Boström, så är nog fallet! Fick samma fråga om totalmåttet av Demian för
20 minuter sedan. Nu har jag hittat en Talmeter. Det är snett och vint och diffar

Ingen fara du får behålla din plåt, det här är det sista jag gör i plåtväg tror jag ICQ/ae

Tycker det blir ännu mer anmärkingsvärt då om Gerson har haft gott om tid att rätta till felen.
För nog borde han ha fått input från både nöjda och mindre nöjda kunder under åren.... så njae det är nog
tyvärr PENGAR som styr, han får ju sälja ändå...... (men med handen på hjärtat så borde han ha rättat till felen ändå).

Nog med OT från mig i den frågan.  ICQ/ab

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

475

Reine skrev:
Fidde skrev:
jockebostrom skrev:

Tycker det blir ännu mer anmärkingsvärt då om Gerson har haft gott om tid att rätta till felen.
För nog borde han ha fått input från både nöjda och mindre nöjda kunder under åren.... så njae det är nog
tyvärr PENGAR som styr, han får ju sälja ändå...... (men med handen på hjärtat så borde han ha rättat till felen ändå).

Nog med OT från mig i den frågan.  ICQ/ab

Så är det nog, men som jag har sagt förut, man ska var glad att det finns så mycket
Barndoor plåt att få tag på till dom här äldsta. Sedan att man får kapa i tur och
rätta till är tråkigt.