1

Håller på med att sätta ihop en motor som sagt...
Hur fungerar det här med att mäta spelet på axeln som driver fördelaren? Jag har 2 chims i botten av axeln i blocket. Och det är samma axel och chims som hör till blocket från början.
Men sen när jag har monterat fördelaren (plus den lilla fjädern) och sen drar i axeln (mot fördelaren), så får jag ett glapp på säker 1.5-2mm, mellan block och chims.
Och vad jag förstår så ska detta glapp vara mycket mindre.
Om det skulle bero på hur djupt själva fördelaren går ner i blocket, så är det ju inte "bara" byta fördelare hur som helst, då man måste veta exakt hur långt ner fördelaren ska ner i hålet, så att man får det rätta spelet, då blocket är ihopmonterat.
Den jag har nu är en tillfällig fördelare, som bara är med under själva monteringen av motorn.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2 Senaste redigerad av mettis (2015-01-09 17:28:05)

Du skall alltid ha 45mm från kanten ner till ovandelen på fördelardrivaxeln.

Finns två modeller, de flesta skall ha de två shimsen (ca 2mm ?) men även en lite "kortare" modell som har en tjockare ring (ca 4 - 5 mm) under.
Ibland KAN man ju ha otur och blanda delar -så bra att veta? Tror dock inte detta i ditt fall....

3

Tack, vad bra! För det där 45mm måttet visste jag inte om. Det ska jag ta och kolla upp.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Nu har jag mätt... och det är på pricken 45mm. Då verkar det vara så som det ska ändå.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

Mäsings drevet är nytt och VWs

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Ja, båda delarna är VW:s och original från samma motor, som åter hamnar tillbaka i samma block.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7 Senaste redigerad av germanbug (2015-01-25 15:38:03)

Tänkte kolla upp med "expertisen" här, om man är på rätt väg angående den smått berömda fördelardrivningsaxeln.

Så som jag har fått till det nu, så får jag inte axeln mer rakare än såhär i "TDC":
http://forumbilder.se/EA4L2/img-1272.JPG

Och enligt verkstadshandboken så ska/bör spåret i axeln hamna i linje med remskivan, när vevaxeln står i "TDC":
http://forumbilder.se/EA4L2/img-1273.JPG

Och "TDC" har jag:
http://forumbilder.se/EA4L2/img-1266.JPG

Och likaså att rotorn pekar mot markeringen på 1:ans tändläge:
http://forumbilder.se/EA4L2/img-1268.JPG

Nockarna för 1:ans ventiler är vända bortåt från lyftarna, dvs. att ventilerna är stängda:
http://forumbilder.se/EA4L2/img-1265.JPG



Verkar det vara rätt?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

8

Om du tittar på den tecknade bilden så ser du att "0" inte är i topp.
Man ställer motorn på tändläget på remskivan, dvs runt 7° före och då ska det stämma.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Tack, vad bra!

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983