1

Hej, har en batteriladdare från Biltema men blir inte klok på när batteriet är fulladdat.
Har ett 6v-batteri till min typ 1. På bilden har jag satt batteriet på laddning som då var urladdat (orkade iaf inte dra runt startmotorn).
Då står »arith.« på 4 och »eff.« på 6. Jag vet inte ens var enheterna står för och än mindre vilka värden batteriet bör komma upp i.
Finns det någon vänlig själ som kan vägleda mig?

Post's attachments

IMG_1568.JPG, 417.14 kb, 1417 x 1059
IMG_1568.JPG 417.14 kb, 406 downloads since 2011-06-16 

Typ 1 1954 Stratosilver

2

Målet med laddningen är att mätarnålen asymptotiskt närmar sig noll, dvs den når aldrig noll, men närmar sig noll hela tiden. Först sjunker nålen snabbt, sen långsammare och långsammare. Enheterna man mäter i är Ampere och skalorna är egentligen inte väsentliga utan snarast nålens läge i förhållande till noll utslag. Aritmetisk och effektiv ström är det man avser med förkortningarna och jag har inte lyckats hitta någon info över vad det betyder i dessa sammanhang, men en gissning är att den aritmetiska skalan avser laddströmmen över 14,4V som laddaren använder sig av och den effektiva är vad det motsvarar i 12V som batteriet är konstruerat för. Men det är en gissning som sagt. Om det är ngn som vet vill jag gärna lära mig!

Sjunker strömmen aldrig neråt ett på skalan, kan man börja gissa att batteriet inte är så friskt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Tack för snabbt och uttömande svar! Efter en natts laddning stod visarna på 2 (aritmetisk) respektive 3 (effekt).
Ska jag nöja mig med det? Batteriet är nytt från i våras.

Typ 1 1954 Stratosilver

4

Matajen skrev:

Tack för snabbt och uttömande svar! Efter en natts laddning stod visarna på 2 (aritmetisk) respektive 3 (effekt).
Ska jag nöja mig med det? Batteriet är nytt från i våras.

Jag har samma laddare och får ungefär samma resultat när mitt 6v är full laddat.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

5

Jamen vad bra, då vet jag i fortsättningen.

Typ 1 1954 Stratosilver

6

Jag tror effektiv och aritmetisk menas att den effektiva är mätt med "RMS" root mean square... kort tror jag detta innebär att om man kör ut en "fyrkantvåg" så kommer denna pga olika kapacitanser och "trögheter" i systemet att utjämnas mer till en sinusvåg. Eftersom batteriet laddas med likström förstår jag inte varför man har detta mätetal, men sannolikt är ju transformatorn i batteriladdaren med i leken...

Men som Kee skrev, skit i det, tar batteriet laddning så sjunker visaren. Om visaren står högt så var batteriet väldigt tomt.

Själv har jag på sista tiden laddat mha ett litet labaggregat... Iofs får man själv gå och "ratta" på det, men med strömbegränsning och att man mäter ström och spänning hela tiden och mer exakt så blir det mera "spännande" att ladda...  ICQ/ag

Jag tror på att köpa den kraftigaste laddaren "typ" C-TEK man tycker sig ha råd med (dvs elektronisk). Har tyckt mig märka att en för svag laddare, tex C-TEKs 6voltare inte riktigt orkar mer än underhållsladda... Då var farsans gamla plåtschabrak 6v bättre på att snabbt trycka i tomma batterier, å andra sidan bör man passa dem då de är olämpliga som underhållsladdare... Har fö 2st C-tek som funkar utmärkt att underhållsladda... tyvärr finns ju ingen ctek som klarar både 6 & 12 V.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7

Biltema har en elektronisk laddare som grejar både 6 och 12 volt.

8

Jag var och fingrade på den igår, kostar 399 kronor:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … T-och-AGM/

Kan det vara värt att betala lite mer för en Ctek eller duger Biltemas lika bra?

Typ 1 1954 Stratosilver

9

Matajen skrev:

Jag var och fingrade på den igår, kostar 399 kronor:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … T-och-AGM/

Kan det vara värt att betala lite mer för en Ctek eller duger Biltemas lika bra?

Kolla på Tradera - där brukar det finnas gott om 6V CTEK billigare än nytt från Biltema.

10

Tänk på kapslingsklassen, det kan vara en intressant jämförelseparameter. Biltemas sexvoltare har IP 21 vilket är samma som plåtlådorna som illustreras i första inlägget. Medan de finare laddarna kan ha upp till IP 65. Vill man ladda utomhus kan det kanske vara en fördel?