Här kommer en fråga som jag själv hade kunna svara på för ett par år sen, men nu är jag lite osäker..
Passar ett par 1600 cylindrar på en 1300 motor "inte AB motorn med 2ports toppar" utan problem?
Enkelhytt bay 1973:a
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Här kommer en fråga som jag själv hade kunna svara på för ett par år sen, men nu är jag lite osäker..
Passar ett par 1600 cylindrar på en 1300 motor "inte AB motorn med 2ports toppar" utan problem?
Passar inte. Topparna passar inte.
Okej! men cylindrarna passar i blocket då, det var det jag ville veta men inte fick med i min fråga.
Hur tror ni att motor karaktären blir med 1600 cc och enkel port och original förgasare. Är inte ute efter massor med Hk men lite mer vrid är ju inte fel. Hästkrafterna lär väl inte ens öka med mer än max 4-5hk....
Cylindrarna passar i blocket.
1500 och 1600 med enkelportstoppar går väldigt fint och snålt men du ska nog inte använda insug och förgasare från 1300.
Du flyttar ner effekten i varvtalsregistret om du ökar volymen.
Intressant! Jag hade det inte helt klart för mig, men hade för mig att jag läst det Svwerker skrev nu, fick förfrågan om att köpa ett 1300-block idag, tänkte inte på att jag kunde använda de cylindrar och toppar jag har liggandes i drivor hemma...
1300 är ingen höjdare i en buss, men en 1600 Ep är helt rätt! 
Intressant! Jag hade det inte helt klart för mig, men hade för mig att jag läst det Svwerker skrev nu, fick förfrågan om att köpa ett 1300-block idag, tänkte inte på att jag kunde använda de cylindrar och toppar jag har liggandes i drivor hemma...
1300 är ingen höjdare i en buss, men en 1600 Ep är helt rätt!
Det behöver ju inte vara ett 13-block... 
Om jag utvecklar denna tråd ytterligare med nått som jag inte tänkt genomföra just nu.
Jag har ett gammalt set med cylindrar och smidda kolvar tror det är 90,5mm för längre slag. Om jag kombinerar detta med 82mm slag får jag väl 2054cc "rätta mig om jag har fel vilket jag säkert har".
Om man tar sig upp i denna volym och inte är sugen på nån högvarvig best med IDA:er och vassaste kammen typ FK-89:a, och toppar av världsklass.
Går det få en sån motor körbar med org förgasare med rätt bestyckning och originalkam, kanske en engle-100 skulle sitta fint.
Max effekt runt 4000-5000 varv. Det ligger även en weber dcd 36/36 i en låda om det skulle hjälpa.
Snälla ös på med tankar och funderingar.
Om jag utvecklar denna tråd ytterligare med nått som jag inte tänkt genomföra just nu.
Jag har ett gammalt set med cylindrar och smidda kolvar tror det är 90,5mm för längre slag. Om jag kombinerar detta med 82mm slag får jag väl 2054cc "rätta mig om jag har fel vilket jag säkert har".
Om man tar sig upp i denna volym och inte är sugen på nån högvarvig best med IDA:er och vassaste kammen typ FK-89:a, och toppar av världsklass.
Går det få en sån motor körbar med org förgasare med rätt bestyckning och originalkam, kanske en engle-100 skulle sitta fint.
Max effekt runt 4000-5000 varv. Det ligger även en weber dcd 36/36 i en låda om det skulle hjälpa.Snälla ös på med tankar och funderingar.
Jag får det till 2115 men jag kan ju ha fel jag åxå. 
Max effekt runt 4000-5000 varv. Det ligger även en weber dcd 36/36 i en låda om det skulle hjälpa.Snälla ös på med tankar och funderingar.
2109,9 blir det.
Jag tror knappast att det går att varva 4-5000 varv med så liten förgasare. En singelförgasare tror jag inte på med den volymen, gashastigheten i insuget brukar göra att förvärmningen inte räcker och soppan kondenseras.
Jag skulle föreslå att man bygger med 044-toppar, 1,25-vippor och IDF 36 alt. 40. Du får en motor som drar bra från botten och har sitt max runt 4500 gissar jag, ger runt 110 hästar. Har man inte så sportig körstil så tror jag att man kommer att älska den motorn.
Vill man hålla nere kostnaderna så kör med en 74-vev och 94-cylindrar istället, det ger 2054,17cc. Veven kräver ett minimum avverkning i blocket samt att du utan vidare kan köra med originalstakar. Starta en egen tråd i ämnet så kan vi spåna vidare.
Okej det kommer att komma upp en tråd så fort bilen är klar och besiktigad med org motor.
Och det ligger ju inte precis inom en veckas jobb.
Ser fram emot stora diskussioner om slaglängder, cylinderdiametrar, camaxlar, vippor, remskivor, förgasare mm, mm, för att få fram en motor som passar min daily driver..
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.