1

Jag hört en del om så kallade wide band lambda mätare. Alltså en lambda sensor och en mätare på instrumentpanel som visar lambda värdet (utan laptop).Har nån provat nåt sånt? Vad är skit och vad är bra grejer?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Jag har testat några olika.

Innovative MTX: trevligt och snygg men kvaliten är inte helt topp. min första slutade fungera när jag körde lite för länge på startmotorn (personligen tycker jag den borde ha intern säkring men har ingen). Använder den äldre 4.2 sensorn

Innovative LC-1: Den saknar mätare som du ville ha men tänkte skriva med den då min slutade fungera helt plötsligt. googlar man på det så är det många som har råkat ut för det. Talar om kvaliten innovative har...

AEM UEGO: MYCKET Trevlig!!! bra kvalite på mätare och kablar. långa mjuka kablar med stabila anslutningar. Använder den nya 4.9 Bosch sensorn. Här kan du läsa på om 4.2 mot 4.9 sensorn: http://www.ecotrons.com/technology/bosc … 2_sensors/


Mitt tips är att satsa på en AEM. Jag har den i bubblan nu. Känslan är att den är bra mycket bättre än min gamla MTX. Tänk på att köpa den nyare 30-4100 inte den något äldre 30-4000.

3

Vart köper man en AEM UEGO till ett bra pris?

4

amazon.com ca 150 dollar.

annars tar dalhems hutlösa 2300kr för den.

5

Amazon men vad blir de med frakt å junk ända till mig då Default/smile

6

Kolla på ebay, jag köpte min LC-2 och bad säljaren skriva ner värdet till 20$ funkade kanon, bara att kolla innan man köper.

Anders

7

Jag fattar inte hur ni kan döda Innovative
Har haft möjligheten att vara testbänk för Hqtec i 10 år  ICQ/ab än är det intet som är dödat  men om man inte läser vad det står hur man skall koppla i dom så brinner det snabbt
/

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Jag har kört både AEM (den äldre för några år sen) och Innovate MTX-L, båda har funkat klockrent för mig, inga problem att vare sig koppla in, kalibrera eller hålla den vid liv.

Det är en fördel att koppla via ett relä samt använda sig av avstörningsskydd, åtminstone om man har värre tändsystem än 12v tändspole och brytarspetsar (läs MSD, Flamethrower, eller liknande), elektronik tycker inte om strömspikar som kan uppstå av olika skäl.

LC-1 och LC-2 har jag sålt ca 15st, många av dem till medlemmar här och jag har inte hört att nån av dem gått sönder, ingen som har hört av sig iaf.

MTX-L: För- eller nackdel, beroende på hur man ser på det, är att drivsteget är inbyggt i mätaren. Så inga egna kablar behöver dras, men man behöver se till att man får den längsta kabeln.. annars räcker den inte från avgas till instrumentpanel.

LC-1/LC-2: drivsteget löst på kabeln. Fördel, den kan placeras hur långt ifrån eller nära som helst, man drar egen kabel mellan drivsteg och mätare. Finns med och utan mätare på ebay m.fl.

Nyare AEM har jag inte testat så dem kan jag inte yttra mig om.

9

Köper man en AEM från Amazon UK, är det bara frakten som tillkommer:

http://www.amazon.co.uk/Digital-Wideban … uctDetails

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville