Jag har använt org stakar utan att slipa ner dom något till min 76mm vev och jävla va man fick slipa ut i blocket.. svarva ner kammen oxå.
27 2014-12-28 19:45:44 Senaste redigerad av mettis (2014-12-28 19:49:25)
Jo Niklas, de är ganska "skrymmande"....
Idag har jag varit inne i sta'n (käkade Thai-buffé med mor och syster) och när jag ändå var där tittade jag in på jobbet och slipade ur "det sista"...

På väg hem till Åby ligger ju numera Biltema !-) Chansade på denna för att fixa till kolvbultsspelet...

Det var ju bara "lite väl trögt" så jag körde mellan 5 sek och 20 sek i bussningarna, tills kolvbultarna gick att "trycka in med handkraft" (som det står i VAG-handboken...).

Dags att göra veven "komplett" ? Tog fram detta ifrån en motor jag kasserade resten av - tänk på detta om ni slänger en "sopslut" motor ? -)

Bara en sådan här kamdrevskil är inte "bara" att köpa varsomhelst ? -Och när man köper en ny vev, så...?

Låsringen "kom inte med på bild" , den skall ha specialtång (min hemmagjorda...) men går även med vanlig seegersäkringsdito.

Jag värmde dreven på min spisplatta "tills det börjar ryka, eller att spottet fräser" -sedan är det bara att lägga dit dom!
"Prickarna" för läget på dreven kan vara svårt att se ?

Ja, så tänkte jag "slänga ihop" blocket ikväll....innan jag kom på att det kan vara bra med smörjning...
-Det blir att borra/gänga en oljeretur i blocket - återkommer.
Idag har jag fixat ingång för oljeretur (utgång sker genom ett köpt oljepumpslock...)
Jag brukar använda denna typ av "banjokoppling" från hydraul-världen - 3/8" gänga på skruven och 1/2" slanganslutning.

Först filade jag (med handfil...) ytan plan, sedan slipade jag ur för "banjon".

Jag har ett 15mm borr att förborra med - nedsvarvat för att passa i en chuck...

Jag borrade i pelarborr, men gängade "för hand" - blev lite snett, så jag fick "fila till" ytan efter banjon ;-(
Borde ha kört gängtappen oxå i pelarborren? Men hade ingen bra fastsättning av blocket där...

Tänkte sedan "plugga" den nya oljepumpen med den 3/8" plugg som satt i CSP-locket - men det var inte 3/8" gänga....
Hittade en 1/4" plugg som jag satte dit i pumpen. Tänker gänga om locket för 3/8", för denna hydrauldel - vill ha rör en bit ut för värmens skull (från ormboet...)

Helgerna (nästan..tisdag kvar) avklarade ! -God fortsättning på er!
Tog fram blockhalvorna för ett par dagar sedan, och letade efter dels cyl-pinnbultar samt reducerings kolvar/fjädrar/lock...
Hittade inte dessa, pinnbultar (M8) har jag på "hyllan", men det fattas någon gänginsats som "följt med ut" vid demontering.
Reducerventiler plockade jag ut ur min rasade Buggy-motor....
Hur som, idag har jag tittat lite på pinnbultar, fick skruva ut en del av dessa (till oljelocket) så de räcker till min "deep-sump".

Tog bort de till bensinpumpen - blir ett lock här - och bytte till en längre pinnskruv för denna fördelare.

Skulle prova denna fördelare ifjol på buggymotorn, men det var stört omöjligt att få loss den (för korta) skruven, så nu ville jag vara före....
Möjligt att det går att använda vanlig plåtklämma, men jag hoppade det - min 009:a funkar ju bra ?

Sedan kollade jag hålet för fördelaraxeln. Om det kärvar lite här, kan man få problem att "lyfta upp" den när motorn väl är ihopsatt.
Fick putsa bort lite oxid med 400-papper.

Hade tvättat 4st "glömplåtar", två var till M10 och två var för mina M8 pinnbult...

Ville bara ge lite info att de är olika..visst går det att "fila till" ? Men klämmer man bara dit "fel" sitter de inte fast ngt vidare.... 
Vad är det för block i grunden du bygger på? 
Typ 1 -61 (Är väl sambons, men jag kör den Haha)
West Coast BugMeet Crew
Som jag sade inledningsvis är det ett "AS" (före motornumret = motorkod= 1600:a 1303S/typ2 ?). Jag köpte detta i ett större parti för 14 år sedan av en fd "motorrenoverare" här i Norrköping.
Nu har det nu legat "på hyllan" i minst 25 år, därav lite oxid och ärg... vet inte varför det klarat sig från slitage i lagerlägena...(kanske ett tidigt haveri i cyl/toppar ?)
Hur som, ikväll har jag pillat vidare, för att sätta ihop "short-block idag;
Kom på att jag måste byta pinnskruvar även för oljepump (som vanligt är när man sätter i större än original..) Men tar detta senare.

Nämnde nog inte det, men en sådan här påsvetsad originalvev är alltid slipad på ramlagerlägena, 0,25 är första ö.d.
Till skillnad från arborrat block som har 0,5mm intervall. "0,25/std" passar i mitt fall.

Jag känner på de "dubbla" kamlagren. Ibland får man fila ur för att oljan skall ta vägen någonstans - på denna sats är detta gjort.
Vanligt är oxå att de "klämmer" i längdsled - fila då lätt - inte på dessa.

Däremot finns det ju bara uttag för denna "klack i ena blockhalvan - oxå vanligt att det missar här, men ibland är den redan bortslipad, jag gör det här;



Jag börjar plocka ihop, kam och lyftare är redan inkörda och märkta. Man börjar med "1" på cyl 1och slutar med 8 på cyl 4 - gängse bland de flesta!

Efter att höger blockhalva begåvats med lyftare, mitten ramlager och penslats med tätning (Permatex/Curil) sättaer jag in hållare så inte lyftarna ramlar ur när jag skall "lägga på" halvan (en köpt och en hemmagjord...; -)

Vevpartiet ligger brevi'd...

Tja, man drar ju moment osv med hjälp av handbok, men första jag gör när jag knackat ihop blockhalvorna är att känna så veven går att rotera "med handkraft" - om inte bara att kolla varför... här är en bild på "frigång"... Jodå nu är blocket slutgiltigt draget, och det känns bra !

33 2015-01-11 00:19:24 Senaste redigerad av mettis (2015-01-11 00:20:51)
Nix - när jag provmonterade kolvar och cyl kände jag ett svagt motstånd.... baksidan på en vevstake - Bara att ta isär igen, slipa, tvätta - inte kul!
Men jag fastställde mått på ringar att lägga under cylinderfot.
"Utstick" 3,4mm + vändhöjd... Jag skall låta skära ut 5mm ringar, sedan planslipar jag dom.

Jag fick tillbaka "andra toppar" + köpte IDA-insug av min kamrat idag...
De övre är mina gamla Trimcotoppar, som nu är upptagna från 92mm cyl till 94:or - kanske blir det en "ny" 2387cc motor till Buggy'n nästa år ?
De undre är för detta 1864-projekt, -oportade insug...

Ca 30 mm dia håller både toppar och "råa" IDA-insug... Frågan är ju hur mkt jag skall slipa ur - får fundera lite.

34 2015-01-15 23:50:08 Senaste redigerad av mettis (2015-01-15 23:57:27)
Jag var i källaren igår och plockade lite.....
Av någon anledning (trodde jag sålde dessa för många år sedan...) dök det upp ett par WBX toppar i somras, då jag tittade i en kartong längst inne i källaren ;-)
Jämfört med typ1 har de stora likheter, så varför inte fundera på dessa insugsportar (de räcker ju till 112hkr på hyfsat lågt varv...) ?
Tänkte porta insug och toppar såhär, i delningsplanet....

Sedan passade jag på att använda ett lånat GB verktyg och bearbetade för dubbla ventilfjädrar.

Gick snabbt, och jag kollade så "allt runtikring" fanns på hyllan ,-)

Jag har en hemmagjord hållare för toppen, som är vinklad så man kan borra/jobba med ventilstyrningar eller använda för att montera ventiler....

Kan rekommendera att åtminståne bygga en platta med en sådan här "press" för ventilfjädrar - då vanlig "ventilbåge" inte lirar så bra ?
Insexbultarna med brickor är "mothåll" för ventilerna när man skall montera knaster - olika beroende på höjd (planing..).
Tillverkade även ett par insatshylsor, då en fattades, till cyl-pinnskruvarna.
Det är samma gänga på dessa som ramlagerpinnskruvarna, så jag "offrade" en sådan och borrade/gängade M8.


35 2015-01-20 07:59:44 Senaste redigerad av IRONCROZZ (2015-01-20 08:04:03)
Startar en tråd samtidigt som jag börjar plocka med beståndsdelarna jag köpt/sparat/fyndat/bytt till mig/fått... ;-)
Planen är en 76 x 87mm motor med IDA48:or
Fördelen är att hålen i block och toppar inte behöver "tas upp".Jag saknar ännu några saker; Vev och stakar, som jag tänkte köpa nytt från CB över internet.
http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=1106
http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=1253
Annars köper jag helst alla mina VW-delar från C & S, Up north och Folkabiten, men just denna motor skall snikas...![]()
Ett bra AS-block jag köpte bland många för 12 år sedan har sparats, mkt för att jag är tveksam att borra upp för 94:or med dessa stora gänginsatser...
Ärg finns, då det förvarades utomhus av säljaren.... Jag skall putsa, slipa och tvätta detta.
Det viktiga är att det inte känns någon "kant" här ! Av någon anledning har detta block klarat sig ?
87mm "slip in" Mahle cylindersats med "smidda" kolvar är en av anledningen till detta projekt. 3 st var hela när jag bytte till mig denna, sedan har det kompletterats... Tack till er !
![]()
"Råa" toppar köptes på Bug-Run marknaden ifjol, 42 x 35,5mm ventiler - ifrån Beetle Cup världen...
IDA48:or bestyckade "för gatan" står och samlar spindelväv.....
Vilken kam mm det blir har jag inte bestämt än ? Finns några "på hyllan", men bästa är ju att köpa precis rätt! Kostar inte så mkt.
Min förra projekt motor var "1200:a motorn" - ligger oanvänd i samma rum...... -En annan historia!
Jag känner en minimal kant , knappt märkbar på mitt block !!Är det kasst då?
Ironcrozz, kasst och kasst.. Det behöver ar-borras iaf.
Mettis, om det inte blir tätt med banjon på oljereturen så har jag mässinganslutning, fast den har 3/8" npt, alltså konisk gänga.
Ironcrozz, kasst och kasst.. Det behöver ar-borras iaf.
Mettis, om det inte blir tätt med banjon på oljereturen så har jag mässinganslutning, fast den har 3/8" npt, alltså konisk gänga.
Jag köper gärna en av dig om du har att avvara.
Anders
38 2015-01-21 18:03:43 Senaste redigerad av mettis (2015-01-21 18:09:02)
Visst tror jag det blir tätt med banjon, jag filade ju till den lilla avvikelsen...sedan (inte på min bild) sitter det ju två st kopparpackningar.
Tvivlar lite på att din anslutning "går fritt" på samma ställe jag satte banjon MrPete...(?)
Har man öppnare (bil) motorrum, är det lättare att sätta returen här uppe - men då hamnar man inne i motorrummet på en typ1.
Fördelen är ju att många billiga anslutningar som man har tillgång till passar ?

Ironcross;
-Minimal kant..? Tänk att det egentligen skall vara en slät yta, eftersom denna tätar mot oljetrycket (så att oljan kommer in mellan vev o lager och inte läcker ut..) Förslitningsgränsen är ju alltså några hundradels mm (?), men det finns ju oljepumpar med större drev (26 eller 30mm jämtemot original 21mm ?). Jag skulle väl resonera som så, att så länge man har bra oljetryck får ju lagren det oljetryck dom behöver... (1 kg tomgång, 2 kg 2000 Rpm osv...) Precis som med bilar är det ju "bara nytt innan man startat"....
Sedan liten hint om "citat"... När jag vill fråga (om en bild) i en tråd redigerar jag bort i txt så inte hela bildsviten kommer med - förvirrar ju i tråden.... ,-)
(Är förresten dina insug/förgasare på bilden Ironcross - här sitter dom på en 1680cc motor som jag sålde 0 - 150 på ca 10 sek https://www.youtube.com/watch?v=TM7DVp8asiQ )
Tack för svaret! Jupps tyckte jag kände igen dom fuggarna! 
Jag har sån som MrPete har på sin motor och de går fritt om man filar lite på kanten brevid precis som du har gjort nu för att få plats med banjon. De säljs bl.a. på ClassicVW
Har inte sån själv på min motor, jag hittade en AN8 90 graders böj som jag använder istället. Den har 3/8"npt i ena änden och AN8 i andra, tar inte mkt plats i anspråk och höll tätt under inkörning iaf.

Även om man har bra oljetryck så innebär det inte per automatik att lagerspelet är rätt.
Ali G
MrPete: Hur fasiken kunde du gänga in den där? Den känns iaf som att den borde ta i
Har du någon bild
Kika i min projekttråd. Fick fila lite i blocket och lite lite på utsidan av korta radien men inga större bekymmer. Ska tillägga att jag portade den invändigt då jag tyckte den var lite trång.
Jag kan väl backa lite på det jag sade om större oljepump för att kompensera lite sliten motor;
Naturligtvis sätter man inte ihop ett slitet block och litar på större oljepump - jag tänkte mera på en orörd motor att detta säkrar driftstiden.
Är ju inte alla som är intresserade att riva och bygga upp en motor från grunden.... men oljetrycksmätaren är en bra vän ?
Har inte satt ihop mera, än så länge.... Men slipat ur insugskanalen i topparna;
Jag ändrade mig i fråga om urslipningen - det såg för "yxigt" ut? Tittade på Atrox bilder på sina toppar och ritade i stort sett av dem ;-)
-Ny utformning till höger;


Original till höger, slipat till vänster

Hittar jag någon extralång (billigt..) roterande fil kan jag snygga till övergången mit i svängen - får bli såhär tillsvidare.

Återstår distansringar under cylindrar och kolla om jag måste fräsa ur kolvtoppea för ventilernas frigång...
Blir bra det där.
Anders
Jag skall "köra in" en kam i annan motor, i samband med det skall jag testa mina nyinköpta IDA-insug (körde med lånade innan...-)
Först slipade jag bort 4 mm in emot toppen, och klippte till en packning

Annars passar de inte mot kylplåten nämligen.... Detta är efter bortfräsning.

Sedan provade jag förgasarna, visar sig att dessa insug är längre och bredare än några jag haft i bilen.

Så luftfilter får inte plats i Buggy'n men jag får väl kapa plåt i motorrummet i typ1:an jag skall ha motorn i ?

Det kortaste staget "hör till" dessa förgasare, fast med andra insug.. -Här har jag lagt fram alla lediga jag har, det längsta - fattas en "bit" :

Får väl skarva i med M8 skarvmuttrar så länge.... Skall ju bara köra in kam på denna motor (en 1914c)
49 2015-04-28 22:52:18 Senaste redigerad av mettis (2015-04-28 22:53:40)
Jag pysslade vidare i helgen... kompressionsförhållandet i dessa (planade) toppar blir ju för högt (ca 12 : 1) ifall ja inte ändrar något...
-Visst, E85 funkar, men är ju aggressivt! Så jag siktar på att sänka kompet genom att förstora förbränningsrummet, 35cc, och "ser bra ut",
Så jag beslutade att svarva ur en "skål" i kolvtopparna, vill ju ha squishspalten kvar! Dia 64mm x 2mm djupt ger enligt beräkning 7 cc.
Mätte materialtjockleken i kolvtoppen till 7mm, så nu är det 5mm tjockt kvar - hoppas det räcker ?

För säkerhets skull cc:ade jag kolven (-jodå 7 cc!-)

Invägning gav bara 1gr diff, trots att en kolv kom ifrån annan batch! Min inslipning av distansringar (4,6mm) för 1,5mm vändhöjd så kompressionen hamnar på 10,2 : 1 - borde väl funka på 98 oktan i o m den W140-kammen (överlapp?).

Inspirerande läsning, bra skrivet och väl illustrerat! Tack för en mycket bra tråd!
-Edward H Harriman









