1

Har komptestat och har bra värden men går inte som den ska, stiften blir svarta men blir ingen svart rök ut, även provat att lossa en kabel på vadera sida men går likvärdigt. Lösning på detta?  ICQ/ac

2

Om du har NGK tändstift så ska du byta till Bosch!

3

Kör Ngk stift, vad gör stiften för skillnad ?

4

Hulthen skrev:

Kör Ngk stift, vad gör stiften för skillnad ?

Jag har lärt mej att NGK inte funkar på luftkylda motorer i originalskick.

5

Få byta och kolla om det hjälper tack för tipset

6

NGK stift kortsluter sig själva om man ger för mycket choke eller som jag gjorde
med motorcykeln i somras då jag bytte alla stiften till NGK och sedan provstartade den och stängde sedan av den med en gång.
När jag kom nästa dag och skulle ut och köra lite, sten död. Då hade stiften kortslutet sig. Har hänt på andra motorcyklar
och mopeder som man har haft. Väldigt lätt att få "loppa" på dom också. Kör man däremot med Champion stift så har detta aldrig hänt mig i alla fall.

7

Har också hört om nyare bilar som på verkstaden
får stiften bytta till original istället för Biltemas och
motorn går igen som efter en helrenovering.
Tydligt att dålig motorgång kan till stor del bero
på felaktiga tändstifmärke.

8

löste problemet visade sig att kondensatorn brunnit up tillsammans med brytaren pgr av felkopplade kablar från spolen, men bytte stift i samma vända.

9

Tips i efterhand, som jag brukar ge:
Även om det är rättkopplat så bör man betrakta såväl tändspole som kondensator (tillsammans med brytarspetsar och tändstift) som "förbrukningsvaror".
Det blir varmare i motorrummet på gamla folkvagnar, då luftkylda motorer i allmänhet har en högre arbetstemp. än vad vätskekylda motorer har, som dessutom har bättre genomluftning runt motorn. Denna värme förkortar livslängden på kondensatorn och spolen, och då kondensatorn blir dålig blir det ett större gnistgap mellan brytarspetsarna som förstör dessa.
Jag misstänker att även tändkablarna kan förtäras av värmen, jag har själv bytt ut sådana som haft torrsprickor.
Jag kan dock inte ge någon rekommendation hur ofta man skall byta... men då bilen börjar gå dåligt är det iallafall hög tid...

Ett typiskt värmerelaterat fel, som ibland dryftas här, är att motorn går bra då den är kall, men sämre då den blir varm, det kan vara tändspolen och/eller kondensatorns sätt att förbereda en avskedsansökan.
Sedan kan det ju finnas andra orsaker också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Ställt frågan förut, separat, men när vet man att tändstiften ska bytas? Är det samma som ovan, man byter grejor allteftersom under felsökning, eller?

Gubbjävel; dvs originalfantast