1

Ja, jag hittade som tur var en billig likströmmare på 12v, men jag har ingen aning om torn och remhjul? Vad behövs för att få likströmmaren att passa min 1200 motor? Behöver man även göra om lite saker med elkablar osv? Man börjar se ljuset i tunneln nu när alla saker börjar rulla in ICQ/ad! Kommer nog även upp lite saker till salu senare här på denna sida (6v relä, 6v orginal generator). Otroligt tacksam för svar!

2

Det är väl aldrig fel att byta elkablar från generatorn och framåt. Det är ju elsystemets viktigaste kablar. I någon tråd har intill lade jag ut ett kopplingsschema, för både växel- som likströmsgenerator med respektive laddrelän eller regulator. Se om du kan hitta detta.
Jag är inte så bra på likströmsgeneratorerna, men fela mig om jag har rätt, men jag tror att 6v fanns i två olika diametrar, men 12 v fanns bara i den större dimensionen,  Ø105mm, men som sagts, detta är inte min tekopp.
Remskiva är väl inga problem, finns nya kromade att köpa...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Som vanligt, tack för all hjälp Björn! Du har varit till mycket stor hjälp!
Ja, alla remskivor till Ø105 växelström passar då likströmmarna? Kommer byta ut en hel del kablar framöver med, aldrig fel med nya och fina kablar! Däremot så hörde jag att remmarna till växelström inte alls passar på likströmmarna pga att det var annorlunda remhjul på dem....?!
Har själv ingen aning om detta då jag aldrig hållit på med det.

4

Är väl inte min tekopp heller men jag hittade en 90mm 12v generator när jag konverterade min typ1. Men jag fick ta remhjulet från min 6v generator för annars hamnade inte remhjulen i linje med varandra. så du får ta reda på om det är den smala eller tjocka generatorn du har. Är det den tjocka(105mm) så behöver du annat generatortorn. Sen behöver du 12volts laddrelä ICQ/ab

5

Jag har 105mm generatorn, då måste jag ha ett annat remhjul väl ?  Default/hmm

6

kyyymm skrev:

Jag har 105mm generatorn, då måste jag ha ett annat remhjul väl ?  Default/hmm

Egentligen är det väl så... tror jag... jag har dålig koll på detta.
Men om remskivan till den gamla 6v-generatorn passar på den nya generatorns axel, så är det väl ok att behålla den remskivan.
Möjligen har remskivan till de äldre generatorena mindre diameter.. ?? ..
Men om det är så, så blir det ju en högre utväxling, generatorn snurrar snabbare, laddar bättre vid låga varv, och fläkten trycker ned mer kylluft mot oljekylen och cylindrarna... bara bra... nackdelen är ju då att en högre utväxling bromsar motorn litet mer.
Annars är väl sådana remskivor rätt så billiga, och om du nån gång skulle ha vägarna förbi "Blöteborg" så har jag väl en pappkartong i garaget med iallfall tre eller fyra sådana remskivor i varierande kosmetiskt skick.
Portot för att skicka en sådan överstiger väl värdet...

7

Ja sedan måste ju både vevaxelns remskiva och generatorns remskiva linjera med varandra, annars sliter du ut drivremmen snabbt, det är väl det som RobinB menar.
Sadeln på generatortornet har ju då också olika diameter, naturligtvis...