1

Så jag har haft denna Syncro ett tag, annonserade den ingen nappade. Sedan var det en här, Du vet vem du är  ICQ/ad  som tyckte att jag ska nappa på annonsen här på bv om en konverteringskit av ett nerlagt projekt..
Så i söndags bar det av mot Skåne för att hämta kittet från en skön snubbe!
massa strul med bruksbilen på vägen hem blablabla, men nu är allting hemma och processen är igång.

Org motor och låda ut och ska fräscha till lådan, byta sprängkåpa och sen in..

Vill göra klart det här "fort" då allting för konverteringen finns och jag är i stort behov av en arbetsåsna med flak.
FInns stora planer på terrängstuk men först och främst, en fungerande bil sen tar vi det därifrån!
Det blir : ej22 motor, org låda, Rjes sprängkåpa från subba till vw, Subaru elhärva rensad på allt skit. Annan bränsle pump, slangar och allt annat som jag ändå ska byta pga slitage!

Det var fan inte enkelt att ta ur motorn och hela köret för första gången, KAOS! men nu är allt ute och lådan tvättad!

http://forumbilder.se/DELUI/10685096-772302769475436-1314245676-n.jpg
Här är den, stått i 2 år!

http://forumbilder.se/DELUI/10822617-812237075482005-1372966467-n.jpg
Kommer minnas den dagen som, var försiktig hela tiden under bilen men fick iaf kardanen i huvet till slut..

http://forumbilder.se/DELUI/10814370-812265095479203-1440099120-n.jpg
Ut fort som fan ( tog några helger innan den var ute menmen)

http://forumbilder.se/DELUI/10815933-812332532139126-2081050741-n.jpg
Sista gången de ser varandra..
Fortsättning följer..

2

ICQ/ag  hur med besiktning?? titta i taket och vissla ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Visslar redan nu, Kommer använda en del plåt runtom som skyddar motorn från både besiktningmannens syn och från marken... ICQ/ag Hoppas på att det ska gå ICQ/ae  Har ju gått för vissa innan ICQ/ad

4

Han där "nerlagda subaru-projektet" är en härlig tomte ICQ/ag

Att plocka ner en motor och annat runt om för första gången är alltid en upplevelse. Hoppas du det kommer gå snabbt och smärtfritt att få i motorn.
Lycka till nu! ICQ/ab

Läs inte detta.

5

hero skrev:

Han där "nerlagda subaru-projektet" är en härlig tomte ICQ/ag

Att plocka ner en motor och annat runt om för första gången är alltid en upplevelse. Hoppas du det kommer gå snabbt och smärtfritt att få i motorn.
Lycka till nu! ICQ/ab


Han är faktiskt riktigt skön, kul att träffa honom var det ICQ/ab Hoppas man träffar honom nästa gång med ett lyckat projekt av hans grejer ICQ/ab

6

Grattis, var spekulant på detta kit, men har beslutat att gå för AFN dieselmotor istället då det blir enklare att reg besikta med den.
Lycka till med projektet!

7

Pukan skrev:

Grattis, var spekulant på detta kit, men har beslutat att gå för AFN dieselmotor istället då det blir enklare att reg besikta med den.
Lycka till med projektet!

Tackar! ICQ/ab

Japp AFN motor skulle jag oxå ha kört på om det inte vore för att den är såpass ny den här bilen, så skatten på den kommer äta upp mig levande tills den blir en skattesmitare. Dessutom så gör jag en subarukonvertering på en bubbla samtidigt, så det kändes mer naturligt att gå den vägen ICQ/ae Nu är ju inte tanken att regga den med den motorn men skulle det vara enda valet att slinka igenom så ser jag inte problemet med att regga om den till ombyggt fordon!

Tanken är att köra med den motorn, och under åren piffa upp karossen som är mindre bra i skarvarna och när boxerdieseln har gått ner i pris om ca 6år eller så kan jag börja fundera på en diesel konvertering, för boxerdieseln är svårslagen dock för dyr för mig just nu!

8

Har inte stått still här, utan allt är färdigt att slänga in i bilen. Ska bara få hjälp med att putta in den i garaget nångång, det väger ju berg...

Så vad som är gjort än så länge är att tanken är ute

http://forumbilder.se/DEVMO/20141210-183537.jpg
Det var otroligt jobbigt och svårt att få ur den..Den satt riktigt bra pga all isolering runtom och all skit som höll den på plats.
Nu är det rengjord och allt plåt där är nu blästrat och behandlat
Nu skiner det ordentligt ICQ/ab

Jag var så frustrerad just då, så att jag glömde ta före bilder och bilder efter blästringen, men det var otroligt smutsigt och mycket ytrost.
Efter blästringen var det bar metall och väldigt fint!
Por15 på det hela
http://forumbilder.se/DEVMO/20141221-131956.jpg
http://forumbilder.se/DEVMO/20141221-132017.jpg

http://forumbilder.se/DEVMO/20141221-132007.jpg

Den penslades när den var ute(kallllt) Så det blev en del dall i över natten när det blåste lite antar jag, men det gör ju inget.

Lådan är klar med RJES sprängkåpa
http://forumbilder.se/DEVMO/20141215-180949.jpg

Elen är installerad

Tanken ska tillbaka och motor och låda ska in, när jag har fått in den i garaget.

9

Kul å se, bra jobbat, nu kan du klappa dig själv på axeln  ICQ/ab

10

Förtjänar mer än klapp på axeln nu ICQ/ad Motor och låda på plats. Gjort motorfästen. Elen dragen. I princip allt är klart förutom grenrör vilket jag ska försöka göra.
Kanske blir snabb uppstart till helgen.
Bilder kommer!

11

Klappeti klapp Bra jobbat!!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Missade att det blev en subba i denna med, men såg i första posten..du kan ju förfan inte åka till Skåne utan att hälsa på i Halmstad din tomte!

Bygg bygg bygg!

13

Kul att du fått igång den! ICQ/bt
Bra jobbat hörru!

Läs inte detta.

14

Tack ICQ/ab
Den har varit startklar i en vecka nu, men har inte haft tid att provstarta den. Idag fick den olja och bensin och startade så fort bensinen nådde motorn, GLAD? JA!!!
Skönt att det är klart i alla fall!

15

Grattis!
Hur har du löst det med avgassystem?

16

Tack!
Har inget där än, startade utan grenrör.
Har från min gamla impreza motor, har slice:at den ska rikta rören bort från motorn (mot baken), till andra sidan, sen på med katalysatorn och dämpare från org motor. Varför? orkar inte lägga ner mer pengar på det, har redan dom från gamla motorn. Plus att dämparen är ganska stor så den täcker mkt av motorn för besiktningsmannen ICQ/ad

17

Bra jobbat! Dags att boka tid hos SBP då?

18

Dom märker nog ingen skillnad hos sbp  ICQ/ad

19

Nu har jag luftat kopplingen och provat köra. Back går utan problem, bilen rullar fint. 1 däremot går otroligt tungt, är det så att jag får in 3an istället för ettan? Det går knapt(så som när man får in 3an av misstag) och luktar koppling. Allt är nytt, vad är problemet tro?

Förutom det får jag problem med att generatorn krånglar med mera med mera. Men det löser sig det. Växlarna är värre tyvärr. Förslag?

20

1 an är mot dig och ner, men de vet du kanske? Låter annars som du har nåt knas med länkaget! Går växlarna att få i lätt?

21

Bockerud skrev:

1 an är mot dig och ner, men de vet du kanske? Låter annars som du har nåt knas med länkaget! Går växlarna att få i lätt?

Snälla säg att du skämtar...Vill nån veta hur mycket jag skäms nu? Nej jag har kört ettan som jag trodde, snettframåt..haha ICQ/ae Är det säkert alltså?

22

Ja ettan ligger under backen sas, du måste trycka ned spaken och sen nedåt.

23

Dumförklarad idag då..Gör en konvertering men vet inte hur ettan fås in. Tack för snabbt svar Bockerud!

24

Default/lol  Default/lol  Default/lol  tänk om alla fel var så enkla

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

25

Du är inte den förste o garanterat inte den siste! Läste om nån som haft en som firmabil i flera år och alltid startat på 2 an!  ICQ/ad
ettan är, iallafall på 2 wd, en lågväxel för krypkörning och start med tungt lass eller släp. Men sparar nog en hel del på både koppling och låda att använda den oftare