Vad ska man använda sig av för koppling ? Tryckplattan blir nog en steg 1 kep?.motorn är en 2332a med uppskattad effekt på ca 180 hk
Vad ska man använda sig av för koppling ? Tryckplattan blir nog en steg 1 kep?.motorn är en 2332a med uppskattad effekt på ca 180 hk
Det är ett bra val
Ps vilken lamell var det tänkt
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
hasse skrev:Vad ska man använda sig av för koppling ? Tryckplattan blir nog en steg 1 kep?.motorn är en 2332a med uppskattad effekt på ca 180 hk
Det är ett bra val
Ps vilken lamell var det tänkt
/// M
Felskrivning av mig där
det var själva lamell frågan jag var ute efter.
En fin eller ny original lamell ( asbest ) , gärna med fjädrat centrum, funkar bra, annars satsa på en Daikin lamell dessa dock med ofjädrat centrum. Alla 200 mm dia. minst förstås...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...
Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).
Har enbart kört med dessa
http://dalhems.com/sv/p/7d991a929acf4f7 … grip-200mm
dom klara mer än 200
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag har kört med "Cush-grip" lamell som flera Svenska firmor säljer.
Ihop med KEP olika stegs tryckplatta beroende på bil/effekt.....
Kan nog hålla med om att denna tål "200Hkr" men inte om du har för trött tryckplatta - bränner du lamellen en gång, är den kass sedan... ;-)
Jag har en så gott som ny original lamell fjädrad får nog bli den.Har en steg ett kep tryckplatta.Dock den gamla modellen som jag tagit bort ringen på.När jag gjusterar in den lika som en solfjäder typ så blir det inte många varv kvar på gjustermuttern.tre varv.Kan man låsa gängan med en svetsloppa eller ska man beställa en solfjädertyp ?
1700lbs?
Kör själv med en KEP "old style" 2300lbs och Daikin (200+ hp): älskar den gamla sortens KEP, behaglig för gatkörning(ingen "knöl" att trampa över, som solfjäder), utmärkt grepp!
Varför ta bort ringen? Den hjälper(i mitt tycke) till att hålla ihop armarna, och är absolut nödvändig för inställning.
Svetsa inte!! Skaffa nya muttrar(kläms/stukas för att låsas), alternativt: Lås med GRÖN Lock Tite(viskositet spelar ingen roll). Varje gång du ta ur motorn kollar du först att ringen är parallell mot svänghjulet. Justera vid behov. Höjd med ring(över svänghjul): 29-30mm. När du lossat tryckplattan kollar du med en stållinjal att plattan är rak. En tryckplatta (oavsett om det är solfjäder eller tallriksfjäder) slår sig alltid: mest först gången. Efter 3-4 slipningar(och lika mycket "misshandel") stabiliseras materialet: 1/10 är ok, 2-3/10 slipa.
Om du har nya urtrampningslagret/styrhylsa: svarva ur ringen så den går över hylsan(Ja, det kräver hårdmetallskär, alt. använd en roterande hårdmetallfil istället. Det är inte så mycket som skall bort. LÄS: Du klarar att vispa runt med filen.)
Kolla att armarna inte går i styrhylsan, "när kopplingen trycks ner".
Std. asbestlamell(t>8mm) "är nice", och hänger med riktigt bra, även vid "rivstarter".
Daikin "bränner" du inte(hur jag vet kan jag berätta om en annan gång). Den är just nu min favorit, när det gäller "inspirerande körning", i gatbilen(dvs. helt ok, även på gatan)
Håller med Mats om kopplingen kör med den gammla
(Jag köper gärna den om du byter)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
