1 Senaste redigerad av BussTomas (2015-01-17 01:49:30)

Hur är det med Zwittern? 53? Har den "nya" framruteramen som hängde med till och med -57 för ovalen har väl större framruta än split? Anledningen till att jag frågar är att jag har en urkapad blåmetallic framruteram med instrumentbräda från en oval och en urkapad splitbakruta och några 16" fälgar så jag har väl snart en hel bil. Vore kul att se om dessa grejer gick att kombinera och få det att stämma någorlunda med någon årsmodell.  ICQ/ab

Projekt ska man ha, många och stora.

2

Framruteramen TROR jag är samma alla årgångar till 58 då den blev större. 16" ska inte en zwitter ha, så där klarar du dig med 15". Många detaljer är zwitter only, så ska du bygga en all in, då får du räkna med att det kostar pengar å kan ta tid. Bygger du enligt eget huvud utan att allt måsta vara exakt blire nog enklare.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

3

Tackar! Planen var väl i så fall att bygga ihop något av det jag har. Hur är det med dörrar och sidorutor? Och baklucka och framlucka? Ursäkta min okunskap. Jag har liggande en sån där baklucka som har pressning hela vägen upp på luckan om ni hajar ICQ/ab Äldre än min 58:a e den i alla fall ICQ/ab Skoj att börja samla grejer till ett nytt projekt.

4

Som jag fått det förklarat så har zwittern det mesta utom bakrutan gemensamt med oval upp till -55.
Här finns mera info http://www.folka.se/zwitter/

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Man hadde problem med att producera den nya ovalrutan, därför tog det några månader innan de fick iordning serieproduktionen av denna. Därför zwitter-modellen.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

6

Aha! Tack för information. Ventilationsruta? Ska et sitta det på zwittern? Jag har googlat runt och hittat både och. Alltså både med och utan.

7

...och vilken kaross kan jag utgå ifrån? ICQ/ab Måste det vara en oval eller kan jag ta en 58-64 utan att det blir helt galet? Ursäkta många frågor, svara om ni vill ICQ/ab

8 Senaste redigerad av Demian (2015-01-18 17:42:35)

BussTomas skrev:

Aha! Tack för information. Ventilationsruta? Ska et sitta det på zwittern? Jag har googlat runt och hittat både och. Alltså både med och utan.

Ja, en zwitter är i princip en -53:a oval. Det är i övrigt bara askkoppen och blinkersmarkeringen i hastighetsmätaren som skiljer dom åt. Och naturligtvis splitbakrutan.

9

Beror på hur rättrogen du ska vara och hur mycket jobb du ska lägga ner.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10 Senaste redigerad av Kjell Roar (2015-01-18 17:52:27)

Ovalen fick "ny" kaross  på 56'an. Så mest lik er 52 zwitter-55 modell kaross. Taket är nog rett lika. Zwittern är mest lik en 53 oval i när alla detaljer. 58 och nyare har nytt tak, annan profil pga större vindruta.

56 fick ny kaross för snabbare och enklare produktion, därför många små detaljer som skiljer.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

11

Aha! Tack Kjell. Det där med framrutan känner jag till, jag har en urkapad blåmetallic ovalframruta (men det kanske fanns olika framrutor på ovalen?) och en urkapad splitbakruta. En tanke som jag fått är att kombinera ihop dessa och kanske bygga ihop något som liknar en Zwitter.

12

Något i den här stilen hade varit trevligt att bygga ihop, fast en årsmodell nyare då. ICQ/ab http://www.oldbug.com/gates.htm