Har beteckningarna "30/51 , 87, 85, 86", 4 kontakter, 6v, står även M15 på ovansidan av den. Vart kan man köpa ett 12v sådant om någon vet?
Låter som ett vanligt dragrelä. Finns på alla biltillbehörsaffärer. http://www.laitis.se/enkelrela-12v-0332019109.html
Fast på denna (http://www.laitis.se/enkelrela-12v-0332019109.html) så finns ingen "30/51" kontakt på? Vad är skillnaden, och är jag tvungen att ha ett relä där det står 30/51 på ett stift..? Är inte alls kunnig om detta med el och relä! Tacksam för svar iaf
!
4 2015-01-14 20:49:59 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-14 21:02:21)

Så här är det:
85 och 86 är anslutningarna till reläets manöverspole. Det spelar i gen roll vilken som kopplas till plus eller minus, men man brukar koppla plus, eller manöverspänning till 86 och jorda 85.
30 är ingången till kontakterna.
87 är en kontakt som sluts då spolen drar.
87a är en kontakt som öppnar när spolen drar, men sluter då spolen faller.
Observera att det finns några olika typer, de vanligaste har bara en 87.
Det finns en typ som har två identiska 87:or, samt ett växlande relä som har 87 och 87a
Dessa typer finns också för olika strömmar, vanligaste och billigaste brukar klara 20 ampere mellan 30 och 87. Men det finns sådana som tål både 30 och 50 ampere. När reläerna blir större och skall tåla ännu högre strömmar kallas dom för kontaktorer, vi har en kontaktor i våra gamla vw, och det är den som sitter i startmotorns solenoid, den sluter strömmen mellan batteriet och startmotorn.
Bilden visar ett enkelt relä med en 87:a, detta är den vanligaste modellen. Schemat visarn en typisk extraljuskoppling.

Här är ett växlande relä.
Det är antingen kontakt mellan 30 och 87a vid inaktiv spole, och mellan 30 och 87 när spolen är aktiverad.
Jag kollade på Laitis sida med Boschreläet, i detta finns det en diod som ligger i spärriktningen mellan spolens anslutningar.
Det är så här, när man sänger av en sådan här spole så bildas det en induktans, en överspänning under någon mikrosekund, detta kan skada väldigt känslig elektronik, men det är aldrig kritiskt i en vanlig bil. Principen med induktansen används däremot i tändspolen, men då blir spänningen mycket högre...
Biltema gar annars billigare relän, såväl enkla som växlande för olika strömmar, även det dom kallar för dubbelrelä, som då är två relän inbyggda i samma kapsling.
Tack så mycket Björn! Frågan är, detta är antagligen ett relä till hel/halvljus som någon satt i till bubblan jag har. Ska jag köpa ett växlande relä, eller ett slutet? Samt, kan jag skita i att det står "30/51" på ingången på relät som jag har på nu, och köpa ett där det bara står "30" på den ingången?
Man ser betäckningen 30/51 på äldre relän, och sådana som kommer från franska bilar...
Skit i det, det är samma anslutning ändå.
Observera att jag skrev fel i mitt första inlägg, nen jag har rättat till det.
Det viktigaste är att relät tål den strömmen som du skall bryta, men 20 ampere varianterna räcker till helljuset.
Om du vill ha någonting som stängs av samtidigt som något annat skall sättas på så skall du ha ett växlande relä, en dimljuskopplning är en sådan, då dimljusen skall släckas då man slår på halvljuset.
Hel/halvljurseläet är en annan mer komplicerad typ av växlande relä, ett så kallat bi-stabilt relä, som så stannar och "kommer ihåg" det läget som relät senast lämnades i. Vanliga relän går ju alltid tillbaka till "hemmaläget" när manöverströmmen bryts.
Tror du att detta relä skulle kunna funka istället för det 6v relät jag har idag då?
Ja set ser ju ok ut, ett vanligt standradrelä, vad var set du skulle använda det till?
På ovansidan brukar det stå angivet hur stor ström det tål.
10 2015-01-14 21:51:47 Senaste redigerad av kyyymm (2015-01-14 21:52:21)
Kan ta kort på det relä som sitter i bubblan imorgon och lägga upp här istället, så kan det nog underlätta en del! Sen, kolla redigt noga vart alla kablar går.

Här är det relä som jag är fundersam över vad man skulle kunna ersätta med ett 12v relä. Någon som kanske har en länk till ett relä som skulle kunna ersätta detta? Kablarna går till lyktorna fram iaf.
Har du en fotomkopplare till hel-/halvljuset?
Reläet tycks vara ett vanligt slutande relä. Kontrollera vart 86 och 85 tar vägen, det är ju manöverspänningen, att följa dessa ger en ledtråd om vad det är för något som manövrerar reläet.
Jo jag har fotomkopplare till hel-/halvljus (kan dock ej kontrollera ifall den funkar för jag har inga 12v lampor ännu).
14 2015-01-17 18:23:03 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-17 18:25:42)
Om du har en multimeter med ohm-meter eller en sån där pipfunktion är det enkelt att lontrollera.
Der finns tre anslutningar, jag vet inte vad dom heter, men om du har tur heter dom 56, 56a och 56b.
Isåfall är 56 inkommande från 56 på ljuströmställaren. 56a är utgående till helljus och 56b är utgående till halvljuset. Dessa går inte direkt till strålkastarna utan de passerar säkringsdosan där det finns fyra säkringar för vänter respektive höger hel- och halvljus.
Koppla ohm-metern eller pipen mellan först 56 och 56a, sedan mellan 56 och 56b, manövrera fotomkollaren under tiden, så kan du ju se om den funkar. 56a och 56b får ju inte vara anslutna till 56 samtidigt, för då är den trasig.
56 skall vara en svart/vit kabel, 56a skall vara vit och 56b skall vara gul om det är riktigt.