1

Försökte bli kvitt mitt VW-beroende och sälja min -67:a...
Det slutade med att min son tog över det projektet, det ligger ute som en nystartad tråd på forumet.
Jag köpte mig inte en utan två bubbla-cabbar. Riktigt ruggiga objekt men ändå det är två original bubblacabbar. Den ena är alltså en -67:a den andra är en 1302 från -72. Fokus kommer jag att lägga på -67:an då detta är min "favvoårsmodell". Men de saker som jag gör på -67:an och som behövs till 1302:an gör jag dubbel uppsättning av.

Bilden kommer från blocket-annonsen...

Post's attachments

2416493890.jpg, 50.43 kb, 640 x 480
2416493890.jpg 50.43 kb, 448 downloads since 2011-09-01 

2

Där köpte du något riktigt att bita i.
Men en cabb är alltid värt att lägga tid och energi på.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Tänker lite så också att jag vill ha en bubbla och jag vill ha en cab... Som tur är har mitt "beroende" gjort att jag sparat på mig en del prylar, bla en bra upplagad -67 kaross, som fö aldrig varit så risig, vilken jag kommer använda som donatorkaross och på vissa ställen ta större partier från. Bottenplattan har redan fått nya golvplåtar. Steg ett är att få till en rullande bottenplatta och därpå börja bygga upp karossen...

4

Låter som en vettig ide . Alltid bra när man är lite av en hamster , då vet man aldrig riktigt vad som dyker upp i gömmorna.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

Flat four boxer skrev:

Tänker lite så också att jag vill ha en bubbla och jag vill ha en cab... Som tur är har mitt "beroende" gjort att jag sparat på mig en del prylar, bla en bra upplagad -67 kaross, som fö aldrig varit så risig, vilken jag kommer använda som donatorkaross och på vissa ställen ta större partier från. Bottenplattan har redan fått nya golvplåtar. Steg ett är att få till en rullande bottenplatta och därpå börja bygga upp karossen...

Kul projekt!
Vore det inte en mindre arbetsinsats/svetsning att istället flytta över alla cab-unika plåtdelar till sedankarossen?
Träffade en tysk på Hessisch för några år sedan som specialiserade sig på att just göra så.
Det är väl ändå slutresultatet som räknas, och för egen del skulle jag inte ha några betänkligheter att göra så.

Fortsätta posta bilder ICQ/ab

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

6

Har samma ide om min -70 cab som också behöver mycket karossplåt.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

7

Trevligt att det finns fler som har liknande projekt och liknande idéer. Tips, tankar mottages tacksamt. Jag har funderat på att göra just så- Ta mesta möjliga från den fräscha karossen för trots allt är ju identiteten i bottenplattan... Samtidigt känns det mer rätt om man ser till ursprung att man reparerar originalkarossen...
Undrar om någon använt de förstärkta trösklarna (cabbe-trösklarna) man kan köpa på t ex VW custom speed parts. Är de något att ha? Annars tänker jag nog beställa bockad profil hos en lokal plåtverkstad och göra dom själv..

Mer bilder kommer!!!

8

Om du ska ta bara dom specifika delarna från bilen och bygga på en donator, ta kontakt med mig.
Jag har dom delarna men vill bygga en slut skabbig råtta,din ser ut att vara en perfekt kandidatur
för mitt ändamål. Min bil är en 67:a...............

070-2132762

Fidde.......

9

Du kan väl skicka över lite bilder på ditt objekt/delarna. Mailadressen är: [email protected].

Denna karossen e sjukt skabbig...

Mvh Mikael

10

Ok ska fixa lite bilder i veckan ICQ/ab jag har en skaplig 68 kaross som jag har tänkt använda som
donator, den kanske är av intresse.

11

Tjena Farsan, skaffa fram lite bilder så man får se hur rostig den igentligen är.. Det syns inte så bra på det kortet som du har lagt upp nu! ICQ/ad

Professionel P.I.M.P (åker VW)

12

Okay då!!! Letar mao en baklucka till en -67:a...

Post's attachments

2442063847.jpg, 59.29 kb, 640 x 480
2442063847.jpg 59.29 kb, 408 downloads since 2011-09-08 

13

har en liggandes

14

Trevligt, cab eller lim? Skick och pris?

Mvh Mikael


Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ecf44ab72c4d3f3fe3f49e240787bcc4.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

15

Mer bilder efter en stund i garaget:-)

Plåtarna i bottenplattan är nybytta, jobbet ser vettigt ut. Plockar ihop nu med prylar som verkar justa. Ingen blästring och så denna gången utan det få bli nästa gång... Karossen e sjuuukt skabbig. Kommer använda mycket paneler från min fräscha lim-kaross. Bilen kommer sänkas, sprint star-fälgarna monteras osv.
Har inte tänkt att sänka så mycket.Sen funderar jag på om jag skulle ha smala fälgar fram med 135x15 och de feta 165:orna bak.

Fortsättning följer...

Post's attachments

1.jpg, 112.44 kb,  x
1.jpg 112.44 kb, 5 downloads since 2011-09-26 

2.jpg, 108.19 kb, 600 x 450
2.jpg 108.19 kb, 425 downloads since 2011-09-26 

3.jpg, 104.28 kb, 600 x 450
3.jpg 104.28 kb, 470 downloads since 2011-09-26 

4.jpg, 86.17 kb, 600 x 450
4.jpg 86.17 kb, 399 downloads since 2011-09-26 

5.jpg, 103.91 kb, 600 x 450
5.jpg 103.91 kb, 418 downloads since 2011-09-26 

16

En liten uppdatering.


Vad har hänt då?

1302 cabben såldes, sonens -67 projekt likaså. Nu ligger allt fokus på -67 cabben.

Donatorbil inhandlades en ganska vettig "lim" fick sätta livet till. Det är allt det röda på bilderna. Hela fronten är nu från den karossen, rutramen har hittat tillbaks likaså förstärkningarna vid huvgångjärnen. Golvet där bak är även det från den röda. Skarv läggs i innerskärmarna mellan inre- och ytterplåten. Klokkeholms kompletta trösklar och förstärkningar köptes från upnorth. Förstärkningarna står på tur att förstärkas. Har även varit hos Banco och köpt dörrar som får bli nya bottnar i cabbe-dörrarna.

Fortsättning följer...

Post's attachments

IMAG11271.jpg, 101.09 kb, 1202 x 720
IMAG11271.jpg 101.09 kb, 399 downloads since 2014-12-21 

IMAG11281.jpg, 87.43 kb, 1202 x 720
IMAG11281.jpg 87.43 kb, 388 downloads since 2014-12-21 

IMAG11301.jpg, 74.8 kb, 720 x 1202
IMAG11301.jpg 74.8 kb, 387 downloads since 2014-12-21 

17

...Nu med lite fler bilder.

Nej, dax att gå ut i garaget:-)

Mvh Mikael

Post's attachments

IMAG11271.jpg, 101.09 kb, 1202 x 720
IMAG11271.jpg 101.09 kb, 408 downloads since 2014-12-21 

IMAG11311.jpg, 88.74 kb, 1202 x 720
IMAG11311.jpg 88.74 kb, 392 downloads since 2014-12-21 

IMAG11331.jpg, 71.8 kb, 1202 x 720
IMAG11331.jpg 71.8 kb, 442 downloads since 2014-12-21 

18

Bra att du utgick från en bättre stomme.. annars skulle detta tagit rysligt lång tid.. ser fram mot när min cab byggsats kommer hem.. ICQ/ad
även där kommer den att bestå av delar från minst 3 bilar.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Ja tror det var vettigt. Fronten var även krockad så det var inget att ens försöka rädda. Vill dock byta "så lite som möjligt" för att få känslan av att laga karossen istället för att svetsa i det cabbespecifika i en sedankaross. Kul att det är några cabbeprojekt att inspireras av!

Mvh Mikael

20

Uppdaterar med lite bilder:

Fronten är för tillfället bara fastsatt med spännband. För att få ner a-stolpen mot tröskeln.
Höjden ser vettig ut och dörrspringan som den ser ut i detta läget.
Rutramen var sliten i botten, nu relativt färdigsvetsat.
Måste ju kolla att rutramen lirar mot ventilationsrutorna.
Cabben i framkant, ja detta är den bra sidan;-)

H

Post's attachments

20150113_225530.jpg, 124.04 kb, 1280 x 720
20150113_225530.jpg 124.04 kb, 396 downloads since 2015-01-14 

20150113_225632.jpg, 66.93 kb, 720 x 1280
20150113_225632.jpg 66.93 kb, 400 downloads since 2015-01-14 

20150113_225828.jpg, 140.48 kb, 1280 x 720
20150113_225828.jpg 140.48 kb, 388 downloads since 2015-01-14 

20150113_225919.jpg, 19.96 kb, 720 x 405
20150113_225919.jpg 19.96 kb, 391 downloads since 2015-01-14 

20150113_225933.jpg, 134.56 kb, 1280 x 720
20150113_225933.jpg 134.56 kb, 400 downloads since 2015-01-14 

21

Uppdatering: Hoppas det är någon som läser bara:-) Annars får man väl se det som sitt egna lilla fotoalbum...

Skärmarna hittade jag ganska nyss på en skrot. De satt på en väldigt trött -67:a. Aldrig lackade, nästan all skyddsfärg borta, inga rosthål:-) Inte ofta man ser nyskotade bubblor längre heller. Plockade lite annat småttågott också.

Knackat lite runda hörn, ska bli fyra till slut.

Hörnet som skall täppas igen, redo!


Allt för nu// Mikael

Post's attachments

20150115_224907.jpg, 64.66 kb, 1280 x 720
20150115_224907.jpg 64.66 kb, 378 downloads since 2015-01-15 

20150115_225126.jpg, 84.09 kb, 720 x 1280
20150115_225126.jpg 84.09 kb, 384 downloads since 2015-01-15 

20150115_225408.jpg, 145.02 kb, 720 x 1280
20150115_225408.jpg 145.02 kb, 403 downloads since 2015-01-15 

22

Följer framstegen ICQ/ab

23

Läser allt du skriver... och funderar på att jag skall göra samma övningar på mitt cab vrak...  ICQ/an  det skall bli ql!! ICQ/ae

så sluta inte med bilderna!!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

Hej mycket roligt att läsa och se din bilder på hur det går framåt

Vw 1300 1966

25

Följer