1 Senaste redigerad av Flat four boxer (2015-01-14 23:22:49)

Tjena!
Har en bugpack 4063-10, duration 296° osv. Fick med den när jag köpte "ett paket" Ganska vass väl... Skulle den bli alldeles för vass i en 1641 cc, oportade toppar, dubbla weber IDF 36:or? Vill inte ha något svårkört utan bara lite roligare:-) Vipporna är std 1:1,1 dessa funkar eller så kan man ta höglyftande, bättre? Kammmen verkar varvvillig så då behövs väl dubbla fjädrar åsså hänger inte veven med, eller???

Tack på förhand! Mikael

2

Jag hade valt en snällare kam till den kombinationen, kanske runt 270° eller en original med 1,25-vippor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Om den är slipad lika som Engle 120 så kan du åka med enkla hårda fjädrar. det hela hänger på hur brant och spetsig loben är. Har just startat en 1680 med Engle 140 kam med dubbla IDA48. Tomgången är hur snäll som helst. jag har enkla hårda fjädrar med två schims under för att höja inspänningstrycket.Topparna är original med 35,5 insugsventil med en mild portning för att matcha insugen som var redan portade. en trång kanal ger bra bottenegenskaper då den håller upp gashastigheten även på låga varv. Sätt ihop och dä ä ba o åk.

4

Står såhär i min tabell (jo, jag köpte oxå en sådan kam begagnad ifrån Beetle-Cup folket, men har inte testat den...)

"4063-10    296º    268º    0.430"    10.92    108º    Street and strip; heavy idle; up to 7000rpm"

Avsedd för 1,1 : 1 vipor med lyft nära 11mm. det verkar ju användbart ?

"man väljer inte alltid....det bara "kommer till en";-)

5

Jag arbetar efter principen prova själv och hitintills har jag inte varit besviken på vassa kammar. Det gäller att hela kombinationen lirar för att motorn ska va trevlig att köra. 11mm lyft på originalventil låter som en bra kombi. Tomgångsbeskrivningen på kammarna tar jag alltid med en nypa salt. Hade en enkelport med en 310graders kam med mittmonterad weber. vVid uppstart kall motor låg tomgången på 450-500varv. Motorn gick under namnet Humlan. Ni förstår nog varför. Sen är väl jag av naturen obstinat, jag bygger helst motorer som enligt gängse normer inte kommer att funka. Rallymotorn på 1385cc med en 318graders kam har väl många sett blåsa på i 120km/ tim PÅ TREAN. I och för sig så är den värdelös på fyran under 100km/tim. Skall bli intressant att se vad nya motorn med IDA kan göra på hala vintervägar norröver.

6

Gillar ditt tankesätt Hans :-) jag hade dock valt att iaf porta topparna lite och 3 vinklar på ventilsäte med den kamaxeln.. inga större kostnader men roligare om lyftet utnyttjas.

7

Alla mina motorer har tre vinklar på ventilerna och jag portar alltid men ganska konservativt. Jag är ingen större fan av stora hål in när ventilen är 35.5. Det bästa flödet i toppen får man om man tar bort ventilerna men då går motorn rätt illa. Vad jag menar är att kanalen kan säkert flöda väldigt bra men ventilen är begränsningen. Därför är det ingen ide att gå på med yxan när man har liten ventil. Provade med 041toppar på en 1641 med som hade haft originaltoppar milt portade och skillnaden mellan 35,5ventil och 39 insug var väldigt märkbar. Så den största skillnaden mellan toppar är ventilstorlek men den är inte oändlig. Man når en gräns där insugsventilen blir för stor och man tappar all gashastighet. Här har vi svenskar en fördel med ordet lagom. Lagom är bäst.

8

Jo precis, behöver ju inte vara stora kanaler för att de är portade.. men trådskaparen tänkte ju köra oportade toppar.. Ja, utan ventiler blir det inte så bra :-) Men man kan ju iaf snygga till kanter, ta upp sätet något och matchporta mot insug etc.. det är ingen rocket science att utföra själv. ventilsätesjobb är ganska billigt att lämna iväg om man jämför med portning och omöjligt att göra utan sätesfräsar.

9

Det här är spännade tycker jag.

Gillar också att testa mig fram. Skall slänga ihop en bil som stått i delar, rostlagad osv bara för att ha en rullande testbänk. Till cabben tänkte jag ha en originalsnurra i reserv så jag inte blir stående om något skulle hända med den andra motorn. Matcha insug, försiktig portning, hårdare fjädrar och 3-vinklade ventilsäten borde jag ju kunna få till på ett par toppar! Har genom åren samlat på mig lite prylar så jag kan skruva ihop lite olika kombos å testa. Vad säger herrarna om China-prylar? Personligen är jag ganska skeptisk men fick ett oväntat positivt svar av en mycket seriös motor-renoverare/trimmare.