Måste byta gångjärnssprint på min ena dörr på bubblan.
Finns det någon som kan låna ut ett sådant verktyg mot ersättning givetvis.
Tel 0709-17 22 87 eller mail
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Gångjärnsverktyg !!
Du måste logga in eller registrera för att svara
Måste byta gångjärnssprint på min ena dörr på bubblan.
Finns det någon som kan låna ut ett sådant verktyg mot ersättning givetvis.
Tel 0709-17 22 87 eller mail
Även jag skulle få ett lättare liv om nån kunde låna ut ett sådant...
så ser nån i närheten av uppsala-stockholm detta så PM gärna mig...
Finns alternativa metoder? Borra ur en bit och sen slå ut resten?
ja berätta.. mina dörrar t1-56 sitter fastrostade..i gångjärnen.. vore bra med en fix..
Köpte också nya sprintar på BR och skulle behöva tipps på hur man smidigast byter.
Lossa dörrar eller låta dom sitta kvar?
Ev en bild på dylikt verktyg så kanske man kan göra ett skälv.
jag hade behövt ett sånt när jag meckade med min 54a cabbe men då var det lögn att få låna
Är nog lika svårt nu med skulle jag tro.
Har letat efter bilder på verktyget men de måste varit på mb forumet dom bilderna låg.
Ganska säker på att de var hebster52 som hade byggt ett eget.
Har för mig att han skrev att de inte var speciellt svårt.
Men för honom verkar allt vara lätt 
ja berätta.. mina dörrar t1-56 sitter fastrostade..i gångjärnen.. vore bra med en fix..
Flödigt med 5-56 eller WD40 på sprintarna. Efter en stund kan du börja rucka lite. Jag kom in i en Bubbla som stått utomhus och som inte varit öppnad på 18 år på det viset - tog väl knappt en timma att få igång det hela dock
...
Absolut bäst är en tryckluftshammare med tillslipat don. Finns billiga på Biltema.
Absolut bäst är en tryckluftshammare med tillslipat don. Finns billiga på Biltema.
Risken är ju då att man ruskar bort hela gångjärnet som bara är nitat i dörren.
tja mina dörrgångjärn har fått flödigt med 556 sedan i påskas har även hettat upp dom med varmlufts pickan flera gånger så det blir skållhett sen på med 556.. i nödfall tar jag gasverket vill hels inte det.... blir dock inte att öppna dom fören jag svetsat rhs profilrör i kors och mellan a och b Stolparna.
Jag var inne i bilen innan...genom golvplåten..
har funderat på trycklufts borr eller bank.. men är rädd att en trycklufts hammare dödar mer än den räddar.. 
peter.holm skrev:Absolut bäst är en tryckluftshammare med tillslipat don. Finns billiga på Biltema.
Risken är ju då att man ruskar bort hela gångjärnet som bara är nitat i dörren.
Det lilla tricket ska inte utföras men dörren lös, då har man snart lösa gångjärn på dörren. 
Ni skall ha det verktyget som Woffe har då hade denna tråd varit överflödig. Det finns en kille på Samba som tillverkar och säljer de. Jag har provat det på flera bilar. Har man maskerat så förstör man i det närmsta ingenting av lacken heller. Kuus har lekt med detta verktyg med 
Googlat lite och hittade en bild.
hur funkar den..ser ut som "slaglängden" e kort.. men det kanske räcker att trycka ut lite.. e axeln lättrad eller nått för att sitta fast i änden??
hur funkar den..ser ut som "slaglängden" e kort.. men det kanske räcker att trycka ut lite.. e axeln lättrad eller nått för att sitta fast i änden??
Slaglängden är kort men du har olika långa stålpinnar som du pressar med.Du börjar med en kort och sen byter du till längre.Den funkar kanon...Har själv en köpt på Samba.
Letade efter en film som jag sätt men hittade denna det funkar men skadar nog lacken lätt

Letade efter en film som jag sätt men hittade denna det funkar men skadar nog lacken lätt
![]()
Detta skulle nog duga för mig.
köp verktyget som tipsas om här. funkar alldeles förträffligt och värt varenda krona. gå ihop några st om ni tycker det är för dyrt. 
Kostar? Och säljs var?
Lär ju ligga och damma ganska många år mellan användningarna om man bara åker VW som hobbybil... Och det ser ganska dyrt ut...
Men jag minns också från BW en tråd med ett egentillverkat verktyg... som inte såg så komplicerat ut...
Känns ju som att det borde gå att göra nåt enkelt om man bara har ett vettigt koncept...
Verktyget ovan verkar ju bygga på en rätt bra utväxlad hävarm, medan varianten med en avdragare ju inte får nån hävarm alls och troligen inte heller får plats på en typ1 dörr?
Annonsen är inte aktuell http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=522550
En ritning

Jag har nog mitt verktyg kvar(org VW/Matra), tyvärr så har jag inte sprintarna, men den som fixar sprintar till mig får gärna låna
Om det går att lösa smidigt.
Jag har nog mitt verktyg kvar(org VW/Matra), tyvärr så har jag inte sprintarna, men den som fixar sprintar till mig får gärna låna
Om det går att lösa smidigt.
Fixar jag

Kostar? Och säljs var?
Lär ju ligga och damma ganska många år mellan användningarna om man bara åker VW som hobbybil... Och det ser ganska dyrt ut...
Men jag minns också från BW en tråd med ett egentillverkat verktyg... som inte såg så komplicerat ut...
Känns ju som att det borde gå att göra nåt enkelt om man bara har ett vettigt koncept...
Verktyget ovan verkar ju bygga på en rätt bra utväxlad hävarm, medan varianten med en avdragare ju inte får nån hävarm alls och troligen inte heller får plats på en typ1 dörr?
Jag har för mej att det kostade runt 1500 spänn inkl frakt och utsugarstatens avgifter.
Här är en bild på mitt verktyg.
Saknar som sagt pinne att trycka med, den som fixar en stark pinne får gärna låna det 
Är det ett gängat stift där har suttit?
Hursomhelst så tror jag att den är lagningsbar.
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Gångjärnsverktyg !!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.