1

Hej! Har en 1303S -73, värmaren fungerar men, spara på bilen eller ta bort är frågan... Har läst och hört skräckhistorier om nerbrända VW och det är väl det sista man vill i dagsläget!

Gärna tips eller helst egna erfarenheter!

2

Jag har haft eber i min bubbla inga som hellst problem, bara att se till att bensinslangarna e i bra skick.

3 Senaste redigerad av Björn J. (2014-12-29 08:58:27)

Samma erfarenhet.
Bara att se till att den är i gott skick, som sagts, kolla slangarna, dess anslutningar och bränsleumpen. Håll glödstiftet rent eller köp nytt.
Det finns (iallafall i vissa modeller, kanske alla?) en optisk givare som "ser" om lågan är tänd, om inte stängs bränslepumpen av. Denna optiska givare kan bli sotig, och då startar inte pumpen.
Till både Ebersprächer och en annan likartad värmare ersatte jag original bränslepump med en liknande membranpump från Biltema, det funkar bra det också, (Vet inte om exakt den pumpen finns kvar i sortimentet).
Sedan har jag aldrig lämnat dessa typer av värmare påslagna utan någorlunda uppsikt. På gamla VW så är det ju väldigt bra om motorn går och generatorn laddar samtidigt. Dels kompenserar detta visst spänningsfall, sedan är det ju inte direkt världens mest stömsnåla apparat, minns nu inte riktigt, men den drar väl 2-3 ampere under gång och en hel del mer under uppstart?

Avgasröret från ebern mynnar ju i vänter främre hjulhus (på typ 1) och detta brukar rosta sönder. På min senaste fungerande 1303a så fick jag en kille att snida till ett för i syrafast stål, det överlever säkert den bilen...

På 1302-1303 lär det ha kostat 400-500 kr (beroende på årsmodell och valutakurts) att få en eber installerad vid leverans.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Jag har bytt slangar på min, dragit en ny avsäkrad 6 kvadrats matarkabel direkt från batteriet, men måste endå ha motorn igång för att få den att tända men sen blir det riktigt varmt o gott, skulle absolut inte ta bort den.

Anders