1

Söker information om hur kabelmattan är monterad i en splitt buss.

Har inte några kablar i bussen över huvud taget och har således inget att gå på.
Har dock hittat klammor på rambalken men inga hål som kablar kan gå i.

Bilder och info hadde varit kanon!!!

Elsystemet blir utav sent 60 tals snitt, har ett koplings chema från -63 och nyare som jag jobbar efter.

Nu blir det ett eget komponerat men framöver kommer ett "orginal" likt att köpas!

2

Eller så köper du ett komplett nygjort från dessa herrar. De har anknytning både till Sverige och UK och går att betala till ett Svenskt bankkonto, smidigt och prisvärt  ICQ/ab
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1231335

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

3

Även om jag köper en kabelmatta så vet jag ju inte hur och var den skal monteras och dras  ICQ/ac .

Bussen är mycket äldre men den har lampor och knappar mm från sent 60 -tal, kabelsko modellen på brytare, fiskögon och bakljus med separat blinkers.

Så om jag köper en "orginal" kabelmatta så kommer den inte att passa just nu, efter som jag måste ändra en del för att få korekt belysning och knappar på den.
Tanken var att besiktiga den och använda det som sitter på den nu och samla på mig rätta el delar för årsmodellen.
Det är i stort bara att få till elsystemet och få motorn att funka och sedan besiktiga och kunna ha kul med den i sommar!!!
ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

Det finns en del att fixa på bussen för att få den "orginal", så jag tänkte använda den samtidigt som jag samlar delar.   ICQ/ae

4

Men om vi ska försöka ringa in problemet då? Utan att egentligen "veta" så mycket, så vet jag att kabelstammen mellan motor och kupé går i den högra rambalken. Det betyder att den träs i balken vid främre och bakre kickup. I motorrummets främre högra del finns hål för att leda kabelstammen in i motorrummet. I övrigt känns det väl som att det är så "lätt" att det går en tåt till varje blinkers, tre till varje huvudstrålkastare, en till positionsljuset, tre till varje baklyse osv. Kopplingsschema finns ju. Hur går stammen från rambalken till kupén? Den kommer ju upp vid fronten under säkringsdosan och det borde finnas ett hål där man kan se om man ligger inunder? Eller? Någon som mer nyligen än mig, legat under en buss kanske kan komplettera detta?

Detta är med erfarenhet från en sen sextiotalare, ägare av äldre bussar kanske kan berätta om kablarna dras annorlunda och det är därför du saknar genomföringshål på de ställen jag bekriver?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Såsom du beskriver det Kee ser det i alla fall ut på min -61 . Senast idag låg jag under den o svetsade balkar o funderade på att kanske byta kabelstammen

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

6

Nu har jag krupit runt under bussen och skrapat lite!!
Någon har lagar boxningen på balkarna där jag förstår att kabelmattan skall gå ut enligt kee´s inlägg ovan. Så det blir att borra upp nya hål, någon som vet var på boxningen och hur stort???
Sedan har jag hittat två hål i fronten där en kabelmatta kan gå upp. Ett mindre hål under där säkringsboxen skall sitta, i dag går det kablar till h-broms cylindern och tutan där. Frågan är om jag får i en kabelmatta där för hålet ser ut att vara ca 8 mm stort.
På höger sida så finns det ett lite större hål ca 12 mm, mellan värme röret och lyckt pottan. Där kan nog kabelmattan passa.

I motorrummet så har jag ett stort hål där strömen till startmotorn går, skall kabelmattan in i samma hål. Det finns också ett mindre till vänster som delvis ligger i motorrumstätningen, vilket jag tror är borrat senare.

Paternoster finns det möjlighet att komma och titta på din buss och se hur kaben i den är dragen???

7

Min går upp i högra hålet sett bakifrån

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

8

Är det det här hålet du menar i boxningen. Detta är framtill på Barndoor men jag har för mig det såg likadant ut på -67: an. Baktill är det ett nyckelhåll. Kabekstammen hanger mellan dessa i en fastsvetsat plåtbit. De store rektangulära hålet baktill är senare bussar, som -67: an.

Post's attachments

bak.JPG, 49.97 kb, 888 x 669
bak.JPG 49.97 kb, 169 downloads since 2015-01-15 

baksen.JPG, 43.24 kb, 984 x 562
baksen.JPG 43.24 kb, 152 downloads since 2015-01-15 

fram.JPG, 33.63 kb, 727 x 534
fram.JPG 33.63 kb, 159 downloads since 2015-01-15 

9 Senaste redigerad av Zündfolge (2015-01-15 11:34:35)

Bara att kolla lite på nätet.

Här finns bilder som ger lite hum om hur det ska dras i fronten
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=428802

Motorrum:
http://www.busandcamper.com/images/Drag … axle_2.jpg
http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic. … p;start=30

10

Det står att det är till böjruta men ett bra schema för att se fördelningen till splitbuss.
http://www.mamotorworks.com/vw/product/ … ess_381596

11

Tack Zündfolge och Paternoster för tipsen.

Har hittat några gummi genomföringar som jag tänker använda i balkarna, blir vell lite mindre hål en 25 i diameter men förhoppningsvis på rätt ställe.

Blir lite fundersam i motorummet om kabelstammen skall gå i genom det högra hålet till sammans med +-kabeln till startmotorn. Efter som det ser ut som om kabeln till solinoiden går i genom det vänstra.
Sett utifrån länken Zündfolge gav till thesamba.com så verkar det som att kabelmattan går genom ett hål längre bak på den plana plåten.
Får se om jag kan hitta mer info och bilder!!