1

Skröt i min projekttråd härom dagen att min uppstart gick bra och att framför allt oljan såg så bra ut efter 20-25 min inkörning.
Motorn är ju helt nybyggd.
Lät av någon anledning oljan ligga kvar i uppsamlingskärlet tills ikväll. När jag tömt nästan allt så ser jag till min stora förskräckning att det ligger metallspån i botten!!
Vad kan detta va nu då? Eller fullt normalt? Använde inte nån magnetisk plugg, annars kanske jag hade sett det redan då.
Idag var motorn igång för lite tändjustering o förgasar pill och gick kanon! Sen efter det ser jag detta...
Är det bara o riva allt igen eller köra ett olje o filterbyte nu direkt igen? Eller vad säger ni?
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/6a2e8205d4331f2db1c852c52650dd97_zpsf2235a0b.jpg
Svårt o ta kort på det för det glimmar konstigt i lyset...

vw typ-1 1967

2

har du ett eftermarnads kamdrev i alu så förklarar det dina metalartiklar. har slutat använda dessa då oljan liknar metalliclack. ta en magnet och se om det är stål eller alu. Sätter en peng på alu.

3

Hans Landelius skrev:

har du ett eftermarnads kamdrev i alu så förklarar det dina metalartiklar. har slutat använda dessa då oljan liknar metalliclack. ta en magnet och se om det är stål eller alu. Sätter en peng på alu.

Stämmer, alu drev monterat.
Kom på nu när jag ligger i soffan att jag skulle prova med magnet men orkar inte asa mig ut igen.
Men vad göra? Riva allt o byta kamdrev?

vw typ-1 1967

4

-Grattis... Sådär ser det väl alltid ut efter inkörning med nya delar i en VW-motor  ICQ/ad

Såg ett citat från någon Porsche 911 sida, ungefär; "När lagar stiftas eller Porschemotor körs in, skall man hålla till i slutna rum..." Utan insyn, alltså ? -)

5

Gör täta oljebyten första tiden så kommer det att försvinna. Om det blir värre får du riva och byta drevet. På senare tid har dreven blivit sämre i storleken så dom går trögt mot ståldrevet på veven. Själv använder jag numera bara omarbetade originaldrev från gamla kammar och dom kommer i olika storlekar så man kan anpassa dom till att gå lätt mot vevaxeldrevet.

6

Tack! Blir lite lungnare nu  Default/hmm  Hur täta oljebyten tror ni?  Göra ett snabbt byte nu direkt igen? Motorn kanske gått i en halvtimme. O sen ett till efter den körts på väg nån mil? Låter det vettigt?
Återigen, vad trött jag blir på alla sunkiga eftermarknads prylar som finns där ute!!!

vw typ-1 1967

7

Har du externt filter?
Om inte så kanske det är att fundera på?
Jag antingen tur med drevet eller så tog filtret alla spån för jag slapp det i oljan efter inkörning ICQ/ab

//Björn

8

Bear skrev:

Har du externt filter?
Om inte så kanske det är att fundera på?
Jag antingen tur med drevet eller så tog filtret alla spån för jag slapp det i oljan efter inkörning ICQ/ab

//Björn

Har ett externt filter, men efter första oljebytet så hällde jag ju ut all olja från filtret i samma uppsamlingskärl. Så jag antar att det mesta utav skiten fanns i filtret men rann ur när jag ställde det upp o ner i kärlet. Får tappa oljan igen o hålla lite koll på hur det ser ut i motorn kontra filtret.
Om det är som herrarna skrev tidigare, kan jag ju inte vara direkt ensam om denna upplevelse...

vw typ-1 1967