Hej,
Har tänkt sänka bubblan fram genom att byta till sänkta fjäderben och nya stötdämpare men använda original fjäder. Fråga, behöver man byta krängningshämmaren också?
2 2015-01-13 01:03:38 Senaste redigerad av MH (2015-01-13 01:12:43)
Nej, krängningshämmaren kan du behålla.
Första 1303:an(-73) jag ägde sänkte jag original fjädertallrikarna: det blev "rätt bra".
Den -03:a(-73) jag kör idag har jag satt justerbara fjäderben(hemgjorda/mindre fjäderdiameter=>plats för bredare fälgar/däck), och en styvare krängningshämmare(CSP), vilket blev klart bättre. Gör inget överdrivet med stötdämparna: en -03:a väger 370kg i framvagnen: behåll standard styvhet på dämparna, gasdämpare är ok, MEN std. styvhet isf.
Det tillsammans med kuggstångsstyrning från en -75:a ger att det går att köra 200+ kph, ...med en hand på ratten ....
3 2015-01-13 08:48:54 Senaste redigerad av germanbug (2015-01-13 12:41:06)
Kör också med hemgjorda coilover och styvare krängningshämmare.
Kan hålla med att det är bra mycket bättre styrkänsla med kuggstångsstyrning än snäckväxeln, då jag själv har byggt om till kuggstång från en 1303 -75, på min 1303:a 73 
Även "Stefan F" här på forumet har gjort detsamma. 
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Här ser man skillnaden mellan en original k-hämmare (vä.) och en som är lite mera anpassad för sänkt Mc Pherson framvagn. Dels är den lite tjockare, och sen är den mindre bockad, för att den inte ska vrida bärarmarna vid "mera" sänkning.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
