Håller på med en Fastback -71 till frun. När vi köpte bilen så satt det ingen motor i den men vi fick med två st varav en "ska funka". Något speciellt man ska tänka på när motorn ska in, tänker då mest på insprutningen?
Har förgasare som bara ligger på hyllan men tycker det skulle vara lite roligt om insprutningen fungerar 
Insprut "som funkar" är kanon ! Jag körde i 4 år med en 69:a TLE....
Jag antar att bilen är en TLE ifrån början ?
Pump kan du använda vad-som-helst för insprut - trycket styrs ju av returklockan.
Bränslesystemet skall ha 2 Bar i tryck, ställs med returklockan på fråmre plåten, och du kollar med mätare via ett uttag/anslutning sitter mellan två av spridarna. Det sitter en "barometerdosa" till vänster om locket undertill - den innehåller (koppar-)membran som måste vara hela...ansluten till "insugsburken" - tja, återkom när du är redo ,- )
Lysande Mettis.
Ja, det är en TLE.
Ska kolla så att jag har fått med alla prylar till sprutet ikväll.
Tycker definitivt du ska testa med insprut, väl fungerande blir det en pigg och snål motor ...det som brukar hända efter långt stillestånd är att spridarna kärvar...de kan behöva lite hjälp att komma igång.
Finns bra med dokumentation om hur allt ska kopplas.
Lars S
914 -72
412 -73
Jag har en vw fastback 1600tle som inte går på alla cylindrar. cylindrarna på högersida fungerar inte och har ej gort på många år enligt förra ägren. hur ska jag fel söka mm?
VW 1600 tle Fastback
6 2015-01-22 06:26:21 Senaste redigerad av Larss (2015-01-22 06:27:24)
Jag har en vw fastback 1600tle som inte går på alla cylindrar. cylindrarna på högersida fungerar inte och har ej gort på många år enligt förra ägren. hur ska jag fel söka mm?
1. Börja absolut med att kolla jordningen av insprutningsventilerna, dom är jordade parvis cyl 1-2 resp. 3-4 på flatstift som sitter anslutna till en jordpunkt, (typ stjärnformad flatstiftsanslutning med tre stift) mitt på motorn i en av bultarna som håller ihop blocket (lite osäker på exakt var dom sitter på Typ3 men se till att hitta den). Om ett stift har dålig kontakt/lossnat dör ena sidans cylindrar.
2. Kan också vara att insprutningsventilerna kärvar pga långt stillestånd, prova med att flytta över ventiler från höger till vänster sida och se om felet flyttar sej.
Nedan två manualer som säjer en del men lova att hålla oss informerade!
/Lars S
http://bowlsby.net/914/Classic/zTN_Man04.pdf
http://bowlsby.net/914/Classic/zTN_Man13.pdf
914 -72
412 -73
Kolla även triggerkontakerna i fördelaren, de är de som ser till att det växlar mellan de två spridarparen.
Jag har kollat ventilernas jordning på motor blocket det satt fint på plats, Jag mätte också med multimeter och det var fin jordning. Ska kolla trigger kotakterna en annan dag har ej hunnit med det. tack för informationen jag har lärt mig mycket om insprutnings systemet i dag man lär sig nytt varje dag. jag ska hålla er informerade hur det går
vh Jimmy
VW 1600 tle Fastback
9 2015-01-30 17:50:49 Senaste redigerad av Larss (2015-01-30 18:53:46)
Jo triggerkontakterna är bra att kolla, den ena styr insprutarna på cyl 1+3 och den andra styr 2+ 4. Om ena brytaren lägger av så dör alltså inte höger sida helt eftersom höger är cyl 1+2 men som sagt enkelt och bra att kolla.
Ett annat enkelt test som syftar till att hitta ej funkande insptutare är att slå på tändningen utan att starta motorn, gå bak och vrid sakta gasspjället från stängt till öppet, lyssna - det ska komma 15st injektorpulser/klick under en sån vridning. Känn på insprutarna en efter en- där ingen klickning känns finns ingen funktion, antingen fel i insprutare eller så når elimpulsen ca 3-4 V inte fram eller saknas jord.
Lars S
914 -72
412 -73
Har inte kommit så långt med insprutningen då det fanns en del annat (rost) att pyssla med, men nu har jag börjat kika på det hela iaf.
Motorn som hörde till bilen fungerade inte så jag fick med en annan, den "nya" motorn kommer från en automat är det något jag bör tänka på då jag ska använda sprutet från motorn och para ihop det hela med bilens övriga kablar?
Såg att plenumhuset(?) såg lite annorlunda ut då det på ena motor har ett uttag för vakuumslang och på den andra är det en elkontakt uppe till vänster.
Det finns olika generationer av Typ 3 insprutningen och man ska nog inte blanda delar från de olika generationerna. Finns enormt mycket info på nätet, t.ex. på Thesamba, om Typ 3 insprutningen.
Enligt det jag hittat så ska motorerna vara av 71 resp 72 års modell och då ska de ha samma box iaf.
13 2015-03-06 14:43:13 Senaste redigerad av Larss (2015-03-06 14:44:46)
Jag skulle satsa på det nyare insprutet hela vägen. Det som ändrades mest var spjällägesgivaren se till att den och boxen samt den stora tryckgivaren (som ansluts med en slang till plenumet) är från samma bil. Tempgivarna (1st på toppen och 1st i plenumet) var vad jag vet lika hela tiden.
Sen är det en kallstartskontakt (med ett flatstift, monterad med en vinkel mitt på blocket) och tillhörande kallstarts-bränsle-ventil (på plenumet).
Slutligen en luftreglerings-ventil (med en röd kabel) för extra luft när motorn är kall...sitter också ganska mitt på blocket med en slang till plenum.
Den extra kontakten kan vara kick-down kontakten till automaten, använd det plenum som har uttag för slang till tryckgivaren.
/Lars S
914 -72
412 -73
Jag var inne på samma där Larss. Allt utom boxen kommer från samma donator så jag hoppas på att det ska funka.
Här man inte vara så bra på att uppdatera ser jag.
Otroligt nog så startade bilen och har gått mycket bra sedan dess.
Bilen kördes s-vall-tierp tur och retur utan större problem, den började gå lite ryckigt när den blivit varm och var väldigt svårstartad då men det visade sig att det bara var en dålig tändspole 
Kul att höra!
D-jet brukar gå riktigt bra, ger en pigg bil och definitivt mest HP per liter bensin.
/Lars S
914 -72
412 -73
Kul att höra!
D-jet brukar gå riktigt bra, ger en pigg bil och definitivt mest HP per liter bensin./Lars S
Håller med. Åkt Östersund Tierp utan minsta problem med -69 TLE tre gånger. Malte Månsson utbytesmotor, inga problem att följa strömmen med "Svenssonbilar" efter E4an. I år bytte jag ut brytare och kondensator till Ignitor brytarlöst så nu är motorn helelektronisk