1

Har bestämt mig för att byta fälgar till kommande säsong, tanken är att renovera originalfälgarna och måla dessa. Är lite kluven angående färgen, har testat lite olika förslag i Bugselecta men skulle behöva lite tankar och ideer från er forumläsare.

http://i.imgur.com/vLQwGYc.jpg
Röda fälgar funkar helt ok om man lägger till en smal vit däckrand annars blir det för mycket rött.

http://i.imgur.com/CIxvy2Z.jpg
http://i.imgur.com/Q3go1T9.jpg
Svarta fälgar med eller utan däckrand, lite tråkigt med svart men blir ganska bra med navkapslar till.

http://i.imgur.com/S1Ruods.jpg
Vill inte ha vita fälgar det har jag på bilen nu, försökte få till en beige kulör men det blev inget vidare...

Tankar och ideer?

/Foppa

2 Senaste redigerad av Handy (2015-01-04 00:50:46)

De röda med vita däckranden är estetiskt korrekt. Svarta fälgar är sällan snyggt, varken med eller utan vit däckrand. Istället för biege på nedersta bilden, prova guld så är du snart där, det för tankarna till bbs och lite racing, ljusa färger livar upp.
ICQ/af Just my points..

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

3

Svarta utan vit rand är snyggt.
Annars kan guldfärgade bli ballt, lite som 80-talets BBS.

VW 1200 -56
VW 1300 -68

4

Tack för responsen, håller med dig om svarta fälgar det lyfter inte direkt fram fälgens utseende. Men jag tyckte ändå det såg bra ut på bilden tillsammans med navkapslarna kanske matt svart skulle fungera. Försökte gör en bild med guldfälgar men dom vart lite matta, gillar -80 tals racing stuket men tror att det svårt att få till en bra färg på plåtfälgar.

http://i.imgur.com/ix8IA5G.jpg

/Foppa

5

Nej,nej,nej... ingenting med original 4-bult plåtfälgar är estetiskt korrekt. Jag gillar dina vita 8-spokes men vill du byta så förstår jag det åxå. Ombyte är kul. Brukar kunna hittas lite udda fälgar runtom i världen du som ändå är van E-bay köpare.. ;-)

Bästa förslaget jag har om du ska åka orig.fälg är bredda 1" utåt och lacka dom mörkgrå, typ gunmetal.

You´ll never know...

6

Den översta helt klart.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

7

Har kört 2 säsonger på white spokes nu är dags för en förändring, det finns en del coola och udda fälgar i 130x4 men dom är svåra att få tag i. Testade lite med mörkgrå kulör, du kan vara nått på spåret där mörkt men ändå att man kan urskilja vilka fälgar det är. Ja breddade bakfälgar hade inte vart helt fel, får hålla utkik efter såna. Tror det kan bli rätt sjysst endå, annars är det bara att byta igen...

/Foppa

8

Svarta fälgar, kromkapslar och en krom- eller rostfri ring som man slår fast på fälgen då?

Gubbjävel; dvs originalfantast

9

Själv så är jag svag för originalfärgsättningen med svarta centrum och "off-white" på fälgbanorna, tillsammans med kromad kapsel:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1060982.jpg

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

10

Tack för alla åsikter, kan inte säga att jag blivit klokare men jag antar att det ger sig. Dock vill jag helst skippa ha däckrand, tycker inte det riktigt är tidsenligt sen blir det ju ytterligare en utgift.

Hella:Var det där originalfärgen på alla sena bubblor? Såg inte fel ut faktiskt.

Såhär skulle det se ut med mörkgråa fälgar, tycker det blir bättre än med helsvarta fälgar.
http://i.imgur.com/kwAS72o.jpg

/foppa

11

Absolut bättre än svarta, men fortfarande för mörkt tycker jag, allt ser ut som ett stycke hjulklump med en grej i mitten.
Hursomhelst, alla är inte lika, det är Du som ska ha bilen, du får välja vad Du tycker passar dig och din bil, då blir det bäst  ICQ/ad

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

12

Foppa13 skrev:

Hella:Var det där originalfärgen på alla sena bubblor? Såg inte fel ut faktiskt.

Nja, jag har inte riktigt koll, men jag tror att det bara är i början av 4-bults-eran..... 67-68, kanske 69?? Nån termoskille har säkert bättre koll!  ICQ/ab

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

13

Röda fälgar med vit rand!
Kostnad? Kan ju börja cykla annars ICQ/ad kostar att ligga på topp! Svart blir bara "en i mängden" tycker jag...

14

Haha var väl egentligen ingen kostnadsfråga om det skulle vara med eller utan rand, tror det är fel hobby man valt i så fall. Får hela tiden höra att det inte är tidsenligt alltså inte korrekt så fort man ska göra nån förändring, konstigt så fort en typ1 är äldre än -67 så är allting nästan tidsenligt. Jag bryr mig egentligen inte i det, tycker det känns lite uppfriskande och mer ovanligt på träffarna. Men man märker att typ1 med stående lysen inte alls är lika accepterade bland VW folket.

Har försökt hitta snygga typ1 68- med original fälgar det finns men det är långt ifrån självklart att det blir snyggt, visst finns det färgkombinationer som fungerar men det beror ju lite på vilken färg bilen har också. Men jag tror ändå att röda är det mest estetiskt tilltalande, gärna någon fin klarröd färg. Det i kombination med en smal vit rand och gärna bakfälgar med lite större djup kan nog bli riktigt bra. Vi får väl se vartåt det tar vägen, har väl ett tag till på mig att fundera innan bilen plockas fram nån gång i början på april...

/foppa