1

Hej på er alla vw fantaster

Beställde nya kamlager i tron att dom var original men nä inte det

nu till frågan hur vet man vad för lager jag har det står

113 101 507 på ett av dom
113 101 527 på axial lagret för kammen
sen verkar vevaxeln vara slipad någon ide hur man mäter upp vilka lager man behöver?

tack på förhand

Vw 1300 1966

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-01-06 20:22:22)

Om du har otur så kan kamlagerlägena vara arborrade
Kolla om du har en plåt med nya motor nr  eller att det är fräst och nya motor nr inslagna i blocket
En bild så kanske vi kan hjälpa dig att finna nya lager
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Torpa (2015-01-06 23:06:33)

På min Mexico utbytesmotor var kammens lagerlägen slipad 0,25 och veven var slipad 0,25 den med.
Om du mäter kammen med skjutmått får du 24,7.
På veven får 54,7
Vevhuset hade standardmått.
OBS att mäta med skjutmått är ger bara en fingervisning, för rätt mått använd en micrometer, men en sån har ju inte alla.
Slipstegen är 0,25 0,50 0,75 o.s.v

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4 Senaste redigerad av malle03 (2015-01-06 23:43:18)

Den här motorkoden sitter på blocket nu det är instansat ett nytt vad jag kan se.
H1165660X
försökte lägga till bild men lyckades inte

hoppas det kan säga något

Post's attachments

Namnlöst 2.jpg, 459.05 kb, 1775 x 870
Namnlöst 2.jpg 459.05 kb, 142 downloads since 2015-01-06 

Vw 1300 1966

5

X:et betyder att det är ett renoverat vevhus av Vw så då kan det nog vara arborrat i både vev och kamläge.
Om jag kommer ihåg rätt så är standard lagerlägen 65mm till veven och 22mm axialläget.
kamlägena kommer jag tyvärr inte ihåg.

Om du kollar symbolen innan motornumret så borde det vara en cirkel med pilar typ som ett returmärke.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Sedärja jag skriver visst långsamt.
1500a utbytesmotor

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Ja det blev ju inte lättare får försöka mäta upp vevaxeln samt lagerlägena på kammen

kan man mäta upp dom gamla lagren?

Vw 1300 1966

8

Nej mät lagerlägena i vevhuset eftersom lagren lite tappar formen lösa.
Jag kan mäta på mitt originalhus imorrnkväll

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

9

Det står på lagren om dom är std eller 025 eller 050

10

Hej försökte se på lagren men hittade inget om dom var std eller 025 050
så här ser lagren ut

Post's attachments

kamlager.jpg, 487.11 kb, 1650 x 1363
kamlager.jpg 487.11 kb, 127 downloads since 2015-01-07 

Vw 1300 1966

11

Jag hittade det här om det kan vara till någon ledning. ICQ/ab

113198542    SP-Satz NW-Lager
Kurbelgehäusebohrung 28,00 mm Ø (Übergröße),
Nockenwelle 25,00 mm Ø (Serie)
besteht aus: 113 101 507
113 101 517
113 101 527
113 101 528

http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/036_zps8a5240b1.jpg

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

12 Senaste redigerad av malle03 (2015-01-07 19:29:08)

Hej på dig det där verkar vara stor hjälp
då är det bara försöka tyda det ordentligt
kanske kan få svar på vevlagrena också nu

Måste få fråga var hittade du den informationen?

Vw 1300 1966

13

Informationen bör finnas i VW-original verkstadshandbok. Den här hittade jag när jag Googlade på reservdelsnumret. Därav det tyska språket.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

14

Enligt den listan är ditt lager på bilden standard.
Jag som har en slipad kam till 0,25 underdimension har de lagren som är i vänstra kolumnen och jag har rotat fram lagren och jämfört nummer.
Men vad är det som gör att dina nya lager inte funkar?
Är det samma nummer på nya lagren som de gamla?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

15 Senaste redigerad av malle03 (2015-01-08 09:50:20)

En fundering kammen är original enligt listan men axialspelet och blocket det kan väl vara upp borrat/fräst
har ett block till jag tagit isär ska kolla vad det står på dom lagren

Jag blir inte klokare av detta

Vw 1300 1966

16

Du har inte riktigt svarat på vad ditt problem är.
Vad är det som inte passar och hur passar det inte, beskriv. Alternativt bild.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

17

http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … =111198542

18 Senaste redigerad av malle03 (2015-01-08 13:02:42)

Jag beställde lager som skulle vara original (jag vet dumt att göra det innan man vet)
men dom lagren är förstora i blocket sen passar dom inte axialt på kammen heller dom är för stora där med.
finns det olika axial mått på lagren?
Har bild på kammen om det kan hjälpa

jag blir inte klok på detta men ska ner i garaget i efter middag och ta en ordentlig koll på detta, ska se vad det står på lagren jag köpte
och återkomma här med mer.

ni ska veta jag är helt ny på detta så skriver jag lite konstiga frågor så ha lite överseende. :-)

Post's attachments

Attachment icon Kammen.jpg 557.05 kb, 54 downloads since 2015-01-08 

Vw 1300 1966

19

Det väl lite det forumet är till för, för att kunna ställa konstiga frågor och få hjälp att lösa dem, så fråga på du.
Ta lite mer bilder samt nr på de nya lagren.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

20

Hej på er börjar nu få lite koll på vilka lager jag ska ha det verkar som blocket är arborrat 0.50  för kammen också sen verkar vevaxeln vara slipad 0.25.

får tacka för all hjälp om jag har fler frågor om detta så återkommer jag med frågor.

Vw 1300 1966

21

Axialmåttet på kammen måste du slipa in själv. man slipar in sidorna så att kammen får en tiondels axialspel. Hur kan dom vara för stora std om det är borrat 0.50 för kammen. dom borde vara för små. lagren är stora tills du monterar ihop halvorna så att dom trycks ut till rätt mått. samma gäller ramlagren. Dom är stora för att pressas ner i lagerlägena när man monterar ihop blocket. Lägg i kammen utan vev i blocket med kamlagren och skruva ihop med de sex stora muttrarna och se om den går runt.

22

Hej ursäkta det är klart dom är försmå jag skrev fel.
Aha man måste slipa in axialspelet ny grej att ta tag i hur gör man det lättast?

Vw 1300 1966