1

Hej
Jag har efter 20 års vila återupptaget  fixet m min 55:a, jag har hela tiden trott att jag haft färgen L370 Nilbiege men nu har jag börjat tvivla och lutar åt att det är Light biege L275 med Copper red L 251 på fälgar och navkapsel, Har kollat på wolfburgwest.com vilket stärker min "nya" uppfattning, är det någon som kan hjälpa mig? Som ni ser så är det en bit kvar till lack men det gäller att vara ute i tid.  Bif bilder.

55:an

Post's attachments

färg3.jpg, 421.03 kb, 600 x 450
färg3.jpg 421.03 kb, 203 downloads since 2014-10-21 

orgfälg_kapsel.jpg, 547.95 kb, 600 x 800
orgfälg_kapsel.jpg 547.95 kb, 203 downloads since 2014-10-21 

2 Senaste redigerad av Bengt H (2014-10-22 20:59:55)

Har en -55:a med samma färg på karossen och fälgarna, ja det är L275.

3 Senaste redigerad av Bengt H (2014-10-22 21:03:24)

Väldigt fint skick på fälgen, ska du lacka om den?

4

Tack för ditt svar det stärkte min uppfattning så nu skall plåtarbetena påbörjas och kolla vem/var vi kan få tag på Ligth beige och copper red. Nej denna fälg/hjul har legat som reservhjul väldigt länge kan man tro om man tittar på däcket så det kommer den att få göra även i framtiden utan ny lack, lite kul med det fina , gamla däcket och orginalskicket.

55:an

5

Jag har kollat m en "färgfirma" och L275 den ljusbiega färgen är inget problem, däremot har de inget recept på copper red L251, har någon ett????? annars får de läsa av färgen på fälgen vilket ju är möjligt

6

Jag kan kanske hitta det i min Glasurit-pärm, den sträcker sen från 1951-1975, o de flesta finns med.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Det skulle vara toppen om du kunde kolla detta. Jag har varit inne och tittat lite på Glasurit på nätet men visste inte riktigt vilken "flik" jag skulle titta i. Tacksam för all ev hjälp.

8

Eftersom jag har en L275 beige -54:a och ska lacka om fälgarna har jag sökt en hel del efter den röda färgen. Det verkar vara svårt med receptet enligt the samba. Även om man hittar ett gammalt recept kan det vara svårt att blanda.

Här har man lackat med sealing wax red.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … beige+rims

Post's attachments

813254.jpg, 65.54 kb, 640 x 480
813254.jpg 65.54 kb, 181 downloads since 2015-01-07 

[

9

Det var en spännande länk till Samba, fler än vi verkar ju ha letat efter copper red men SWR verkar ju vara mer rätt än fel. Är SWR en VW färg eller vilken bil har denna färg annars? Vi får hjälpas åt att försöka hitta så rätt som möjligt.

10

SWR är mest förknippad med VWs lyxbussar. En kompetent lackfirma kan annars scanna och bryta fram rätt nyans som skall vara på fälgarna i de fall det inte går att få fram rätt recept med de brytbaser som finns tillhanda idag. Receptet kan sen delas med andra, kanske något att lägga upp i en receptbas?

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

11

Har varit inne på wolfsburgwest och hittat att Sealing wax red/siegellackrot har färgnr L53 och använts på buss 58-63. Jag kollade sedan på Glasurit på siegellackrot L53 och det finns recept på den färgen där, det skiljer dock på vilken line man väljer (22, 90, 68, 55) jag är inte kunnig vad som skiljer de olika och vilken man skall välja?

12

Hittade själv svaret på min fråga

http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv … index.html

13

Det allra bästa är att hitta en modern billack som överensstämmer med L251. Då kan alla lackerare hitta den och blanda den både i vatten och acryl. Mina fälgar är överlackerade så jag har tyvärr inget bra prov. Jag ska ändå testa och se om jag kan få fram lite med färgborttagning och skrapa.

[