1

Jag har fått tillbaka växellådan från renovering och har tänkt hänga i den gamle 1600an igen, fast den här gången med dubbelförgasare eftersom jag aldrig tycks få fatt i en 34a som går vettigt. Jag har sedan tidigare planerat att montera dubbla typ3-förgasare då jag har såna liggandes, men efter att läst på en del om portning och insugskanaler slår det mig att man kanske har en rätt så stor effektvinst i att montera dubbelportsförsare framför de enklare typ3-förgasarna (kan inte beteckningen nu). Och det kanske är synd att låta IDF-44orna stå oanvända på vardagsrumshyllan när de kan få jobba istället för solexgasarna?

Kort, vilken förgasarmodell hade du valt på en original 1600 (möjligtvis med utväxlade vippor och portade insugskanaler) solex eller weber? enkel- eller dubbelportsförgasare? Om och men kring detta?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

enkel , 30pict 2 ICQ/ad
eller Stromberg om du gillar att skruva...

3

Jag hade lätt valt dubbla IDF.
Jag har kört det på både buss och ghia några år nu, med lite portnig och utväxlade vippor, det blir en helt annan motor än med org solex 34.

Nu är nog 44 lite väl stort. Jag vet inte hur små halsringar det går att hitta till dom?
Jag körde dubbla 36 på bussen och dubbla 40 på ghian, alla med 28 halsringar.

Går det att hitta 28 halsringar till IDF 44or så tycker jag helt klart att du ska prova.
Bestycka rätt med munstycken och ratta in väl så går det nog bra.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

På en original 1600 med utväxlade vippor: Solex Kadron 40. En klassiker i bolt-on trim sammanhang. Kompletteras gärna med ett 1 3/8" ormbo.

5

Jag var kanske lite otydlig, valet står alltså MELLAN solex (jag tror det är 32-34 PDSIT, vanliga enkelportsförgasare med dubbelportsinsug) och weber 44 IDF, det är de gasare jag har liggandes. Om båda dessa alternativ är sämre än en 34a med grov flatspot (känns som en inverterad turbo att köra), så ska jag inte tjöta mer om detta. Det KAN tom vara så att jag har grejer för att montera en enkel 30a, men det känns som ett steg i fel riktning, förutsatt att nåot av de andra alternativen funkar bättre.

Om man, som Lasse var inne på, kan få webrarna att funka, vad för halsringar och munstycken är ett bra utgångsläge för en 1600? Dessa gasare är i slutändan tänkt att hamna på en annan motor, men fram tills dess, så tänkte jag att nu kanske det är läge att använda dem?

6

Kör med 28mm halsringar. 
Finns tex här :
http://www.dellorto.co.uk/merchandise/p … ctionID=60
Eller så finns det en kille på ebay som har allt och är bra att handla av. Han heter alfa 1750 har jag för mig.

Kör ca 120 huvudmunstycken (28x4,2=117,6)
Lågfartsmunstycken ca 50
Luftmunstycken behöver du inte tänka så mycket på med den motorn.

Gör du så, kommer du ganska nära sanningen iaf ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

http://www.fastroadcars.co.uk/shop/index.php

Där har du också Weberdelar till bra pris

8

Ja det lutar åt weber för min del också. Inte för att vara totalt oäven, men finns det svenska handlare som säljer dessa detaljer också?

Sen vore det najs om jag hittade den där lådan med munstycken som följde med gasarna, så man vet vad man har att utgå ifrån. Men halsringarna är alltså det viktigaste?

9

Kolla svaren jag fick ang. bestyckning av mina IDF 44:or förra året:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=28015

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

10

Nu har jag plockat isär (nåja) ena gasaren för första gången och lokaliserat de olika munstyckena. Det visar sig att den är helt "orörd" på den punkten i alla fall enligt webers hemsida, den är således utrustad med:

36 mm Halsring
0,50 mm tomgång (samma som "lågfart"?)
F11 Emulsionsrör
135 mm huvudmunstycke
175 mm Luftmunstycke

Så för en original 1600, med tilltänkta 1,25 vippställ (blev tipsad om CB's "Rhino-modell" av Fridh), vad för grejer behöver jag komplettera och således byta ut desa gasare med avseende på munstycken, för att ha ett bra utgångsläge?

Och när det kommer till fördelarvalet, vad ska man jaga fatt på då? jag antar att det år bli lite "trial and error", men jag är grymt sugen på att testa den fördelare med nummer 231 178 003 jag köpte här för några år sedan. Den ska enligt källor från internet vara väldigt lik (om inte rentav exakt) 009an som normalt inte rekommenderas till lågvarvsmotorer, men jag är ändå sugen att testa. Den kommer från en 1600-industrimotor och har till skillnad från eftermarknadsfördelare, ett vw-nummer stämplat i godset (vad nu det vill säga). Sen har jag även en "vanlig 009" och såklart flera vakuumstyrda fördelare att välja på. Det vore änd intressant att få ett uppslag på fördelare som kan tänkas fungera i denna kombo, så man vet vad man ska hålla utkik efter.