1

Det har visat sig att någon åker runt med en Falsk-Skyltad vw Bay buss, där registreringsnr är FTF099 och tillhör mig!

jag har fått Parkeringsböter i TYRESÖ,Mellanbergsgården 19-37.
2011-05-28 ICQ/ac

min buss är avställd, saknar fungerande motor och står uppställd bakom flera andra bilar på min parkering och har jag har personligen ALDRIG varit i Tyresö.
min buss är en 1973 års modell COMBI. vad den falskskyltade bilden är av för årsmodell mm vet jag ej, då Företaget, som heter
Q-PARK inte visar några bilder trots att dom säger att bildbevis fins!  ICQ/am

SÅ om NÅGON ser en vw buss ute på vägarna med reg ne FTF099 så SNÄLLA rapportera detta till mig och ta gärna en bilde med mobilen om du har möjlighet! ICQ/ab

tack på förhand till er som vill hjälpa till!

Mvh//Martin Jonsson, swampen.

VolksWagen, Its not about miles per hour, its about smiles per mile!!

2

är det inte upp till dom att bevisa att din buss varit på deras parkering?? hota med att stämma dom ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Swampen skrev:

Det har visat sig att någon åker runt med en Falsk-Skyltad vw Bay buss, där registreringsnr är FTF099 och tillhör mig!

jag har fått Parkeringsböter i TYRESÖ,Mellanbergsgården 19-37.
2011-05-28 ICQ/ac

min buss är avställd, saknar fungerande motor och står uppställd bakom flera andra bilar på min parkering och har jag har personligen ALDRIG varit i Tyresö.
min buss är en 1973 års modell COMBI. vad den falskskyltade bilden är av för årsmodell mm vet jag ej, då Företaget, som heter
Q-PARK inte visar några bilder trots att dom säger att bildbevis fins!  ICQ/am

SÅ om NÅGON ser en vw buss ute på vägarna med reg ne FTF099 så SNÄLLA rapportera detta till mig och ta gärna en bilde med mobilen om du har möjlighet! ICQ/ab

tack på förhand till er som vill hjälpa till!

Mvh//Martin Jonsson, swampen.

4

Personligen så skulle jag be dom dra åt helvete eller dra mej inför domstol.Om det går till domstol så måste dom ju presentera bevis och det kan dom ju inte.

5

Dom kan skita där dom bor. Hälsa dom det.

Du har en totalt riven bil. Bara att dokumentera och även se så du har båda dina regskyltar.
Och att om dom är villiga att gå vidare med det så är dom välkomna.
Hälsa från mig. ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

6

Det kan underlätta om du gör en polisanmälan för stöld av skylt. Annars tror jag det blir svårt att få en vettig kontakt med ett parkeringsvaktsbolag. Det ger dem ju en anledning att visa bilderna så att säga.

Kolla om du åkt dit på trängselavgifter också.   http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Tra … gnsbelopp/

Citroën C5 2011

7

stickan skrev:

Personligen så skulle jag be dom dra åt helvete eller dra mej inför domstol.Om det går till domstol så måste dom ju presentera bevis och det kan dom ju inte.

ja, jag har bestridit fakturan med dom har 4 veckor handläggnings tid på dessa ärenden.
för övrigt så har jag båda plåtarna kvar, och dom sitter på bilen. men de kan ju funnits kopior från tidigare ägare.

tack så länge alla! ICQ/ab

VolksWagen, Its not about miles per hour, its about smiles per mile!!

8

Jag kan iaf åka förbi på vägen hem. Står den på parkeringen tar jag en bild. Ordföranden i typ2-klubben bor väl också i Tyresö så det kan vara ide att posta där med.

9

Q-park tillhör ju skurkbolagen som ALLTID vägrar att riva böter ens om bevis finns...
Risken att dra dom för rätta är (tror jag) att du får betala deras rättegångskostnader om du förlorar, men har bilen stått där den står i många år så tror jag du har stor chans att vinna...  Om du vinner får de å andra sidan ersätta dina rättegångskostnader, så har du nån polare som är advokat så be honom företräda dig, säg till p-bolaget att du inget kan om detta utan att du bett en advokat utreda allt grundligt från början om de inte river boten. Då vet DOM att DOM troligen kommer få pröjsa din utredning och kommer nog vika sig skulle jag tro...

Sen har jag själv betalat felaktiga böter trots att min sambo är advokat (då var hon bara jurist och jobbade på tingsrätt) - hon sa att det var ett helvete med parkeringsärenden då det (om jag minns rätt) ofta kommer 2st p-vakter som intygar att de har rutiner som gör att de aldrig gör fel. Sättet det görs på gör att de ofta vinner. De som överklagar är ofta sådana som är halvrättshaverister. Så generellt är p-tvister hatade av alla och oftast är det så lite pengar att samhället (=du och jag) betalar 10-000-tals kronor för alla domare, lokaler etc för att bråka om böter på några hundra...

Lycka till...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

Förresten, kan det inte vara så att dom skrivit av fel nummer, slagit det i registret och hittat din buss... och hellre skickar ut än att inse att de gjort fel...

Var ju reportage om några av dessa p-bolag där fd anställda vittnar om att de bötfällde bilar med giltiga biljetter, rätt inställda p-skivor osv.

Jag åkte ju på en sån för nåt år sen, hade p-skiva rätt inställd, kom ut och hade bot på bilen... när jag gick fram och påtalade för vakten att jag hade p-skiva, en sådan som är KLISTRAD på rutan så sa han att "den har du säkert klistrat dit efter du fick boten" som var stämplad 5 minuter tidigare... när jag då lugnt och sansat sa att jag inte uppskattade att han påstår att jag ljuger och frågar om de tar kort på bilarna de bötfäller och att jag kanske kunde få se det kortet så säger han att jag (minns ej exakt) måste lugna mig och inte ställa till bråk, jag måste överklaga detta för han tänker inte visa mig någon bild på bilen. Men jag fick faktiskt rätt för jag (om jag minns rätt) ringde nån chef på köpcentret och sa att jag aldrig skulle handla där igen om de inte tog tag i detta, som sen kontaktade p-bolaget och efter mycken mailväxling rev de boten (skivan syntes på kortet jag tillslut fick mailat för övrigt).

Näe, dessa p-bolag är samhällets parasiter som kostar vanliga laglydiga svenssons massor av pengar för felaktiga botar, kostar våra domstolar ännu mera för att de måste traggla igenom p-ärenden med massor av dyr personal...

11

Sen finns ju tidningar att gå till, visa lite bilder på din bil osv..dom brukar inte vara fega att skriva!! parkerings bolagen skall ha SKIT!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

jag tillhör en av de som fått rätt mot ovan nämnda pissbolag.
Du kommer med 99,9% får "vi går inte med på din överklagan". Överklaga då igen och avsluta med att om det inte går igenom så ses vi i rätten.
Är din bil avställd och ej fungerande så ta med nån kompis som vittne på att bilen ej är körbar. Sen har de "bilder". Jag fick aldrig se några, men fick till sist rätt utan tingsrätt. skicka gärna DRÖSVIS med bilder till dom på bilen där den står och be att få se deras (som du aldrig kommer få se annat än i rätten)

En bild på din bil och deras bild på "din" bil gör att tinget kommer lägga ner eländet.
sen är det bara att stämma dom på utebliven arbetsinkomst ICQ/ab

Hursomhelst, svaret jag fick från dom var att de gick med på att riva boten... men att det var en engångsföreteelse (felskyltad parkering)

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

13

fick bot på släpet även fast jag hade löst två biljetter och lagt båda i bilen som släpet var kopplat till...

Överklagade, fick avslag, överklagade, fick avslag, fick en vän att skriva från advokatbyrån han jobbar på... äreendet lades ner.

14

Är det inte så att både finn-skyltar å Lätt-skyltar är liknande som svenska skyltarna. Inte bra, men det är ju faktiskt deras problem. Gå till domstol, anmäl dom för olaga parkeringsbötesläggande, du vinner, å allt är OK. Dom ska bevisa att den stått där, och du har säkert flera som kan bevisa att din bil stått på gården på samma ställe.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

15

Jag fick oxå en P-bot ifrån Q-park i vintras... som tur är var det inte på min bruksbil ?-)

På deras hemsida finns en funktion/formulär att "överklaga" ... så det verkar rätt vanligt ?

"Hej.
Vi har idag tagit emot din invändning mot en kontrollavgift.
Om du inte har meddelat annat så kommer vi att skicka vårt svar till den person som var fordonets ägare då kontrollavgiften utfärdades.
Vår handläggningstid ligger för närvarande på ca 2-4 veckor. Under tiden ärendet handläggs behöver du inte betala kontrollavgiften.
Vid eventuella frågor och funderingar är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer 0771-96 90 00.

Med vänliga hälsningar
Q-Park AB

Carpark AB har bytt namn till Q-Park AB, för mer information – besök gärna www.q-park.se.

Från: [email protected] [mailto:[email protected]]
Skickat: den 30 november 2010 12:34
Till: Överklagningsenheten - QPark AB
Ämne: Q-Park
Namn:
Debiteringsnr:
807070-21844111-12
Utfärdande ort:
Uppsala
Bilens regnr:
Motivera din överklagan:
Jag och min bil har inte varit i Uppsala, ni har skrivit fel reg-nr ?
Bilen är en 1955 års VW, ombyggd till dragracingbil...
Den är ej i trafik (men inreggad).
Se www.garaget.org/mettis

Bifoga fil 1:"

Och så bifogade jag en bild på "Hebbe" - sedan fick jag svar efter ett par veckor att de tagit fel....
Hade nog blivit problem att bevisa att jag inte varit där, om det gällt bruksbilen?

16

dom ska ha fotat vid tillfället så man borde kunna begära fotot

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

17 Senaste redigerad av johan_l (2011-06-17 22:09:52)

Jag tror tyvärr att det är rätt usel ersättning för förlorad arbetsinkomst, störst kostnad för p-bolaget är "rättegångskostnader" om de förlorar. Att tänka på om ni tar det till tinget är väl att försöka se till att det hamnar där "du" bor och inte där p-bolaget har sin hemvist. Det gör det ju lite jobbigare för dem att skicka nån p-lisa att vara med... Bästa sättet är nog som sagt att få bolaget att inse att de har mest att förlora på det hela. Och ett sätt är ju att de får pröjsa rättegångskostnader (=din advokaträkning). Jag tror på att ringa dem och fråga om de tänker riva den... för då kan du lägga upp det som att din advokat isåfall inte ska lägga nån tid på det - men om de inte river den så kör han på och utreder (=kostar kanske 2000kr/h) och hjälper dig att ta det till tingsrätten, du kan ju inget själv om detta och advokaten är rätt säker på att vinna och då slipper du ju betala så...  Men du ska nog ha nån advokat att hänvisa till... även om han inte lägger nån tid på det...

Tänk bara på att DU kan få stå för deras kostnader om du förlorar, så var rätt säker på att vinna om du ska köra den vägen - dvs ta fram bra "fakta" som verkligen bevisar att din bil inte kan stått där (om de presenterar sitt foto på det så lär det ju iofs vara rätt självklart om bilarna är helt olika).

Man ska väl tillägga i denna debatt att det finns både p-vakter och p-bolag som är väldigt seriösa och sjyssta... Det är "skurkbolagen" som kör fula metoder...

edit:  finns mkt info om detta på nätet om man googlar...
http://www.vibilagare.se/nyheter/var-fe … 379?page=1
http://www.minabetraktelser.se/q-park-o … 10128.html
http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/ … ter-beh-vs

verkar tyvärr som ersättning för rättegångskostnader och instämning är max ca 1500kr, så inte heller där har p-bolaget mycket att förlora... å andra sidan kan man ju vända på det och säga att du max kan förlora det plus kontrollavgiften...