Kan man koppla en 12v dörgasare till en 6v bil. Kan man på nått sätt isåfall ändra så de går att göra det eller är det omöjligt.
Använd en sådan här kanske? http://www.dnbilradio.se/produkt/6-12V- … ge-Booster
1302LS Cab -72
Hej!
Chokeelement för 6volt finns att köpa hos Up-North, men nån avstängvingsventil för 6volt hittar jag inte.
Men fråga Kyyymmm här i tråden intill, han bygger om åt andra hållet, ni kan ju byta prylar med varandra! 
Va ja fattar de så finns inte avstängningsventil inte på 6v. Va har den för funktion ?
Va ja fattar de så finns inte avstängningsventil inte på 6v. Va har den för funktion ?
Om jag nu fattat rätt, så stänger den av bränsleflödet då man stänger av tändningen (och öppnar när man slår på tändningen), den skall väl se till att motorn stannar ordentligt när man vrider av tändningen.
En bra koll, är att spetsa öronen och lyssna efter ett klickljud när man vrider på tändningsnyckeln, då funkar ventilen.
Mina erfarenheter är att motorn går dåligt och man får ingen tomgång då kabeln till denna ventil lossnat.
Det är att vanligt fel, samma kabel försörjer ju även chokelementet, det är en enkel och bra åtgärd att se till att denna kabel är fräsch, och att se till att det verkligen blir kontakt i flatstiftsanslutningrna. Det blir ofta glapp i kabelskorna, och det blir oxid på anslutninarna. Många vet inte hur man skall klämma en kabelsko och då blir det dålig kontakt, vid minsta väggupp eller så kan kabeln lossa.
Själv vet jag att det är lätt att oavsiktligt dra bort en av dessa anslutningar då man mekar med förgasare eller tändspolen, det är trångt även om man har frökenhänder, värre med nävar stora som dasslock
.
Rimligtvis borde det finnas sådana ventiler att köpa någonstans, iallafall begagnade. Men tolvvoltsventilen funkar inte på sexvolt, jag har provat. Den drar först vid 9- 9,5 volt. Och det kan ju vara värt att tänka på om man skall försöka starta en motor med dåligt batteri....
http://www.vwimporten.se/typ1/motor/forgasare-insug-mm
Jag kollade på VW-Importens sida, dom har två avstängningsventiler, eller cut-off-ventiler. Dom anger inte till vilken spänning, men av årsmodellrekommendationen iallafall i det ena fallet, borde den var till 6 volt.
Men du kan alltid ju maila till firman och fråga. Chokeelement till 6 volt har dom ju iallafall.
Det som skiljer de två cut-off ventilerna är ett den ena är en cut-off ventil och den andra är ett elektriskt tomgångsmunstycke som har cut-off funktion. De är båda 12 volt, men är till olika förgasare.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Om ventilen drar vid 9.5 Volt så kan du koppla ett 4.5V batteri (platt ficklampsbatteri) i serie med cut-offventilen. Du får byta detta batteri ibland men jag kan inte tänka mig att cut-offventilen drar särskilt mycket ström.
1302LS Cab -72
9 2015-01-06 16:03:36 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-06 16:06:21)
Om ventilen drar vid 9.5 Volt så kan du koppla ett 4.5V batteri (platt ficklampsbatteri) i serie med cut-offventilen. Du får byta detta batteri ibland men jag kan inte tänka mig att cut-offventilen drar särskilt mycket ström.
Nej det funkar inte.
1 cut-off ventilen drar mer än du tror, uppskattningsvis en halv ampere.
2 det är inte säkert den öppnar fullt vid den spänningen.
3 batteriet tar slut vid sämsta möjliga tidpunkt, enligt Murphys lag... kanske under en omkörning.
Om du nu skall hålla fast vid en batterilösning är det ju bättre, eller snarare mindre dåligt att köpa ett 12 volts mc eller mopedbatteri, men så skall ju det laddas.... kanske via en solcellspanel på takräcket
nä, då är det lika bra att bygga om hela elsystemet till 12 volt!
Annonsera istället efter en begagnad, eller skicka ett PM till Kyyymm i tråden härintill som vill byta sina ut sina sexvoltsgrejer, det blir billigare än att köpa ficklampsbatterier.
Du kan ju också skaffa en 6 till 12v konverter och försörja ventilen över den, du kanske senare vill ha en stereo i bilen också?
Sedan vet jag inte om det funkar med att ta bort denna ventil och istället plugga hålet där den sitter... någon?
10 2015-01-06 16:04:50 Senaste redigerad av skvamme (2015-01-06 16:10:46)
Eller varför inte låsa den i draget läge med lite lim?
1302LS Cab -72
Varför inte låsa den i draget läge med lite lim?
Solex/VW/Bosch satte ju inte dit den där ventilen för skojs skull, det finns en anledning till att den finns till. Möjligen, som jag skrev innan, skulle du kunna skruva ur den och istället skruva i en gängad plugg, men då vet jag inte vad som händer riktigt.
Knipsa av ventilen och skruva tillbaka den så har du pluggat hålet.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Ventilen förhindrar glödtändning, men det kan man ju leva med om det går att plugga.
1302LS Cab -72
Jo de låter som ventilen måste sitta där. Som ja fattar de är elchocken och avstängningsventil samma sak. Men om de funkar att bara byta ventilen från 12 till 6v så får man väll bara hitta en spn. O konvertera om till 12v vill ja inte . Lite sjusning med 6v. Jo ja har skickat ett PM till kyyymmm o frågat om byte . Inväntar svar .