Tack för bild på nyckel! Idag har vi monterat ner motorn, det blir nog en helrenovering av den, har börjat med att strippa den men vad den satt ihop med lådan! Har sett över lysena och de fungerar både framåt och bakåt. Snart kommer en önskelista med delar, undrar var man köper bäst delar till de där gamla motorerna? Ska försöka hitta på ett motorställ också.

Härlig bil.
Har själv plockat ner min 25hp motor för renovering så behöver med skaffa delar till den.
Vet bara att det kommer bli dyrt att renovera de här gamlingarna.
1800+ moms för arborra blocket. Sen slipa vev o kam om de ser bra ut.
Alla lager, stötstänger, fixa topparna mm plockar på ordentligt men i slutändan är det ju en stor värdeökare till bilen
Hör med stickan här på forumet är mycket billigare när det gäller arrborning 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Stickan borrar tyvär inte 25hp motorer.
grattis till ett fantastiskt fynd. kan meddela att mindre än 5 mil från där du hämtade den står en lika fin 40-talare. även där är det tvärnit att sälja! 
Jag har också hört talas om den där 40-talaren. Till våren ska jag hämta en till splitt-bubbla som jag hoppas kan ge lite reservdelar, det är ett skogsvrak men jag hoppas på att komma över solskydd, framruta och bromscylinder bak. Mina var av två olika storlekar av den gamla fyrbultade modellen. Vi har monterat ner motorn i delar och allt ser mycket bra ut, blocket kommer ej att behöva borras men det blir renovering av topparna. Har nästan lyckats skrapa ihop en packningsats till motorn. En kam är jag på jakt efter även en ljuddämpare.
Jag har också hört talas om den där 40-talaren. Till våren ska jag hämta en till splitt-bubbla som jag hoppas kan ge lite reservdelar, det är ett skogsvrak men jag hoppas på att komma över solskydd, framruta och bromscylinder bak. Mina var av två olika storlekar av den gamla fyrbultade modellen. Vi har monterat ner motorn i delar och allt ser mycket bra ut, blocket kommer ej att behöva borras men det blir renovering av topparna. Har nästan lyckats skrapa ihop en packningsats till motorn. En kam är jag på jakt efter även en ljuddämpare.
62 2015-01-31 15:49:51 Senaste redigerad av stenis (2015-01-31 15:51:14)
Värmekamrarna på sista bilden hur länge fanns dom
jag har ett par sådana och vet när dom användes
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Jag vet inte 
25 och 30hk har väll dom? 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
jag har bara sett den här modellen
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
De där är väl modellen till 30hk motorn.
Tidiga 30 hk har den "fyrkantiga" modellen och sena har den "avrundade". Tror den nyare modellen kom kring 1958.
Nu är motorn färdigrenoverad. Skulle behöva ett bra bensinpumpsmembran och hela drivaxeldamasker, sen ska allting tillbaks i bilen igen.
Jag har lite funderingar på vad jag ska hälla för olja i lådan?
Men satfläsk vilket jävla fynd. Så vackert så man blir tårögd.. 
✔ [o"☮"o] Adventurewagen -76'
"Satfläsk!"
Nu är motorn färdigrenoverad. Skulle behöva ett bra bensinpumpsmembran och hela drivaxeldamasker, sen ska allting tillbaks i bilen igen.
Jag har lite funderingar på vad jag ska hälla för olja i lådan?
Bra membran vet jag inte om men CSP:s funkar några år innan spriten förstör dom...hela damasker därifrån också. Till växellådan, Agrol hypoid 70-90 funkar fint.
Jag har hört att det ska vara lite si och så med repro-membranen, vw originalmembran är det kanske omöjligt att få tag på.
Då ska jag köpa den oljan.
Tack för svar Bengt!
74 2015-06-05 13:26:34 Senaste redigerad av MGJan (2015-06-05 13:32:46)
Får min 60:a att framstå som rena rama ultramodernahightechracern! Grattis till fyndet!
/MGJan
PS Då har vi båda besiktningprotokoll från 1967 - kul - skillnaden är väl att jag har alla från och med 1967....aldrig avställd - alltid i drift - original! 
Nu närmar sig en besiktning med stormsteg. Bromsar fixade, motorn sitter i och tank lagad, hoppas bara den håller tätt.
