Har en dålig komplett 1300 ad motor. Är erbjuden att köpa en 1500 motor dock bara ett komplett block med cyllar+toppar. Passar insug,fördelare. kylplåtar osv från 1300 motorn Bolton?
AD borde vara 1600... Har jag inte helt fel så är både AD och AB (1300) dubbelportstoppar och 1500 (kanske H) ifall det är en typ 1 ha enkelportstoppar. Om så är fallet så behöver du minst insug. Nån annan kanske vet bättre.
AD borde vara 1600... Har jag inte helt fel så är både AD och AB (1300) dubbelportstoppar och 1500 (kanske H) ifall det är en typ 1 ha enkelportstoppar. Om så är fallet så behöver du minst insug. Nån annan kanske vet bättre.
Dubbelportstoppar och insug/förgasare från 1600-motorn passar på en 1500 om man byter dom övre mittre dragstängerna. Även kåporna passar.
AD är en 1600 som redan skrivits.
Kolla bokstäverna innan serienummret en gång till, det är lätt att läsa fel, det vill gärna samlas massa oljeblandad smuts i de instansade bokstäverna och sirrorna.
Vad är det du saknar? jag har annars en hel hög med delar till en AD motor som jag skrotat, bland annat båda topparna, samt tre cylindrar (
). Delarna är ju begagnade, och kan se ut därefer, och priset är jättebilligt! Måste städa i garaget
.
Det som saknas är dragstängerna (=långa pinnbultar som håller cylindrarna) samt "kringutrustningen såsom generator, förgasare, fördelare och sådant, men det kan tänkas att jag har sådana saker som behöver renoveras, i någon låda någonstans. Komplett tredelat dubbelports insugningsrör skall iallafall ligga i garaget, om nu det är ett sådant du behöver.
Det är ju inte så överdrivet långt mellan Ljungkile och Blöteborg, du kanske har vägarna förbi?
Kanske en övertydlig förklaring, men dubelportstopparna kräver ett insugningsrör med två kanaler, och enkelportarna har ju bara en kanal, det är väldigt lätt även för en rookie att se skillnaden.
Ok. Nu har jag nyktrat till o rest mig ur soffan o lyft på motorluckan. Jag har en F motor dvs 1300 enkelport. Jag tror att 1500 motorn var en H,allafall enkelport.
Eller finns det någon vänlig själ som har en komplett bra motor att sälja, min Bil är 6v en 1300-66:a
Ja då blir det enklare eftersom alla delar passar på 1500-motorn! 
Det som skiljer i 1300 (F) och 1500 (H) är väl att inte cyl och toppar passar ihop (mindre hål i 1300:a toppar) men i blocket är samma, samt även 1600:a cyl passar - då får du en "47 hkr") motor, som fanns original 1969 i typ2 ! -)
Kåpor och allt annat passar, som sagt.
Skall man vara petig, så finns det lite grövre insugningsrör 28mm inner (fr o m motornr F 1629663) tidigt 1300:a har 26mm....
Troligtvis är det dock inte "bara" att slänga ihop delar, då blocket nästan alltid behöver arborras och topparna nya ventilstyrningar (se andra trådar...)
Jo jag vet att det brukar vara så. Den 1500 maskin som jag är erbjuden ska vara i bra skick enligt säkra källor. Den är komplett förutom plåtar fördelare,insug osv.. Men nu vet jag ju att det passar att flytta över från 1300 motorn. Hur är det med svänghjulet förresten ?
Kolla svänghjulen. H har förmodligen 130 kugg och då går den inte i din låda utan att slipa ur.
Ali G
Tack för infon!
