Hejsan! Jag har precis köpt en bubbla från -65 med 1200 orginal motor i (från -65), frågan är nu, ifall jag konverterar den till 12 volt med detta kit ( http://www.vwimporten.se/6-12-volt-konverteringskit ), behöver jag då köpa fästplatta samt remhjul till bilen? har ej tillgång till den nu, därav min fråga. Samt, vart får jag tag på el-choke samt utgångsventil till min bubbla ifall jag skulle 12v konvertera den? Väldigt otroligt tacksam för svar!
Jag tror att generatorns remskiva passar, men är inte helt säker. Jag har aldrig märkt nån skillnad då jag bytt iallafall. Men expertisen här vet nog bättre.
El-choke och anstängningsventilen finns hos Classic Up-north.
http://www.classicvw.se/motordelar/bran … 56_179_341
Hade du tänkt behålla 6volts stratmotorn?
Du behöver minst två relän också, hel/halvljusreläet och ett blinkrelä för 12 volt.
Effektmotsåndet på bilden är till att koppla innan torkarmotorn.
Jag tror att generatorns remskiva passar, men är inte helt säker. Jag har aldrig märkt nån skillnad då jag bytt iallafall. Men expertisen här vet nog bättre.
El-choke och anstängningsventilen finns hos Classic Up-north.
http://www.classicvw.se/motordelar/bran … 56_179_341Hade du tänkt behålla 6volts stratmotorn?
Du behöver minst två relän också, hel/halvljusreläet och ett blinkrelä för 12 volt.
Effektmotsåndet på bilden är till att koppla innan torkarmotorn.
hel/halvljusreläet kom från årsmodell 66-
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Jag tror att generatorns remskiva passar, men är inte helt säker. Jag har aldrig märkt nån skillnad då jag bytt iallafall. Men expertisen här vet nog bättre.
El-choke och anstängningsventilen finns hos Classic Up-north.
http://www.classicvw.se/motordelar/bran … 56_179_341Hade du tänkt behålla 6volts stratmotorn?
Du behöver minst två relän också, hel/halvljusreläet och ett blinkrelä för 12 volt.
Effektmotsåndet på bilden är till att koppla innan torkarmotorn.
Tack så mycket för svaret! Ska genast kolla upp classic up-north! Och ja, jag har tänk att ha kvar startmotorn som är 6v då bilen redan idag är väldigt lättstartad
Vet du vart jag kan få tag på reläna? På min bubbla är det ju fotpedal till hel/halvljus, ska det vara relä där?! Blinkrelä går jag med på iaf
.
Ännu en gång tacksam för svar!
Om du har kvar fotomkopplaren och gillar den så funkar den lika bra till 12 V som till 6 V. Senare modeller fick ju reläet som Niklas skrev, här kan du spara några hundralappar, reälet är dyrt och så måste du ha en ljustueknapp på blinkspaken (eller liknande).
Blinkrelä däremot... kan du ta vilket som helst som har sifferbenämningarna 31, 49 och 49a vid anslutningarna.
Biltema säljer detta relä, i två varianter, ett för traditionella glödlampor, och ett anpassat till LED-lampor och/eller traditionella glödlampor.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=blinkrel%c3%a4
Det är tydligen extrapris på dessa just nu, nästan 40kr.
Jag rekommenderar LED-varianten, även om du skall ha vanliga glödlampor, detta blinkar jämnare, även om en glödlampa gått sönder, det gör inte de gammaldags reläerna.
31 kopplas till jord, 49 till spänningsförande (när tändningen är på) säkring i dosan och 49a kopplas till blinkspakens ingång.
Många behåller 6 volt startmotor, men man får tänka på att den blir väldigt varm om motorn inte startar de första 10-15 sekunderna, och kör man längre finns ju risken att den förstörs. Men om det är en Bosch original startmotor så håller den länge ändå.
Om du ändå kommer på idén att byta till 12 volt startmotor så är det olika antal kuggar på bendixdrevet på 6- och 12-voltarna, då får man byta även svänghjulet. Kan tänkas det finns nån genväg som jag inte känner till.
Ähum... du funderar på konverteringssatsen med växelströmsgenerator... Bra!
Men det som vi här kallar för "generatortornet" är annorlunda för lik- resp. växelströmmarna, men ett sådant ingår oftast i satsen. Vad man bör tänka på då är att utrymmet inunder generatorn kan bli mindre, och där sitter ju bränslepumpen... om det är en pump med litet högre profil så skiter det sig, den får inte plats. Men det finns bränslepumpar med lägre profil avsedda för bilar med växelströmsgenerator.
http://www.classicvw.se/bensinpump-std- … ts_id/1803
Nu har jag ju mest mekat med senare bubblor och AD och AS-motorer, så det kan ju hända att du klarar dig med original bränslepump.
Bland dem som redan har 12 volt elsystem, finns det dom som byter ut likströmsgeneratorn mot en växelströmmare, och här kanske du kan få tag i en fungerande begagnad 12-volts likströmsgenerator med tillbehör, det lär ju bli betydligt billigare i alla fall. Sedan går det ju effektmässigt inte att jämföra en gammal likströmsgenerator med en ny växelströmmare...
Men i en gammal folkvagn har man ju i allmänhet inga större strömförbrukakare, om du nu inte skall ha värsta monsterstereon eller ett halvdussin extraljus eller laserkanoner.
Om du har kvar fotomkopplaren och gillar den så funkar den lika bra till 12 V som till 6 V. Senare modeller fick ju reläet som Niklas skrev, här kan du spara några hundralappar, reälet är dyrt och så måste du ha en ljustueknapp på blinkspaken (eller liknande).
Blinkrelä däremot... kan du ta vilket som helst som har sifferbenämningarna 31, 49 och 49a vid anslutningarna.
Biltema säljer detta relä, i två varianter, ett för traditionella glödlampor, och ett anpassat till LED-lampor och/eller traditionella glödlampor.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=blinkrel%c3%a4
Det är tydligen extrapris på dessa just nu, nästan 40kr.
Jag rekommenderar LED-varianten, även om du skall ha vanliga glödlampor, detta blinkar jämnare, även om en glödlampa gått sönder, det gör inte de gammaldags reläerna.31 kopplas till jord, 49 till spänningsförande (när tändningen är på) säkring i dosan och 49a kopplas till blinkspakens ingång.
Många behåller 6 volt startmotor, men man får tänka på att den blir väldigt varm om motorn inte startar de första 10-15 sekunderna, och kör man längre finns ju risken att den förstörs. Men om det är en Bosch original startmotor så håller den länge ändå.
Om du ändå kommer på idén att byta till 12 volt startmotor så är det olika antal kuggar på bendixdrevet på 6- och 12-voltarna, då får man byta även svänghjulet. Kan tänkas det finns nån genväg som jag inte känner till.
Ähum... du funderar på konverteringssatsen med växelströmsgenerator... Bra!
Men det som vi här kallar för "generatortornet" är annorlunda för lik- resp. växelströmmarna, men ett sådant ingår oftast i satsen. Vad man bör tänka på då är att utrymmet inunder generatorn kan bli mindre, och där sitter ju bränslepumpen... om det är en pump med litet högre profil så skiter det sig, den får inte plats. Men det finns bränslepumpar med lägre profil avsedda för bilar med växelströmsgenerator.
http://www.classicvw.se/bensinpump-std- … ts_id/1803
Nu har jag ju mest mekat med senare bubblor och AD och AS-motorer, så det kan ju hända att du klarar dig med original bränslepump.Bland dem som redan har 12 volt elsystem, finns det dom som byter ut likströmsgeneratorn mot en växelströmmare, och här kanske du kan få tag i en fungerande begagnad 12-volts likströmsgenerator med tillbehör, det lär ju bli betydligt billigare i alla fall. Sedan går det ju effektmässigt inte att jämföra en gammal likströmsgenerator med en ny växelströmmare...
Men i en gammal folkvagn har man ju i allmänhet inga större strömförbrukakare, om du nu inte skall ha värsta monsterstereon eller ett halvdussin extraljus eller laserkanoner.
Tusen tack för svar Björn! Har skrivit upp allt om relä nu, så det kommer jag ha sten koll på härdanefter! Du vet möjligtvis ingen bra sida där det finns begagnade delar till bubblor, som te x generatorer? Är ju en relativt saftig summa för det 12v kitet jag kollat på. Ännu en gång, väldigt tacksam för alla dessa svar ni givit!
Tills för någon månad sedan låg det en och skräpade i mitt garage... Men den sålde jag.
På denna webplats under annonerena finner man ju ibland generatorer, du kan ju också efterlysa en med en gratis "köpesannons".
Jag hittar emellanåt en hel del VW-delar på Tradera och Blocket.
Tänk bara på att en generator väger en hel del, och kan kosta en del i fraktkostnad.
Sedan har jag sett att det finns en gotlänning som kallar sig "Hella" som har en hel del delar, kanske en generator också, vem vet.
Likströmsgeneratorer bör ju iallafall få ett kolbyte innan de monteras i bilen. Inte speciellt svårt.
Sedan kan man provköra en likströmsgenerator genom att koppla den som en elmotor, och se om den funkar. Det finns anvisningar om det här också.
Likströmsgeneratorerna skall kopplas via ett laddningsrelä innan strömmen når batteriet och bilens övriga elsystem. Dessa laddrelä brukar vara en källa till irritation då gamla sådana gärna her upp, ett tag handlade de flesta spörsmålen i denna tråd om dålig eller utebliven laddning. Men det finns nya att köpa... dyrt...
Första generationens växelströmsgeneratorer hade också ett "relä" eller snarare en laddningsregulator. Då det är Bosch så finner man sådana i samtida och senare volvosar och saabar och andra europeiska bilar, men det finns även nya frächa med garanti att köpa.
Senare växelströmsgeneratorer, som den i konverteringsatsen, har en inbyggd helt elektronisk regulator, det är en klar fördel! Om inte annat ger det en enklare kabeldragning.
8 2015-01-04 19:02:29 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-04 19:20:09)
Här är förövrigt url till Hella.
http://www.veteranbilservice.com
Och där finns en beganad generator... men för 6 volt... 
VW Up-North har också en hel konverteringsats, litet billigare än VW importen, men den finns inte i lager just nu.
VW importen skriver ju att du behver byta remskivan och fästplåten om du har den lilla generatorn som bara är Ø90 mm. Och dom skriver också "allt som behövs utom säkringar" men inget om relän och förgasarens elgrejer.... Säkringar föresten, dom bryr sig inte om om spänningen är 6 eller 12 volt. Det är strömmen som passerar igeom säkringarna som är intressant!
I princip kan du halvera säkringarnas värde om du byter till 12 v. Då du höjer spänningen med det dubbla så halverar du samtidigt strömmen i ledningarna, detta enligt Ohms-lag. I teorin är det klockrent, i verkligheten stämmer Ohms-lag nästan lika bra. Men det kan vara svårt att finna aäkringarned så låga värden... Vill minnas att 12volts bilarna bara hade två röda och resten vita säkringar, 16 och 8 ampere, kanske minns jag fel. Jag brukar nämligen byta ut säkringsdosan med porslinssäkringar mot en modernare med flatstiftssäkringar och då ha flera säkringar, där i stort sett varje förbrukare får sin egen säkring, men det är överkurs i en vanlig 6-12 voltskonvertering.
Ledningarna i sexvoltsbilarna är i allmänhet grövre än de i senare tolvvoltsbilar, men det är bara en fördel!
Ska kolla generatorn på min 1200 -65a och se ifall det är Ø90 mm. Om man byter remskiva och fästplåt, måste man inte ha ny rem då? Tack så mycket för all hjälp Björn!
Här är förövrigt url till Hella.
http://www.veteranbilservice.com
Och där finns en beganad generator... men för 6 volt...VW Up-North har också en hel konverteringsats, litet billigare än VW importen, men den finns inte i lager just nu.
VW importen skriver ju att du behver byta remskivan och fästplåten om du har den lilla generatorn som bara är Ø90 mm. Och dom skriver också "allt som behövs utom säkringar" men inget om relän och förgasarens elgrejer.... Säkringar föresten, dom bryr sig inte om om spänningen är 6 eller 12 volt. Det är strömmen som passerar igeom säkringarna som är intressant!
I princip kan du halvera säkringarnas värde om du byter till 12 v. Då du höjer spänningen med det dubbla så halverar du samtidigt strömmen i ledningarna, detta enligt Ohms-lag. I teorin är det klockrent, i verkligheten stämmer Ohms-lag nästan lika bra. Men det kan vara svårt att finna aäkringarned så låga värden... Vill minnas att 12volts bilarna bara hade två röda och resten vita säkringar, 16 och 8 ampere, kanske minns jag fel. Jag brukar nämligen byta ut säkringsdosan med porslinssäkringar mot en modernare med flatstiftssäkringar och då ha flera säkringar, där i stort sett varje förbrukare får sin egen säkring, men det är överkurs i en vanlig 6-12 voltskonvertering.
Ledningarna i sexvoltsbilarna är i allmänhet grövre än de i senare tolvvoltsbilar, men det är bara en fördel!
Ny rem... Aldrig fel att byta den då man ändå håller på, dessa är ju att betrakta som förbrukningsvara. Men det finns en rätt så stor justermån. Man justerar genom att ändra kilspårets diameter på generatorns remskiva. Detta gör man ju genom att flytta den yttre delen genom att ta bort eller lägga till shims mellan skivorna. Överblivna shims sätter man på utsidan innanför mutter och stora brickan.
Det finns olika remmar för lik- och växelströmsgeneratorena, detta beror på remskivans diameter.
Växelströmmarna skall ha en längre rem, men en väl begagnad likströmsrem är ganka uttänjd, så den brukar passa den också...
Jag har köpt remmar på såväl Biltema som på Up-North, shit same... Jag tog med den gamla till Biltema och jämförde med dom som låg i hyllorna där, så därför minns jag inte dess längd.
Ingen orsak, alltid kul att svara på elfrågor och det som är närliggande.
Har pulat ihop en liten inköpslista på både biltema samt classicvw. Förhoppningsvis så är det allt förutom ny rem samt lamporna.
- Automatchocken: http://www.classicvw.se/chokeelement-12 … ts_id/1926
- Generator kit: http://www.classicvw.se/generator-12-vo … cts_id/799
- Blinkrelä: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … LED-42200/
- 12v-6v till vindrutetorkarmotor: http://www.classicvw.se/spanningsomvand … ts_id/2670
- Tändspole: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ole-53400/
Vad det är för slags lampor man behöver finns säkerligen på nätet någonstans
Får kolla runt lite efter det! Hoppas ovanstående låter som ett bra "kit" för 12v konvertering. Om någon har något att säga om vad som behövs läggas till, eller ändras, säg gärna till!
Har läst på olika sidor angående avstängningsventil också, finns den inte på -65orna med 1200 motor? Har ej lyckats hitta någon som nämt det ännu.
Ser bra ut!
Classic Up-north kallar motståndet att koppla i serie med torkarmotorn för "spänningsomvandlare". Det är att ta i! Visserligen omvandlas spänningen, men det är strömmen som begränsas och torkarna går långsammare.
Liknande trådlindade effektmotstånd säljes billigare av Elfa, men då i standrarvården, på 4,7 ohm eller 5,6 ohm. Troligtvis biligare, men frakten tillkommer ju i båda fallen.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … 3D50%2520W
Men om du ändå beställer från Up-North så går det väl an.
Detta motstånd kan bli ganska varmt. Det finns andra alternativ, ett är att byta torkarmotorns rotor, eller ankare.
http://www.classicvw.se/torkarmotor-ank … ts_id/4542
Dyrare, men ingen effektförlust i ett fånigt motsånd, en mekanisk ombyggnad istället för en elektrisk. Det är lätt att byta denna, och vips har du en 12 volts torkarmotor.
Det finns ett treje sätt, och det är att använda just en spänningsomvandlare, en riktig, som tål 50w, Kjell och co har en i byggsats.... Med den kan du också reglera varvtalet, överkurs!
Annars tror jag du valt bra grejer! Jag valde dock Biltemas kromade tändspole, litet dyrare, men ser trevligare ut! Den blåa påminner ju däremot om Bosch original, funkar säkert lika bra!
Men skit i det där fåniga effektmotståndet! Byt motorns ankare!
Kan väl tillägga att Up-North har stor kunskap, och svarar trevligt i telefon, snabb leverans, beställ nu på söndag kväll, och du har grejerna senast på torsdag (oftast onsdag) om dom har dem i lager förstås. VW Importen är säkert bra dom med, men jag har aldrig handlat där.
Observera postförskottsavgifter och liknande!
Tack så hjärtligt Björn för all hjälp! Ska fixa en 12v rotor då istället! Får hoppas att allt löser sig smidigt! Hör annars av mig i denna tråd om något går snett. Ha det fint ni alla!!
Ser bra ut!
Classic Up-north kallar motståndet att koppla i serie med torkarmotorn för "spänningsomvandlare". Det är att ta i! Visserligen omvandlas spänningen, men det är strömmen som begränsas och torkarna går långsammare.
Liknande trådlindade effektmotstånd säljes billigare av Elfa, men då i standrarvården, på 4,7 ohm eller 5,6 ohm. Troligtvis biligare, men frakten tillkommer ju i båda fallen.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … 3D50%2520W
Men om du ändå beställer från Up-North så går det väl an.
Detta motstånd kan bli ganska varmt. Det finns andra alternativ, ett är att byta torkarmotorns rotor, eller ankare.
http://www.classicvw.se/torkarmotor-ank … ts_id/4542
Dyrare, men ingen effektförlust i ett fånigt motsånd, en mekanisk ombyggnad istället för en elektrisk. Det är lätt att byta denna, och vips har du en 12 volts torkarmotor.
Det finns ett treje sätt, och det är att använda just en spänningsomvandlare, en riktig, som tål 50w, Kjell och co har en i byggsats.... Med den kan du också reglera varvtalet, överkurs!Annars tror jag du valt bra grejer! Jag valde dock Biltemas kromade tändspole, litet dyrare, men ser trevligare ut! Den blåa påminner ju däremot om Bosch original, funkar säkert lika bra!
Men skit i det där fåniga effektmotståndet! Byt motorns ankare!
Bara för att krångla till det för dig så finns ett 4e sätt, köp dig en volvo 145/245 bakrutetorkarmotor och ta ankaret ur den.
Köpte själv en sån på skroten för en hundring för några veckor sen.
Läs tråden för instruktion.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4643
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Bara för att krångla till det för dig så finns ett 4e sätt, köp dig en volvo 145/245 bakrutetorkarmotor och ta ankaret ur den.
Köpte själv en sån på skroten för en hundring för några veckor sen.
Läs tråden för instruktion.
Jag nämnde aldrig den möjligheten, då även dessa börjar bli svåra att få tag på. Dessutom är det bara en av typerna som dessa herrgårdsvagnar hade som duger, senare 245 fick en modernare typ av bakrutetorkare...har jag hört.
Sedan surnar väl hisingsbönderna till, då vi hela tiden snor deras eftertraktade torkarmotorer.
Jag fick en kraftfull gliring om detta i somras på en veteranbilsträff, efter att jag lämnat detta förslag tidigare... 
Nu har jag kollat på generatorn samt soppapumpen, lägger upp bilder. Generatorn är Ø90! Så då är det remhjul som måste köpas till (för fästplattor följer ju med i detta kit " http://www.classicvw.se/generator-12-vo … cts_id/799 "). Vart finnes ett sådant? Samt, hur ser soppapumpen ut i jämnförelse med generator? Behöver jag byta ut den tror ni?

Litet osäker på bränslepumpens höjd.
Men du kan ju alltid ringa till Up-North och fråga hur hög bränslepumpen för växelströmsgeneratorn är.
Iofs kan jag ju mäta på min när jag kommer hem i eftermiddag.
Det kommer att bli trångt uppe vid förgasarens högra sida också, men det brukar klara sig med 4-5 mm marginal. Det är länkarmen till accelerationspumpen som kan komma i konflikt med nya generatorn. Men det är litet "elastiskt" här, med hjälp av finmekaniska urmakarverktyg, typ liten kofot och handslägga, kan du försiktigt justera avståndet vid förgasaren om det nu skulle bli en konflikt.
Det går, men det är litet kämpigt att få ur generatorn när motorn sitter kvar i bilen. Allt som finns framför och under får skruvas bort, insug, förgasaren, fördelare, bränslepump, svårast av alltihop är generatortornet, och ändå kan det vara en del lirkande för att få ut genratorn. Med motorn vid sidan av bilen är det i princip bara att lossa generatorns spännband, skruva loss hela fläktkåpan och stången från termostaten, och sedan lyfta allt rakt upp... men det kanske finns utrymme att lyfta rakt upp inne i motorrummet?
Montering sker i motsatt ordning... 
Låter kalasbra Björn! Skall skriva upp de! Såg även nu hur tight det redan idag är mellan generator och förgasare, är det denna grej längst in på bilden som sitter på förgasaren du menar som man kan finjustera avstånd? 
