1

Tänker mest på att de är rostigt runt där packboxen sitter om de läcker olja därifrån då?


http://i1360.photobucket.com/albums/r648/Kristoffer_Larson/C2B044FC-1A74-4C34-B536-50D92E189A93_zpsewlaergh.jpg

http://i1360.photobucket.com/albums/r648/Kristoffer_Larson/ACD84DE3-CA27-4A20-8F79-13D4D7001CE5_zpsctzaacud.jpg


Mvh Stoffe

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

2

Nu syns det lite dåligt men om ytan där packboxen tätar emot så kan det nog vara svårt att få till det, minsta lilla skada på den skär upp boxen.
Kan gå att slipa till med våtslippapper och sen polera till med Autosol.
Lamellytan ser inte så fager ut den heller den går väl iofs att svarva till om inte rosten gått alltför djupt.
Själv skulle jag nog försöka hitta ett i bättre skick.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Vi använder oss av SKF Speedi Sleeve på jobbet, dock på en annan typ av roterande axlar som blivit slitna. Inte jätte billiga i inköp skulle jag tro, vi tar från Momentum men fanns även här efter lite googlande.
http://www.sverull.se/1.0.1.0/55/1/

Vet inte om det skulle funka eller vara värt det men ett tips iaf.

4

Speedi sleeve har jag oxå använt några ggr på jobbet - bra shit!

Men de skulle inte funka på ett VW-svänghjul.

Som det brukar se ut har man ju en axel med kul/rullager som har radialtätning ytterst (i t ex växellådor).
I skitig/blöt/lerig miljö, som på mitt jobb, nöter radialtätningen ett spår i axeln, och det börjar läcka.
Efter att man bytt lager, slår man dit en sleve med medföljande "verktyg", då får man en tunn plåtkåpa på axeln som räddar ytan för radialtätningen..
Denna har en kant eller kragemot ansatsen på axeln eller lagret, och det är ju inte en "rak yta" såvärst på ett VW-svänghjul för tätningen ,-)

5

På min nuvarande motor i BeachBuggyn såg svänghjulet lika rostigt ut.
Jag chansade litet och skavde bort det värsta med stålull, sedan hittade jag en gammal roterande och ocillerande slipmaskin som jag slipade eller kanske snarare grovpolerade ytan mot lamellen med. Innan hade jag kollat om svänghjulet var rakt med en stållinjal, kanske ovetensapligt, kanske en del tur, kanske ett frächt svänghjul som bara rostat litet granna...
Ytan mot packboxen på mitt hjul såg väldigt bra ut iallafall. Detta satt på en motor som sannolikt bara gått knappt 10.000 mil. Jag bytte inte ens lamellen, den fick en behandling med avfettningsmedel för bromsskivor och uppruggning med grovt sandpapper. Nu är det ju lättare att ta ur motorn ur buggyn så där kanske man frestas att chansa litet, om det inte blir bra tar det ju inte mer än tio minuter att få ur motorn igen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

polera ytan för packboxen och om den blir ren och fri från rost är det bara att köra. Slipa av lamellytan med 80korn på en oscilernande slipmaskin tills rosten är borta. är ytan slät utan spår är det okey. Om det är grova spår i lamellytan lämnar du in den för slipning dvs dom slipar ner lika mycket på lamellytan som på ytan för anläggningen av tryckplattan. Beroende på motorstyrka och körsätt så funkar de flesta svänghjul helt okey även när dom ser sunkiga ut. Det viktigaste är ytan för packboxen för läcker den olja på lamellen spelar det ingen roll om lamellytan är slät som en barnrumpa,det slirar ändå.

7

8 Senaste redigerad av mettis (2015-01-05 15:53:33)

Antingen har 25Hkr (30Hkr/tidig Porsche ?) en "rak" yta på baksidan av svänghjulet, eller så har man svarvat den rak?

Så ser det ju inte ut på en 60/70-tals VW....

Tveksamt om det skulle "löna sig" att dels svarva, dels köpa Speedi sleve" ?

9

Äh ja jagar nytt ist. Vågar inte chansa.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

10

Gör ren den du har och lägg upp en bild som visar tätningsytan (som vi ännu inte sett på bild!!!!!).

Risken är att ditt svänghjul är helt ok, några få rostprickar på tätningsytan är inget allvarligt.

Eftersom det syns på bilderna att den är nydemonterad så borde mängden rost på tätytan vara minimal.

Om du köper ett annat svänghjul så har den säkert legat och skräpat i något fuktigt utrymme i några år så din befintliga vara väl värd att ta vara på.

Nå?

PS/ om läckage var anledningen till demonteringen så kan en förklaring till att det läcker vara att ramlagren är sopslut så att tätningen inte kan hantera vevens rörelse.. /DS

S

11 Senaste redigerad av leguanen (2015-01-05 22:58:29)

Ja ja Charlie ja får väl ställa mig o gno då  ICQ/ab  Näe grejen är de att svänghjulet som satt på motorn är trasigt o de här svänghjulet kommer kommer från en annan motor ja har ståendes.

Bättre Bilder kommer när ja har gjort mitt
Bästa.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

12

Utmärkt!

ICQ/ab

S

13

En annan variant som jag använt när det inte är gravrost är att lägga den rostiga detaljen i vattenbad med en skvätt målartvätt och ansluta till den negativa polen på en 6V batteriladdare. Pluspolen på laddaren ansluter man till ett järnföremål som man ochså doppar ner i badet. Det får inte bli kontakt mellan de två metallföremålen. Koppla in laddaren och vänta ett par dagar och rosten är borta.

Håll helst spänningen så låg att det inte bubblar vid polerna, i annat fall ställ upp badet utomhus.

En fördel med denna behandling jämfört med att slipa är att en del rost (inte allt) omvandlas tillbaka till järn.

------------------------
1302LS Cab -72

14

Nu har ja gnott satan i sjukstugan. Mycke som ja trodde va rost visa sig vara skit. Vette fan om nån användt svänghjulet till å hasta varpa me lr nått.

http://i1360.photobucket.com/albums/r648/Kristoffer_Larson/E10EB2CA-F737-4601-98BE-9DA87451A47A_zpslz943osr.jpg

http://i1360.photobucket.com/albums/r648/Kristoffer_Larson/43077500-BC57-465E-8F7E-2A16B5902901_zpsvnm5s4xj.jpg

http://i1360.photobucket.com/albums/r648/Kristoffer_Larson/D9DA1271-3066-4D65-9845-0A31CA05FD80_zpsulobjrae.jpg

http://i1360.photobucket.com/albums/r648/Kristoffer_Larson/9235F2BF-08AE-46FA-B234-20B6484430A1_zpsdfy4hd6u.jpg

http://i1360.photobucket.com/albums/r648/Kristoffer_Larson/D93B4701-D19A-4261-A1AC-83F2040B9047_zpsc3dr1a1i.jpg
http://i1360.photobucket.com/albums/r648/Kristoffer_Larson/8A26577A-45A4-4983-A1B3-2FA39D68578B_zps5zxhrbap.jpg


Men de är måste väl gå att använda. Slänger ner skiten i dieselbadet o polerar lamellytan efter de om de skulle behöas

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name