Nyna skrev:1973-75 har helt annan infästning av stolar än övriga bubblor. Det går heller inte att sätta passagerarstolen på förarsidan el tvärtom på en 73-75.
Det mesta går faktiskt att göra, det beror mest på hur mycket tid och möjligheter man har, samt hur mycket pengar man vill lägga på ombyggnaden.
Björn J. skrev:Så vet man det...
Det har ju förekommit en del råd och dåd här, som går ut på ett kapa loss underredet på originalstolen och svetsa eller skruva fast detta på valfri stol.
Jag har aldrig gjort nån sådan transplantation.
En sådan transplantation har jag gjort. Inte på en 1303, men vill man verkligen bygga om så går det att göra.
Framsäten från en Hyundai Coupé 2005

Även baksätet, man MÅSTE gå hela vägen, kan ju inte bara byta fram och lämna råttsoffan bak.

Framstolarna sitter lågt, bara ett par mm kvar till heater channel så mattan får plats. Titta inte på smutsen i sätet

Vad som inte syns på bilderna är allt jobbet som ligger bakom. Det har tillverkats en "adapter" så stolarna har faktiskt dubbla justeringsmöjligheter. Original golvskenor är orörda och sitter kvar i golvet, man kan alltså enkelt dra ur dessa säten och sätta i VW original om man så vill utan att det finns ett enda märke kvar från finstolarna.
Detta är också genomförbart på andra bilmodeller, troligen också på en 1303. Men olika modeller behöver olika metoder, då kan man troligen också byta höger mot vänster.
För övrigt, jag håller med Stefan F
Stefan F skrev:Dessutom är ju stolar från Golf mk.1 kanske inte längre så vanliga, och de börjar säkert bli lite åtgångna av tidens tand...
Annars visade han också en förträffligt bra adapter, två sådana hade jag köpt direkt om jag körde 1303 och inte ville kötta.
(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand