1

Det är såhär att bilen är nu plåtrent till hälften och resten ar all färg kvar, tanken var att bara slipa ner den lacken och någon etsande grund på allt plåtrent och sen slipgrund över hela skiten..tänker jag rätt?

Men sen är det så att bilen har varit omlackad någon gång så frågan är om man ska tänka på något speciellt? Risk att dem gamla lacken ställer till det?

Nybörjare som vill kunna lite av allt  ICQ/af

2

Det ska gå att lägga en grund över de lack du har kvar utan några komplikationer.
Jag föredrar Hagmans CA-praimer då jag enbart använt de ICQ/ab
Sen om det behövs spacklas så kan du göra det efter grunden, slipa och sen på med slipgrund..
så gjorde jag å de har funkat... men jag slipade ner min helt... alltså all lack var borta.
Men på insidan så slipade jag bara av lacken och la direkt topplack på original lacken.

Finns säker andra som har andra tips.... men det är så jag gjorde.

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

3

Om det är många lager färg som sitter dåligt kan det vara skönt att sas börja om.. Men en bra lack som sitter fast måste inte nödigt bort.. Att issolera med en epoxi kan vara bra då den är tät.. Sen tvistar dom lärde om spackla innan eller efter.. Huvudsaken i min värd att man tätar efter.. Gärna ett lager epoxi efter slipat spackel.. Sedan en slipgrund eller 2 för att bygga det sista.. Men nu jagar väl lackerarna mig.. ICQ/ad sedan lack..

"Man kan göra så.....men det är inte rätt"  Default/lol

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

easos skrev:

Det ska gå att lägga en grund över de lack du har kvar utan några komplikationer.
Jag föredrar Hagmans CA-praimer då jag enbart använt de ICQ/ab
Sen om det behövs spacklas så kan du göra det efter grunden, slipa och sen på med slipgrund..
så gjorde jag å de har funkat... men jag slipade ner min helt... alltså all lack var borta.
Men på insidan så slipade jag bara av lacken och la direkt topplack på original lacken.

Finns säker andra som har andra tips.... men det är så jag gjorde.

mvh/
Andy

Har också kollat på hagmans grejer!
  Menar du samma grund på det lackade som på det som är plåtrent?  ICQ/ab

5

michaelth skrev:

Om det är många lager färg som sitter dåligt kan det vara skönt att sas börja om.. Men en bra lack som sitter fast måste inte nödigt bort.. Att issolera med en epoxi kan vara bra då den är tät.. Sen tvistar dom lärde om spackla innan eller efter.. Huvudsaken i min värd att man tätar efter.. Gärna ett lager epoxi efter slipat spackel.. Sedan en slipgrund eller 2 för att bygga det sista.. Men nu jagar väl lackerarna mig.. ICQ/ad sedan lack..

"Man kan göra så.....men det är inte rätt"  Default/lol

Hur man ska göra och vad man faktiskt KAN göra är två olila saker ICQ/ab  tack

6

Hej.
Jag har slipat plåtrent hela bilen. Sen riktat på det plåtrena.
Isolerat med epoxy. Låtit den torka ordentligt sedan slipgrund på det. Slipat och efterjusterat med ytterligare spackel. Där är jag just nu. Men har tänkt att lägga ett par epoxylager till för att få enhetlig botten att lacka på. Matta ner med 800 papper, klart. Blir det sjunkningar försvinner dom i mellanslipen. Ska bli nano klarlack på. Har jobbat som lackerare i 20 år men finns lika många sätt att göra det på som det finns lackerare:-D.
Lycka till.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

7

Halmstad lackdepå var hjälpsamma när jag lackade min buss, och vet flera i klubben(Halmstad luftkuhlers) som också köpt färg där. Sen har Jonas som jobbar där har en bubbla cabbe också;)

Jag körde i alla fall på slipa det mesta plåtrent. Sen epoxyprimer på allt, invändigt och utvändigt. Sen två varv med slipgrund med slipning mellan på utsidan och på instrumentbrädan. Resten invändig lackade jag direkt på epoxyn efter en runda med slipduken. Fanns tydligen lite restriktioner på epoxyn när man kunde lacka på den, väntar man för länge blir den för tät och måste ruggas upp förstod jag det som.
Topplacken blev nån "lastbilslack" som är lite billigare än "billack".
De har även gamla Glasurit kataloger man kan titta i om man gillar original vw färger från back in the days:)

Jag vart i alla fall nöjd för att vara första gången, tror inte jag kan skylla på materialet i alla fall;)

8

Alex's skrev:

Halmstad lackdepå var hjälpsamma när jag lackade min buss, och vet flera i klubben(Halmstad luftkuhlers) som också köpt färg där. Sen har Jonas som jobbar där har en bubbla cabbe också;)

Jag körde i alla fall på slipa det mesta plåtrent. Sen epoxyprimer på allt, invändigt och utvändigt. Sen två varv med slipgrund med slipning mellan på utsidan och på instrumentbrädan. Resten invändig lackade jag direkt på epoxyn efter en runda med slipduken. Fanns tydligen lite restriktioner på epoxyn när man kunde lacka på den, väntar man för länge blir den för tät och måste ruggas upp förstod jag det som.
De har även gamla Glasurit kataloger man kan titta i om man gillar original vw färger från back in the days:)

Jag vart i alla fall nöjd för att vara första gången, tror inte jag kan skylla på materialet i alla fall;)

Ska ta och prata med dem kanske! Tack för tipset ICQ/ab

9

bahamas skrev:

Hej.
Jag har slipat plåtrent hela bilen. Sen riktat på det plåtrena.
Isolerat med epoxy. Låtit den torka ordentligt sedan slipgrund på det. Slipat och efterjusterat med ytterligare spackel. Där är jag just nu. Men har tänkt att lägga ett par epoxylager till för att få enhetlig botten att lacka på. Matta ner med 800 papper, klart. Blir det sjunkningar försvinner dom i mellanslipen. Ska bli nano klarlack på. Har jobbat som lackerare i 20 år men finns lika många sätt att göra det på som det finns lackerare:-D.
Lycka till.

Ja det finns klart inget universalsätt men de e bra o se lite olika lösningar:)

10

Syxez skrev:
Alex's skrev:

Ska ta och prata med dem kanske! Tack för tipset ICQ/ab

snackade med lackdepå igår! Riktigt hjälpsamma, fick fram rätt kulör direkt och dem kunde tillgodose min önskan om en lätt pearleffekt! Skönt om man kan slippa att experimentera själv! ICQ/ab