1

Skiljer sig shimsen åt mellan 30hk motor och 12-1600 motorn?

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

2

Ja, schismen skiljer iaf på nyare motorer.
Det är inte samma schims på en 1300F som på AD/AS/AB motorer.
Så då borde det inte vara samma schims på 30hk som på nyare 1600.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Är då schimsen lika mellan 30hk och 34HK 1200, D motor och kanske till och med 1300 F/1500 H motor?

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

4

Det är inte samma ytter/inner dia på ;

1: 30Hkr
2: 34Hkr/13-1600:a
3: typ4:an

Dvs tre olika typer, vad jag har sett ?

Hur menar du Lasslo att det skiljer på 1300 och 1600::a ?

5

På mitt 1300F block med orginalvev( tror jag iaf) så är "tappen" där schismen ska på grövre, så vanliga schims(från AD/AS) går inte på. Jag mätte inte, men det skiljer nog 1-2mm.
Nån antydde att det bara var så på tidiga F motorer, men jag har bars skruvar med en så jag vet inget annat ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

6

...därför skall man alltid spara schismen när man skrotar en 30 hästars motor (jag hade tur och hade lite olika tjocklek på de från min skrotmotor och min industriare. Med ny vev krävdes plock från bägge motorerna för att få det rätt)

7

Det här var intressant. Skulle F från -66 ha en annan vev än senare då? Aldrig hört talas om det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Ingen aning Svwerker. Jag vet bara att det inte passade med nya schims på den veven.

Jag pratade om det med Per på Custom innan jag monterad ihop motorn, och han sa att det inte skulle passa med senare schims på den motorn.
Jag tvivlade lite och testade såklart endå. Det passade inte, så Per hade rätt igen ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

9

Då får vi försöka få Per att komma in med lite fakta i den här tråden.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Kollade på CSP och där står det att shims från 61-66 har 55,1 i innerdia och de senare har 53,6.

Det är alltså inte enbart F-motorerna som ska ha det shimset utan alla Typ1-2-3 motorer från 61-66. Det bör alltså vara de som har plåtpackning som tätning, före O-ringens inträde. Om nu veven har annan diameter så är det ytterligare en anledning att inte kombinera fel svänghjul/vev.

Ali G

11 Senaste redigerad av lasslo (2015-01-02 14:43:37)

1,5mm skillnad, då var jag inte helt fel ute ICQ/ab
Det stämmer, min vev och svänghjul är för plåtpackningen.

Ett nyare svänghjul går inte på, iaf så bottnar det inte rätt på en gammal vev.
Jag körde faktiskt med det gamla svänghjulet på en AS motor nån månad för några år sen, pga okunskap ICQ/ab det gick faktiskt bra och höll konstigt nog tätt ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57