1

Jag frågar för att förekomma situationen, när jag inser att de självjusterande bakbromsarna från en 1300S 74 jag har, verkligen inte går att få jämna och jag vill bygga om till tidigare utförande med manuell justering.

Vilka nya delar behövs? Såsom jag tänker mig nu är det bara skölden som skiljer, är det således så enkelt att jag kan byta bara dessa, alternativt bygga om dem, genom att borra upp ett hål eller lägga igen motsvarande?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

kee skrev:

Jag frågar för att förekomma situationen, när jag inser att de självjusterande bakbromsarna från en 1300S 74 jag har, verkligen inte går att få jämna och jag vill bygga om till tidigare utförande med manuell justering.

Vilka nya delar behövs? Såsom jag tänker mig nu är det bara skölden som skiljer, är det således så enkelt att jag kan byta bara dessa, alternativt bygga om dem, genom att borra upp ett hål eller lägga igen motsvarande?

Du använder samma sköldar när du tar bort självjusteringen.Borra bara hål så att du kommer åt att justera.

3

Najs! Då blir det en billig modd! Tack för svaret!  ICQ/ab

4

I originalutförandet med 4-hålstrummor kommer man åt att justera självjusteringens mutter genom ett av hjulbultshålen.
Om du ska bygga om till vanlig justering så måste du byta sköldar, backar , handbromsarmar och staget mellan backarna.
Bromssköldar för självjustering har inga uttag för justerskruvar. Staget som ju är justeringen på självjusternade sitter inte i samma höjd som det icke justerbara. Därav behovet att byta "resten"

5

Jag brukar alltid bara ta bort den lilla armen mellan bromsbacken och kugghjultet på (själv-) justeringsskruven och lämna allt annat som det är. Då justerar jag manuellt, med trumman bortmonterad, till trumman går just över backarna.
På en Buss gör jag samma, men då kan man borra ett hål i trumman för justeringen. På en Bubbla skulle hålet komma i en jättetjock del av trumman, så det låter jag bli.
Ps. Hjulcylindrar till Bubblor med självjusterande bakbromsar är också annorlunda. Kolvarna är längre och har en tätningsring, istället för en "cup".

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

6

Okej, man kan byta allt, eller modda det man har? Jag har ju fembultstrummor såklart och det borde inte vara omöjligt att borra igenom, jobbigt, men inte omöjligt. Och jag är inte så bra på att få till det som det är nu, dvs justera ut maximalt och sen trä på trumman, det blir som regel inget bra resultat av det, dessutom svårt att få det jämt mellan höger och vänster. Det är lättare att justera på traditionellt vis; justera ut så att trumman inte går att vrida längre, sen tillbaks så att den precis går att vrida runt.

7

Om du plockar bort allt som påverkar det tandade justeringshjulet så borde det gå att justera direkt på detta.Man justerar ju trots allt inte bromsarna så ofta. ICQ/ab

8

Gör man det så finns det inget som låser justeringen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

I Custom & Speed Parts katalog finns en tabell med vad som behöver bytas och artikelnummer på de nya delarna.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

10

Tänkte att jag låter bli att skapa en ny tråd, så jag dammar av denna lite om det är ok..har en 1303s och mina sköldar var helt slut!
  Så jag fick ett par nya och fixade till dem, och lagom tills färgen hade torkat fick jag se mina gamla som låg i ett hörn..och dem är inte samma! Så nu har jag ett par sköldar med manuell justering, vilket i sig inte är negativt men jag har köpt helt nya backar, hjulcylindrar och fjädrar o allt sånt, har inte tillgång till csps katalog så skulle vilja veta om grejerna passar allt eller om det bara är att beställa nya grejer igen..?

11

Kanon ICQ/ab  går det inte att spänna den inne vid handbromsen tro? Annars e de bara att beställa nytt, ingen fara på taket där inte !

12

Och tänk att jag inte har den blekaste om hur jag löste situationen.  Default/yikes  "Snart" ska väl grejerna ihop igen, då lär jag få justera igen, kanske vet jag då?

Det är helt okej, till och med påbjudet, att använda mina gamla trådar! ICQ/ab

13

kee skrev:

Och tänk att jag inte har den blekaste om hur jag löste situationen.  Default/yikes  "Snart" ska väl grejerna ihop igen, då lär jag få justera igen, kanske vet jag då?

Det är helt okej, till och med påbjudet, att använda mina gamla trådar! ICQ/ab

Hehe lätt att glömma, tror att jag har fått svaret jag ville dock, kanske behöver nya fjädrar dock, det paketet jag köpte innehåller nog en lång o 2 små, nu ska det ju vara 2 långa enligt stouts bilder  ICQ/ad