1

Monterade nya hjullager då jag hade konstiga ljud vid nedfjädring.
Dock har jag nu nästan samma ljud med dom nya lagerna.
Något som inte stämmer här.
Man kan alltså få fram ett "glappljud" om man gungar fälgen med lagom mycket frenesi om den står på backen.
Alltså är där spel i något.
Ett spel som man inte kan känna obelastad då det är stumt. (presspassning på yttre lagerdelen)

Rev ner trummorna och skruvade av lagerstödet för att börja kontrollmäta.

Då är där 9mm mellan där lagerbanan ska hållas fast och där den skruvas ann mot bromsskölden.
http://i175.photobucket.com/albums/w151/hififreak/4484b23e.jpg

Och 8,3mm är motsvarande mått på bilen.
http://i175.photobucket.com/albums/w151/hififreak/df29f0eb.jpg

Alltså ett glapp på 0,7mm. Och detta är utan packningen. Så säkert 1mm in total.

Vad är det jag saknar? Där satt inte något mer innan på kärran.
Det känns som det saknas en typ av o-ring. Fast jag är tveksam till att det ska va en av gummi.

Efter lite sökande på internätet så hittade jag denna bild.
Nr 8 där är inget jag har haft.
http://www.nls.net/mp/volks/pics/swgaxle.jpg

Någon som har koll?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

2 Senaste redigerad av 25hpman (2011-06-14 22:30:08)

Den O-ringen ligger på utsidan av lagret, o hamnar således längst in i lagerskålen vid montering.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

O-ringen nr 8 ligger väl i 45 gr fasen i lageröverfallet mot skjölden? har jag för mig ICQ/ad

4

Jupp. Det är riktigt.
Men var är min saknade millimeter då?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

Bengt H skrev:

O-ringen nr 8 ligger väl i 45 gr fasen i lageröverfallet mot skjölden? har jag för mig ICQ/ad

x2

6

Det brukar nästan alltid vara ett litet glapp som du beskriver det så under förutsättning att du även har bricka nr. 7 så är allt ok.
Den stora o-ringen sätts runt lagret innan du sätter lagerhållaren på plats.

7

Jag hade sådant på min oval efter jag bytt till 58-64 bromsar. en kompis svarvade en tunn liten "bricka" att lägga in så var glappet borta. Henrik L har grävt djupare i "omatchande axlar/sköldar/lageröverfall" och jag försökte gräva jag också map splitbromskonvertering...
se mera på
http://fridaysplit.blogspot.com/2011/03 … ering.html

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Så det ÄR fler som varit ute för detta?
Letade som fan men kunde inte hitta att detta ämne behandlades någonstans.

Kan tänka mig att det inte är ett problem på en bil med vanliga hjulvinklar, men i mitt fall där hjulaxlarna pekar lite uppåt och när jag kör över en kant typ, så säger det lite klonk i min bakvagn. Det är inte så lite irriterande.

Man kan ju även svarva bort en dryg mm på lagerhållaren.
Det blir ju samma som att man har gjort en bricka och lagt innanför.

Skulle man göra en ring eller bricka att lägga i så känns det som att den skulle va av aluminium.
Den kan formas lite mot lager och överfall när man spänner åt, men kommer troligen inte fortsätta att deformeras eftersom glappet blir noll och det då inte byggs upp nog moment genom en rörelse.

Så man skulle haft en bit 1,5mm alu plåt...  Default/hmm

9

j:son skrev:

Kan tänka mig att det inte är ett problem på en bil med vanliga hjulvinklar, men i mitt fall där hjulaxlarna pekar lite uppåt och när jag kör över en kant typ, så säger det lite klonk i min bakvagn. Det är inte så lite irriterande.

Skulle man göra en ring eller bricka att lägga i så känns det som att den skulle va av aluminium.
Den kan formas lite mot lager och överfall när man spänner åt, men kommer troligen inte fortsätta att deformeras eftersom glappet blir noll och det då inte byggs upp nog moment genom en rörelse.

Om du svarvar av lagerhållaren så får inte den stora o-ringen plats.

10

stickan skrev:
j:son skrev:

Om du svarvar av lagerhållaren så får inte den stora o-ringen plats.

Jodå. Det är ju bara att göra motsvarande vinkel.

Hursomhaver så undrar jag om jag behöver den o-ringen.
Det blir packning på tub och jag har ingen olja ut i rören längre. (Därav bytet till kapslade lager)

11 Senaste redigerad av j:son (2011-06-15 14:40:49)

Tog en 1,5mm svetstråd som jag har när jag hårdlödar och la den inne i lagerhållaren.
En lite kraftigare o-ring ytterst mot lagret och en laddning packning på tub.
http://i175.photobucket.com/albums/w151/hififreak/b1e45cc3.jpg

Kan inte framkalla något ljud nu hur mycket jag än hoppar på stötfångaren.
Ska ut och provköra lite senare.
Ska bara käka upp jordgubbarna och smutta klart på min latte av detta grymma kaffet.

12

Låter som en bra fixlösning!

Tänk på, som jag skrev i min blog, att inte ha papperspackningar på båda sidor...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

Ingen papperspackning alls.
Bara Loctite.
Det fina med att ha en rund packning är ju att den kan deformeras lite (och gör det lätt) mot lager och hållare, för rätt perfekt passform.

Är dock inte säker på vad för tråd jag använde. Det är ingen jag brukar använda och där var lite ytrost på den.
Det blir nog bra.  ICQ/ag

14

Efter en liten provtur kan jag bara säga att det vart perfa!

Ska in till stan senare för att lägga på sommar-ostarna.

15

gammal tråd men har ett glapp på min som känns precis som ett hjullager men de är bytt, trumman sitter som berget.
kan de va i v-lådan el lär de va nåt likn problem som ovan?
och vad orsakar detta isf?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

16

Ja om det inte är det felet som diskuteras åvan.
Delar slits och bilarna är ju gamla men det går säkert att fixa Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

17

Kapar tråden lite... Nr 13 på bilden. En bricka som är så pass stor att den måste sättas in före packboxen. Behövs den? Om ja var hittar man såna? Har antingen tappat bort en eller så saknades en från början. OCh om den sitter på plats, när man drar åt trumman pressas inte brickan in i packboxen då?

//Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag