Håller på att renovera bromssystemet på bubblan och köpte en halvliter bromsvätska på Statoil för att förfylla bromsvätskebehållaren, se att den håller tätt. Läste på flaskan att det var DOT 5.1, glykolbaserat. Min fråga är, kan man använda denna eller ska man ta DOT 4? Tätningarna till huvudbromscylindern är äldre NOS. Hjulcylindrarna fram har nytillverkade tätningar och bak är det nya två-bults ekonomi hjulcylindrar.
Man kan använda allt men Dot 5> är mycket känsligare för att ta upp vatten än Dot 4
Som du skriver så är 5 agresivare mot gummit i systemet ( En liten sak som jag har råkar ut för När vi bytte från castrol SRF till AP så gick gummi tätningana i brembo oken (porsche ))
Jag brukar säga så här byt inte fabrikat om det är möjligt
Ps 99% av broms väska (är ingen olja) är glykolbaserad ( det finns oxå silkon)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Inget svar på din fråga
men. Jag hällde på siliconebromsvätska på min T1:a när jag ändå bytte allt. mycket dyrare (450kr/L) men den ska inte dra till sig fukt. Så man slipper rost i cylindrar osv. Vet dock inte hur den är mot slangar och gummi men silikon ska väl va snällt mot gummi. Den får inte blandas med nån annan bromsvätska.
Har kört siliconvätska sen mitten på 80 talet, funkar perfekt, inte en kärvande cylinder inget krångel alls.
Har också tänkt på siliconvätskan. Skulle dock vilja prova först och se så att systemet håller tätt. Det kanske inte är någon bra idé att börja med vanlig och sen pumpa igenom siliconvätska från tom behållare, kanske finns risk att det blir kvar av den vanliga vätskan ute i hjulcylindrarna?
Siliconvätskan ska inte blandas med andra vätskor.
Tack alla för snabba svar. Då blir det till att tömma ur den lilla skvätt jag hällt i behållaren och ev. dränera huvudbromscylindern om det behövs och köra på silicovätskan och hålla tummarna att det är tätt med en gång. En bil som blir besiktningsbefriad när den kommer ut ska man väl inte behöva byta bromsvätska på 
8 2015-01-01 23:30:42 Senaste redigerad av Skåningen (2015-01-02 00:02:58)
Nja ett förtydligande är nog bra här
Bromsvätskan SKA ta upp vatten för att skydda komponenterna i systemet från rost osv, därför ska bromsvätskan bytas vart annat år
Och när man byter bromsvätska ska denna komma från en oöppnad förpackning
Jag rekommenderar en bra Dot 4 bromsvätska och inget annat
Glykolbaserade bromsvätskor är industristandard sedan länge, en del utbrytare finns men de är få. Orsaken är att alla hydraulsystem, som inte är hermetiska, har en viss luftväxling med temperaturväxlingarna(Boyles lag), med luft kommer luftfuktighet, som till slut kondenserar till vatten som kontaminerar hydraulvätskan. En maskin arbetar oftast och dessutom i en tempererad och ofta fuktkontrollerad miljö, vilket inte ger så mycket gasväxling, medan en bil blir varm och kall, står ute i regn, snö och sommarhetta vilket ger en stor gasväxling. Detta tenderade ju självklart inte att vara ett problem under första delen av 1900-talet då bromsarna var mekaniska, men i och med att prestanda på både vägar och motorer steg behövde man förstärkning på bromsfronten då de mekaniska bromsarna var mycket ojämna i bromsverkan på grund av justeringssvårigheter. Hydraulik var lösningen där ett identiskt tryck kunde åstadkommas på flera punkter samtidigt. Utvecklingen gjorde att bilarna fick en servoassistans från insugsvakuumet, så det blev ännu lättare att bromsa. Men all rörelseenergi måste ju ta vägen någonstans: värme. Värmen från bromsarna gav högre gasväxling och skapade mer vatten i bromssystemet, och helt plötsligt så kokade vattnet vid inbromsning, vilket gav gas i ett hydraulsystem, vilket gör att det upphör att fungera. Hydraulsystemets främsta egenskap är att hydraulvätska ej kan komprimeras, men det kan gasen som bildades. För att få bort vattnet så måste man ha en vätska som kan emulgera med vattnet och behålla vätskeformen vid så hög temperatur som möjligt: glykol.
Silikon är till skillnad från glykol ej löslig i vatten och har lägre densitet än både glykol och vatten. Dessa skulle vid förekomst ansamlas i systemets lägsta punkt, bromsoket, detta är tyvärr också punkten som genererar värmen i systemet. Detta gör att man inte kan byta till silikon såvida inte hela systemet byggs upp på nytt med nya tätningar, gäller även om glykolbaserat skall ersätta silikon. Olika tätningsmaterial kan reagera med de olika bromsvätskorna. Silikon samlar inte på sig avlagringar och åldras ej. Vid förbränningstemperaturer kan silikonet förlora sin vätskeform och övergå i sin grundform: sand. Om vakuumservo på en bensinmotor används så är det alltså bra om huvudbromscylindern ej läcker in via vakuumklockan till insuget.
Är ALLT nytt så kan man använda silikon men oftast är någon komponent gammal och byte man bromsvätskan regelbundet så fungerar DOT 4 alldeles utmärkt
Problemet när "privat" personer börjar använda silikonbaserad bromsvätska är att risken för blandning av de olika sorterna är stor med olika ägare osv
En del större veteranbilsrenoverare/museer, USA:s försvarsmakt och Harley Davidson har silikon bromsvätska som standard
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
I princip är allt nytt, bromsrör, bromsslangar, och alla tätningar. Det enda som är gammalt är huvudbromscylindern som är orginal till bilen med NOS tätningar sen 60-70talet och främre orginal hjulcylindrar med nya ATE tätningar. Läste också om att tätningar som varit i kontakt med vanlig bromsvätska skulle bytas ut på Bosse bildoktorns sida och kom då att tänka på att när jag satt ihop huvudbromscylindern för några månader sedan så smörjde jag in delarna med vanlig bromsvätska. Därmed är det kanske lika bra att köra vidare med DOT4 och se till att byta bromsvätskan med jämna mellanrum. Har gjort så på tidigare bilar och de har ju funkat fint.
Låter som en utmärkt ide är trots allt standard i 99,90 % (egen uppskattning inte säkerställt i någon utredning) 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Til opplysning:
DOT 4 og DOT 5.1 er blandbare.
DOT 5 er silicone, inte blandbar.
Låter som en utmärkt ide är trots allt standard i 99,90 % (egen uppskattning inte säkerställt i någon utredning)
99.9% är en bra siffra! lämnar ju 0.1% felmarginal för den gången det skulle visa sig att man faktiskt har fel