1

Jag har en del växellådor nerplockade för att få fram reservdelar/drevsatser till de lådorna som jag använder eller kommer att använda. Jag skulle vilja få lite ordning på dessa drev, axlar och övriga delar och har tänkt mig att bygga någon typ av trälådor med indelade fack att förvara dem i. Jag har sett sådana lådor tidigare, någon som har bilder på sådana eller har några tankar om hur sådana kan se ut.

skall man bygga så att alla axlar ligger i en låda, alla 3:ans drev ligger tillsammans osv. Eller man bygger en låda med plats för alla lösdelarna för en vxl?
vad tycker ni?

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

2

Alla drev är väl parade med varandra så det är viktigt att hålla reda på dom så.
Jag brukar bunta ihop dom i paren och lägga i grova plastlådor.
Endel drevsatser har jag kompletta i ikeas smålådor med lock.

3

Rätt Niklas, de ligger parade med buntband och jag hade tänkt att lägga dem parade också i fack i trälådan som jag vill göra. Som de ligger blandat i dagsläget i en stor plastback på en pall, långt över 100 kg tycker jag inte om. Så därför vill jag få lite ordning på dem.

Det är långt ifrån alla här som har en massa vxl delade som ligger i garaget, det förstå jag, men om ni funderar en stund, hur skulle ni vilja ha delarna liggandes, i vilken ordning? för jag tror att alla vill ha ordning på sina delar, eller?

Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.

4

Är sådana där "godislådor" för små? Dom brukar man ju annars få gratis i affärer som säljer lösgodis, ja tomma lådor då alltså ICQ/ae
Överskottslagret säljer ibland stabila trälådor som en gång var avsedda för militärt bruk i fält. Det finns sådana för många olika ändamål, jag såg en sådan med olika fack avsedd för telemateriel, och en avsedd för reservdelar till pesonbilar..! Men dom är tunga och lär väl kosta mellan 500 och 1500kr.

Själv har jag haft divese bildelar i pappkartonger... Och det är inte alls bra ICQ/ac .
Men börjar alltmer att ersätta dessa med godislådorna, iallafall till mindre delar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Tack Björn
Militärens trälådor "börjar" bli svåra att få tag på tycker jag, har väl en 6-7 st själv i varje fall och köper gärna fler om jag springer på sådana. Godislådorna har jag också och använder när jag plockar sönder något innan det skall märkas upp ordentligt, vilket tyvärr inte görs alltför oftast. Men jag vill ha dreven lite mer åtskilda från varandra så att de inte skadas och att bygga nya trälådor med små fack indelade för två drev och axlar har jag inget emot, tycker om att snickra också.

Men framför allt vill jag ha det överskådligt då det händer att de ringer till mig och frågar om jag har vissa vxl delar till salu och som det är nu går det inte att hitta något. Antagligen blir det trälådor i storlek av en halvpall och sen i olika lådor som går att lyfta isär, men frågan är hur jag skall dela upp det...

6

http://www.gigant.se/products/category/ … -i-plywood

Går att beställa hem i de flesta järnaffärer. Inte helt gratis, men vansinnigt stabila och välgjorda.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

7

Tack
Skall kanske fortsätta på den linjen, hade inte tänkt på dessa faktiskt, har redan ett 50 tals lådor som jag köpte via en "skrot" för 20-50:- /st
skall titta lite närmare på storlekar som finns och möjligheter till att inreda, annars blir det till att göra själv av lämpligt material.

http://i512.photobucket.com/albums/t324/Filipp9146gt/inbaumlndigtverkstadenapril2012026_zps8aff72bb.jpg

8

Ok, sedan finns det ju de där "champinjonlådorna" blåa, plast, genombruten botten och stapelbara, även de brukar vara gratis. Möjligen återanvänder grönsaks och svampodlarna dessa, men för några år sedan kastades dom bort= resursslöseri.
Brödbackar har jag också, men som vill ju bagerierna ha tillbaks. Jag köpte en gång slaktbackar, stabila plastlådor, men dyra. Ikea säljer ju en hel del olika plastlådor med eller utan lock.

"Det riktiga" överskottsbolaget har etablerat sig på Hisingen, om du har vägarna förbi, en källarlokal på Backaplan nästan granne med Biltema, och maskiner och fordon säljs ute i Säve.
I backaplansbutiken såg jag diverse trälådor och ammunitionslådor strax innan julhelgen.

Jag vet att civilförsvaret krängde av en hel det trälådor också, orangea, och då kunde man ju köpa tält och släpmotorsprutor samtidigt... ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."