Funderar lite på ventilfjädrarna... Är de olika i ändarna så det har betydelse vilken som är mot toppen? Det är en 34 hk originalmotor det gäller och jag hade inte koll när jag lossade dem och blir nu lite tveksam.
Nu vet jag inte hur ventilfjädrarna är på en 34hk motor men kolla om varven är tätare på ena sidan då ska denna sidan vara ner mot toppen 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Har ju hunnit sätta dit dem, bara att ta loss igen då. Jävla pill med knastren
Ett tips är att ta en klick fett på dem och en radiomejsel då kan du flytta runt dem utan att far bort vid monteringen.
När du tar bort dem använd en pennmagnet.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Originalfjädrarna är ju "progressiva" (blir hårdare vartefer lyftet ökar) och den tätare lindningen vänder man mot toppen pga högre vikt (?)
Varför är inte "trimfjädrar" progressiva....verkar ju vara en bra ide. -Kräver lite mindre tryck i början = effektvinst ?
Finns det några fjädrar som inte är progressiva?
Så vitt jag vet blir alla fjädrar hårdare ju mer de komprimeras, vissa mer andra mindre beroende på hur lindningen ser ut.
Ali G
En del är mer progressiva än andra..... ;-)
Skulle man rita en kurva på fjädertrycket kontra lyfthöjd, kan jag tänka mig att man får en böjd, stigande linje på originalfjädrar, och en rakare linje på eftermarknad. Dvs original kräver lägre kraft i början av lyftet - är inte detta tanken med tätare lindning i ena änden ?