1

Någon som vet om denna är NOS? Är etiketten VW? det verkar att ha suttit en dekal till som ramlat bort men hade mer "VW-proportioner".  Det som skiljer denna mot tex Gerson är att den har en pressad kanal nertill för dränering, Gerson har ett hål.

Post's attachments

IMG_3853.JPG, 85.81 kb, 640 x 480
IMG_3853.JPG 85.81 kb, 180 downloads since 2014-12-22 

IMG_3854.JPG, 102.02 kb, 640 x 480
IMG_3854.JPG 102.02 kb, 175 downloads since 2014-12-22 

2

Denna främre hattprofilsbalk mellan de längsgående rambalkarna skall vara lika -50 till -67. På min -67: a är den dock annorlunda med ett extra hål och flera helt fyrkantiga urtag. Men nu är jag ute efter utseende till BD. Har någon en eftermarknadsbalk att kolla dessa mått på? Eller tom en originalbuss som inte är för upprostad? Balken är sedd framifrån.

Post's attachments

frambalk.JPG, 64.1 kb, 1368 x 683
frambalk.JPG 64.1 kb, 289 downloads since 2014-12-22 

3

Din första plåt är väl till bay?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Näe en böjruteutriggare är kortare. Denna har längden och passar till en bakre utriggare till split.

5

Jeg har også en NOS utrigger til splitt og den har samme drenering.

6

Zündfolge skrev:

Denna främre hattprofilsbalk mellan de längsgående rambalkarna skall vara lika -50 till -67. På min -67: a är den dock annorlunda med ett extra hål och flera helt fyrkantiga urtag. Men nu är jag ute efter utseende till BD. Har någon en eftermarknadsbalk att kolla dessa mått på?

Jag har nog nån balk som jag kan ta mått på.

Få se om jag hinner ikväll.

7

Härligt! Ingen brådska dock jag sitter inte vid CAD: en och väntar just nu. Har du även den bakre så ta gärna fram den också. Tänkte lägga upp den här med samma fråga också.

8

Då verkar det som att detta är en korrekt dränering då och Gerson har gjort en förenkling! Vilket originalspån man är!!

9

Det är nog ingen förenkling.

Dom tidiga bussarna har bara ett hål. Jag tror förstärkningen kom ganska sent. Vet tyvärr inte när, men tror nån gång på -60-talet.

Gersonbalken ser ut som den på din ritning. Men hålen sitter på lite olika mått. Men jag vet inte hur väl Gersons hål stämmer.

U-uttaget sitter 220mm in på Gersons och hålet för värmeröret är mindre. 70mm ska det vara, men det är ju för att värmeröret är koniskt på barndoor. Hålet i den bakre balken är 80mm. På min -55 körde jag med 80mm rör hela vägen.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=30773&download=0

Den bakre balken är ganska lik den främre, förutom att det bara finns ett stort U-uttag på vänstersidan. På högersidan sitter det ett U-uttag som bara är 10x10mm och sen sitter det ett fyrkants U-uttag därimellan.

Här är en bild på den bakre.  Du ser även ett hål med en M6 svetsmutter och en M6 bult. Det är fästen för bromsledningen.

http://i247.photobucket.com/albums/gg123/67singleturd/67%20singlecab/CIMG1797.jpg

Det är egentligen ingen mening med att ta mått på eftermarknadsprylar. Nån borde ju sitta på en rostig original, där man fortfarande kan se alla hål.

10

Det har hänt en hel del i utveckling under bussarna. Då får det bli dräneringshål i BD-utriggarna istället för pressningen. Gerson säljer de med hål till hela spannet; 50-67. Fordonet sitter nog ihop ändå! De tre hålen i i-balkarna ska ju inte heller vara med på BD. Handbromsen ligger under dessa balkar.
Jo ett originalfordon vore bäst att mäta på så jag tog en tur till Sala och fick fria händer att gå loss med stålskalan på ett orört originalfordon. Gerson stammer inte fullt ut såg jag. Nu ska det vara enligt Volkswagenwerk dock och förhoppningsvis slipper man karva ur i balkarna.

Post's attachments

chassi.JPG, 106.32 kb, 1148 x 653
chassi.JPG 106.32 kb, 189 downloads since 2015-01-12