1

Om man nu tänkt sig att kosta på helt nya topplock... Vad eller i vilka banor ska man då tänka på så att man får toppar som kommer att fungera bra till sin motor?
För det finns en del att tänka på som ventilstorlekar, flöden, tillverkare m.m.

Motorn som det gäller i detta fall är en 1904cc (74x90.5mm, W100) Och förgasarvalet är inte riktigt bestämt... än. Men helst dubbla enportsförgasare av något slag (för enkelhetens skull).

Saknas mera info. så hojta till bara!!

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-12-28 12:04:07)

Jag kommer med mot frågan vad var tanken att sätta in 1904cc motorn
Om det är en buss så skulle jag kasta w100  åt H#%#Te  köra med 35,5x32  för att det blir lite jobbigt för din förgasare (26mm halsring) med en sådan kam (typ 3 fuggar 2x 26mm)
Köp ett par vippor typ 1,4  höj kompet till 8,5-9,0 statiskt
Ps på 35,5 ventilen är sätes hålet cirka 29mm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av germanbug (2014-12-28 14:41:07)

Motorn är under uppbyggnad just nu...

Och anledningen till att det blev 1904 är att jag vill få ner varvet och få ner vridet lite längre ner i registret, och använda mina nuvarande 90.5 cylindrar. Är smått less på varvvilliga motorer nu...
Och att möjligheten finns att bygga vidare på motorn med tex "ännu" större förgasare, än dubbla enkelportare som jag tänkt att använda mig utav, om man skulle känna för det framöver
I första han blir det med dubbla bestyckade Weber 34:or. Men sen kan det bli dubbla Solex 40:or, om jag får tag i några fina sånna sen.

Och där den ska sitta är i en 1303, som är ihopdockad på en Porsche 901-låda  (5-vxl.)

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

germanbug skrev:

Motorn är under uppbyggnad just nu...

Och anledningen till att det blev 1904 är att jag vill få ner varvet och få ner vridet lite längre ner i registret, och använda mina nuvarande 90.5 cylindrar. Är smått less på varvvilliga motorer nu...
Och att möjligheten finns att bygga vidare på motorn med tex "ännu" större förgasare, än dubbla enkelportare som jag tänkt att använda mig utav, om man skulle känna för det framöver
I första han blir det med dubbla bestyckade Weber 34:or. Men sen kan det bli dubbla Solex 40:or, om jag får tag i några fina sånna sen.

Och där den ska sitta är i en 1303, som är ihopdockad på en Porsche 901-låda  (5-vxl.)

Dina 34 bör ha 26mm halsring (kopia av typ3)
Efter som du redan har bestämt dig att varva (kamaxelen är det som bestämmer detta )
Som johanes p (JPM) så räcker en 35.5mm ventil så mycket typ 100-130 hk
Har fått samma resultat i min trimtråd 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

043 mexicotoppar med 9mm skaft på avgassidan. 35,5mm insug, 30mm avgas. Portade av mig och Micke. Originalkam och 1,4:1 vippor, hårdare fjädrar och chromoly-retainers. 85,5mm borr förvisso.
1Cfm ~ 1hk minus andra faktorer.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-bd9a50386d245f2254b8cb9b52cee38b.jpg

6

Då är det topplock runt kring standard topparna som gäller alltså.
Om vi tänker ett steg till, hur passar då 041-toppar med 32/39 ventiler? Om jag kan använda dessa och fräscha till de eller om jag istället ska köpa nya som passar bättre? Har läst både det ena och det andra om just 041:orna.
041-topparna kör jag med i min 1776cc idag ...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

041:or har väl kort 14mm gänga för tändstift? benägna att spricka vad jag läst. Vw motorsport som tagit fram den gjutningen och är väl ämnade för det och flöde på högre varvtal än std.
Mofoco har visst 041 med 14x19mm tändstiftgänga.. "some swear for them, some swear at them"..

Flong nya 040 på the samba, kompletta för 320$ om inte mitt getöga ser fel är de upptagna för 90,5/92mm..
http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/5965742.jpg
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1722451

8

Det stämmer bra det med storleken för stiften.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

9

germanbug skrev:

Då är det topplock runt kring standard topparna som gäller alltså.
Om vi tänker ett steg till, hur passar då 041-toppar med 32/39 ventiler? Om jag kan använda dessa och fräscha till de eller om jag istället ska köpa nya som passar bättre? Har läst både det ena och det andra om just 041:orna.
041-topparna kör jag med i min 1776cc idag ...

Dom är super bra om inte var att gasflödet går ned hastighet på lägre varvtal men det kan man styra med en kam som har lägre duration eller olika vippor på avgas/insug om man har en rak kam
Kollade på Mofoco locken när jag var i las vegas för två månader sen Det var ingen kattskit ( det var bara en sak som jag inte gilade det var för stora avgasventiler på dom )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

germanbug skrev:

Om man nu tänkt sig att kosta på helt nya topplock... Vad eller i vilka banor ska man då tänka på så att man får toppar som kommer att fungera bra till sin motor?
För det finns en del att tänka på som ventilstorlekar, flöden, tillverkare m.m.

Motorn som det gäller i detta fall är en 1904cc (74x90.5mm, W100) Och förgasarvalet är inte riktigt bestämt... än. Men helst dubbla enportsförgasare av något slag (för enkelhetens skull).

Saknas mera info. så hojta till bara!!

Du kan läsa in lite info här ( kolla sista sidan så förstår du vad jag menar )  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Jodå, jag har läst din trim-tråd både en och två gånger, Micke.
Så det här med att gå in riktigt på djupet av hur olika topplock arbetar osv. är lite nytt för min del, då jag sist byggde min nuvarande motor i början på 2000-talet, så tänkte man inte så mycket på sånna här "parametrar" precis ICQ/ad

// Micke

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983